Jag bjöd för några månader sen på en stuga där jag till slut vann budgivningen. Jag lät besiktiga stugan direkt efteråt som sig bör och besiktningsmannen hittade inga större saker utan bara småskavanker. När jag sedan övertagit ägarskapet av stugan får jag brev från Miljökontoret att det skett en överklagan på ett beslut ang. min avloppsanläggning som ägaren innan mig just ändrat innan jag tillträdde fastigheten. Efter några samtal till Miljökontoret får jag veta att avloppsanläggningen var dålig tidigare. Den förra ägaren har lämnat in förslag till Miljökontoret som blivit godkänt och det är den lösningen som nu gäller MEN nån granne gillar tydligen inte lösningen och överklagat den trots att Miljökontoret anser den fullgod.

Nu till mina frågor...
*Ingick det i min undersökningsplikt att hitta denna anmälan mot fastigheten innan jag köpte den?
*Om den förra ägaren visste om att Miljökontorets beslut blivit överklagat hade han skyldighet att informera mig, förutsatt att jag kan bevisa att han fått del av överklagandet?
*Om ett högre beslut tas om att någon annan åtgärd krävs kan jag kräva pengar av förra ägaren för dolt fel eller rentav häva köpet?
*Nåt annat jag borde göra/tänka på i denna situation som kan underlätta?

harry73
Visste förra ägaren att det fanns ett overklagandet?

Om kommunen säger till mig att byta avlopp och jag bygger en lösning som de godkänner, då antar jag att allt är bra, utan att ens fundera över att den kan överklagas.
Men jag antar att du fick höra att fastigheten har en nyanlagd avlopp, fick du också se pappren att den var godkännt mm?

Måste erkänna att jag funderade inte så jättemycket på saken. Enligt mäklaren fanns det ett godkänt beslut på att ändra avloppet när jag skrev på papprena och ändringen skulle genomföras innan mitt tillträde vilket jag egentligen tyckte var bra eftersom jag vet att egna avlopp inte håller i tid och evighet och på det här viset fick jag garantier på jobb och utrustning.

När jag nu i efterhand har läst beslutet så ser jag att det från början inkommit en anmälan som lett till ändringen vilken alltså nu är godkänd hos Miljökontoret och implementerad i enlighet med beslutet (på det finns full dokumentering av entreprenör och den tekniska lösningen). I beslutet stod det även att det inkommit synpunkter från grannen mot lösningen, men att Miljökontoret utrett saken och funnit dom grundlösa. Kanske även ska nämna att jag inte upplever några som helst problem med avloppet om det kan vara intressant.

Jag vet inte om förra ägaren visste om överklagandet. Borde ha gjort det antar jag.Jag har inte frågat än så länge eftersom jag tänkte att det kanske är otaktiskt av mig att göra det på en gång. Förra ägaren kanske bara nekar till att veta nåt om det. Har jag tur så tycker bara nästa instans som Miljökontoret dvs att allt är ok, mina frågor gällde ifall dom tycker nåt annat.

Om det skulle bli så att avloppet döms ut på någon grund vid överklagandet finns faktiskt relativt goda möjligheter för dig att få framgång vid ev process om dolt fel. Obs jag menar inte att du ska driva en process eller ens behöver det utan det är mer utgångspunkten för dina krav.

Att få fram att det har överklagats är förvisso inte så svårt men är ändå tveksamt om det skulle anses som köparens ansvar. Det är förvisso så att vissa kommer hävda att nya åtgärder föranleder mer undersökning men jag bedömer ändå inte att mer undersökning var befogad. Uppenbarligen har anläggning tillfredställande funktion enligt både miljökontoret och dig själv i egenskap som brukare så det torde inte finnas några anledningar till alltför fördjupad undersökning.

Notera att dolt fel kan det uppnå oavsett om säljaren visste om ev klagomål eller synpunkter. Visste han om det är det en extra omständighet som kan påverka till din favör för att uppfylla rekvisitet för dolt fel.

Det som möjligtvis kan påverka är övriga omständigheter vid köpet såsom pris mm. Ibland kan ett klockrent dolt fel ändå ej kan reklameras då man bedömer att köparen borde kunnat förvänta sig sådant vid köpet

Men först får du se om det ens är ett juridiskt fel - alltså om överklagan har någon substans. Tänk på att reklamera omgående om det finns substans bakom överklagan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.