6 583 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Tvingad till topplån av banken?
Ett vanligt huslån hos den bank som erbjuder dig bäst vilkor (ränta)?A-O skrev:
Sen är ju frågan om du vill binda ränta eller köra rörligt.
Kolla här för de olika bankernas listräntor: http://www.comboloan.se/rantor/rates_compare.asp?Menu=Bolan
När vi var på banken i december lät det på dem som om man alltid får en del i topplån, om vi inte kunde putsa in 25-30% kontant. Jag uppfattade dem som 15% kontant, ca 10% topplån, resten botten.
Individuellt beroende bank och kund så det är inte alls säkert att andra kunder åker på topplån över 75 %. Tvärtemot finns tom en del kunder med rätt förutsättningar som lånar 85 % bottenlån och även över det som blancolån för bolåneränta upp till 120-130 % - allt är individuellt efter hur intressant man är för banken och hur bra man förhandlar....Lissandra skrev:
Bankfolket: Om man lånar som i fallet här 750.000 kr i ett bottenlån och 100.000 kr i ett topplån, vad är det då för teknisk skillnad mellan de båda lånen?
Är båda ett hypotekslån? Är det givet att det föreligger amorteringskrav för topplånet?
Är båda ett hypotekslån? Är det givet att det föreligger amorteringskrav för topplånet?
Vi har ett topplån på beloppet över 85%. Jag frågade vår bankman om det var knutet till huset, eller om vi kunde byta bank för hypotekslånet och ha kvar "topplånet". Han kontrollerade på sin dator och svarade (mycket förvånad) att det faktiskt var ett vanligt blancolån och att det visst gick.Odjuret skrev:
Att hon blev förvånad tolkar jag som att det finns bolån, topplån och hypotekslån.
Särskilj på topplån över 85 % och under. Banker gör olika men att en bankman blir förvånad att lån över 85 % inte är knutna till fastigheten förvånar mig då det är andemeningen i hela FI direktivet att säkerhet ej får uttas över den gränsen.
Däremot finns banker som följer de av bankföreningen uppställda råden om 75 % gränsen och kör då bottenlån på detta utan amorteringskrav sen 10 % topplån med amorteringskrav men ändå säkerhet uttagen på fastigheten och först därutöver rena blancolån. Andra banker kör blanco på hela beloppet från 75 % och en hel del kör på bottenlån upp till 85 %
Så alla lösningar går att finna....
Däremot finns banker som följer de av bankföreningen uppställda råden om 75 % gränsen och kör då bottenlån på detta utan amorteringskrav sen 10 % topplån med amorteringskrav men ändå säkerhet uttagen på fastigheten och först därutöver rena blancolån. Andra banker kör blanco på hela beloppet från 75 % och en hel del kör på bottenlån upp till 85 %
Så alla lösningar går att finna....
Klicka här för att svara