mr_bygg skrev:
Har haft samma disskussion med min kompis som länge gick på visningar på begagnade hus där han efter bra råd kollade efter det som verkligen var väsentligt och inte på om det var hembakta bullar och fina tapeter. Men han blev efter ett tag helt galen på att som han upplevde det att många spekulanter inte insåg de dyra renoveringarna som krävdes och därmed knäckte honom i budgivningarna. Men efter ett tag så kom han till sans med att han inte kan buda ikapp med köpare som inte inser att taket är slut, dränering behövs och att badrummet är 30 år och snart ska göras om så han byggde nytt för ett fast pris istället, vilket i jämförelse med priserna på begagnade hus var ett rent lyckodrag.
Vissa spekulanter brukar ju högljutt kommentera alla brister de hittar på visningen, för att skrämma bort sina medtävlare. "Ojojoj, man ser ju hur golvet lutar", "Luktar det inte unket här, kan det vara mögel månntro?", "Dräneringen är nog helt slut, det blir INTE billigt att fixa det här"...

Hur har det gått TS? Har ni lämnat några brev?

Jag tror som några ovan att det kan falla väl ut. Folk som gillar sina hus vill ju gärna sälja till andra som oxå gillar deras hus. Få dem att känna sig speciella! Min bästa vän köpte sitt hus för 80 000 under högsta budet för att köparen gillade dem, och de ville renovera huset och älskade det som det var. Det andra paret ville riva och bygga nytt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.