19 457 läst ·
18 svar
19k läst
18 svar
Går det att villkora in att en köpare får sitt eget hus sålt i ett köpekontrakt?
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Måste få fråga om denna försäkring mot dubbelt boende... Om jag hittat ett boende jag gillar och har haft mäklare på besök som värderat mitt eget hus så jag vet att jag får ut tillräckligt med slantar för att köpa nya huset. Hur gör jag då? Kan jag lägga bud på huset jag vill ha fast jag inte hunnit sälja bort mitt eget? Lånar jag då till den handpenning som brukar krävas vid kontraktskrivning? Trodde bankerna numera var väldigt hårda med att man numera måste ha sålt innan man köper nytt? Var får man tag på denna försäkring för dubbelt boende? Mäklaren jag tänkt använda för att sälja är en mindre spelare så jag tvivlar på att han tillhandahåller sånt. Huset jag vill ha säljs däremot av en stor firma. Hänger försäkringen ihop med mäklaren eller kan man teckna en separat hos nån bank eller nåt?
I vårt fall tecknades försäkringen via mäklaren. Att vi antingen hade sålt vårt gamla hus eller hade försäkring var ett krav av banken för att få lånelöfte på det nya huset. Vi valde att gå på 12 månader (längsta tiden) just pga att det inte går att teckna försäkringen mer än en gång per 12-mån period.Slapparsmurfen skrev:Måste få fråga om denna försäkring mot dubbelt boende... Om jag hittat ett boende jag gillar och har haft mäklare på besök som värderat mitt eget hus så jag vet att jag får ut tillräckligt med slantar för att köpa nya huset. Hur gör jag då? Kan jag lägga bud på huset jag vill ha fast jag inte hunnit sälja bort mitt eget? Lånar jag då till den handpenning som brukar krävas vid kontraktskrivning? Trodde bankerna numera var väldigt hårda med att man numera måste ha sålt innan man köper nytt? Var får man tag på denna försäkring för dubbelt boende? Mäklaren jag tänkt använda för att sälja är en mindre spelare så jag tvivlar på att han tillhandahåller sånt. Huset jag vill ha säljs däremot av en stor firma. Hänger försäkringen ihop med mäklaren eller kan man teckna en separat hos nån bank eller nåt?
Ett banklån tog hand om handpenningen på nya huset (handpenningslån) vilket är en del av lånelöftet.
Tänk bara på att mäklarens värdering inte är någon som helst garanti för att detta är vad någon är villig att betala för huset. Se till att ha en plan B om ni tvingas gå ner mer i pris än ni räknat med.
Och vad gäller dubbelt boende försäkringen så tänk på att om ni inte får sålt innan ni flyttar ut så kommer ni att behöva visa ert gamla boende kanske omöblerat mm. Gräset behöver ju klippas/snö skottas på båda ställena mm.
Bra svar och sakligt, ungefär så funkar det.mangen5 skrev:I vårt fall tecknades försäkringen via mäklaren. Att vi antingen hade sålt vårt gamla hus eller hade försäkring var ett krav av banken för att få lånelöfte på det nya huset. Vi valde att gå på 12 månader (längsta tiden) just pga att det inte går att teckna försäkringen mer än en gång per 12-mån period.
Ett banklån tog hand om handpenningen på nya huset (handpenningslån) vilket är en del av lånelöftet.
Tänk bara på att mäklarens värdering inte är någon som helst garanti för att detta är vad någon är villig att betala för huset. Se till att ha en plan B om ni tvingas gå ner mer i pris än ni räknat med.
Och vad gäller dubbelt boende försäkringen så tänk på att om ni inte får sålt innan ni flyttar ut så kommer ni att behöva visa ert gamla boende kanske omöblerat mm. Gräset behöver ju klippas/snö skottas på båda ställena mm.
Vi tecknar våra försäkringar via SöderBerg och Partner i Stockholm har jag för mig...
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Tack för ett bra svar. Användes samma mäklare både till nya inköpet och försäljningen? Eller kan man teckna försäkringen hos mäklarfirman som tillhandahåller huset man vill köpa även om man inte vill sälja sitt eget via dom? Vi har fått flera värderingar som vid lägsta utfallet ger oss en vinst som skulle täcka drygt 25% av nya husets pris. Men det är klart... Man vet ju aldrig vad som händer när det väl är skarpt läge.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det att flytta en transformator?
El -
Bejlin Fiskbensparkett KARLSHAMN - Går det att få tag på?
Golv -
Ny ägare till altan - hur ta hand om/bättra på detta?
Altan & Uteplats -
Går det att lackera tapet för att klara lite vatten?
Färg, Måla & Tapetsera -
Isolera gammalt mellanbjälklag - Går det att spara golvet?
Golv