Tjenare, du anar inte vad säljer kräver av mäklaren och fotografen. Det skall förutom blå himmel trollas bort sladdar från lampor datorer osv. Man skall redigera smuts på möbler, fasader och markiser som säljarna ännu inte hunnit fixa själva.Nyfniken skrev:
Vad som är rätt och fel är svårt att säga, det finns tex inte en enda bild i en enda modetidning som inte skulle anses vara manipulerad eller där objektet/personen är ostylad
vidvinkel i överdrift ser man nog bara i storstäder där varje kvadrat betingar 50 tusen. Själv har jag retuscherat bort telefonledningar som gått mellan bostaden och platsen där fotografen stått (där jag ansett att den inte påverkar objektet mer än att den "stör" bilden och hamnar för mycket i fokus. Jag har även flyttat/tagit bort vägkonor där man just för dagen höll på att måla trottoaren samt att jag tagit bort folk och bilar som jag tyckt varit ivägen, alternativt där man kunnat identifiera personerna på bilden.
Rätt ellet fel, ja det går ju att argumentera i båda riktningarna, eller
Mäklarna kör hårt på våra känslor. Vidvinkel ger större ytor och redigerade bilder lockar oss till visningarna. Att de då inte alls är så stort eller att köket har en häftig svängd köksinredning (mycket vidvinkel) gör inte dem så mycket. De har fått folk att komma till visningen och en och annan kanske ändå ger ett bud.
Till viss del är det så, men kom också ihåg att köparna inte är helt osmarta...för mycket vidvinkel eller "fuskande" bilder från samma mäklare skrämmer bort spekulanter också och det vill ju ingen. Jag har på två av mina senaste visningar fått höra att "åh här var det större än jag trodde utifrån bilderna" och då blev ju direkt tanken att...åh bra..skönt vi har en duktig fotograf....men sen kom nästa tanke....aha..vi kan alltså ha lite mer vidvinkelthomas33 skrev:Mäklarna kör hårt på våra känslor. Vidvinkel ger större ytor och redigerade bilder lockar oss till visningarna. Att de då inte alls är så stort eller att köket har en häftig svängd köksinredning (mycket vidvinkel) gör inte dem så mycket. De har fått folk att komma till visningen och en och annan kanske ändå ger ett bud.
Vidvinkel har du för att få mer med av rummet. Finns liksom inte mkt mer man kan göra i många rum 
Däremot vet jag att jag brukade korrigera (fuska) i efterhand genom att återställa perspektivet så det såg ut som det faktiskt gjorde men fick med hela rummet. Fast o andra sidan är ja inte mäklare
Däremot vet jag att jag brukade korrigera (fuska) i efterhand genom att återställa perspektivet så det såg ut som det faktiskt gjorde men fick med hela rummet. Fast o andra sidan är ja inte mäklare
Jag rätar ofta upp vinklar i Lightroom för att det skall se lite mer verklighetstroget - men som med allt annat...det skall användas med måtta för att se bra ut.Kattvovven skrev:
Klicka här för att svara