Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tycker att det här är en märklig diskussion. Man bjuder vad man är beredd att betala för ett objekt. Vad någon annan är beredd att betala har ju inte så stor betydelse. Så fungerar marknadsekonomi. Om man har lämnat det högsta budet så får man i regel köpa objektet.

• Gilla
Lolle och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är ju vad jag också försöker hävda, men det finns tyvärr en massa märkliga idéer om att det ska fungera på något annat vis.

• Gilla
Lolle
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Jodå, jag vet hur man söker på nätet men jag ställde snabbt och enklast en fråga här i forumet, sen om du i total okunskap måste svara något sarkastiskt och helt ovidkommande som du oftast gör så är det väl upp till dig, det enklaste är ju att du svarar som det är att du inte vet eller i bästa fall inte alls.
Så om du inte gillar svaren du får, så anser du att folk inte ska svara alls, ingen vidare inställning tycker jag. Du fick ett utförligt och korrekt svar på din första fråga, tråkigt att du inte kunde nöja dig med det istället.

Glufsglufs skrev:
Jo...att gå in på Coop och ta en vara utan att betala är stöld och det ligger under brottsbalken....nu börjar du klämmas in i ett hörn av svammel för att försöka ta dig ur något du själv satt dig i...jojo.
Det finns måga fall när det inte alls är ett brott, och det är av just den anledningen (eller rättare sagt en av anledningarna) som just det inte är specificerat i lagen. Precis som i fallet med dubbla konton, det kan vara olagligt, men behöver inte vara det, beroende på omständigheter som vi inte känner till.

Glufsglufs skrev:
Att två enskilda personer i samma hushåll får buda på samma objekt finns det däremot inget om, inte ens när det gäller bedrägligt beteende då det inte är det, isf skulle det vara olagligt för par som är på väg att separera men fortfarande bor ihop att buda.
Se där ja, då har i alla fall halva budskapet gått fram :)

Därmed lägger jag ner denna helt urballade del av diskussionen, inte minst på TS uppmaning!

Redigerat:
Men är det inte lite olika bedömningsgrunder som skall tillämpas här. Jämför med tex fotboll, där har vi en domare som ser till att regler följs och att inget lag blir missunnat. Skulle tex brottsbalken ligga till bedömningsgrund så hade spelet sett helt annorlunda ut. :)
I detta fall är det mäklaren som skall agera domare och säkerställa att allt går rätt till, nu tror jag ju inte att det finns någon regel som förbjuder dubbla konton men däremot så skulle det kunna missbrukas. Vi har ju ingen aning om så är fallet för TS i denna tråd, personligen så tror jag inte det.

Nu tycker jag att det är slutspekulerat i det här ämnet, stänger tråden.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.