Vi har länge spanat in en mindre gammal gård här i Nyköping som kommunen hyrt ut till en äldre man. Nu är mannen borta och gården står tom. Tidigare har Nyköpings kommun gått ut med annons och begärt in anbud när de säljer såna här mindre fastigheter. När vi idag ringde till kommunen så sa dom att dom hade två intresserade och att dom skulle sälja till någon av dem. Kan en kommun göra så? Måste dom inte låta folk få reda på att huset är till salu och ta in anbud?

• Gilla
Regementet
  • Laddar…
Det kan nog finnas lägen där de inte måste ta in anbud via annons.

Men nu när ni vet, och huset ännu inte är sålt, så borde ni kunna vara en 3e spekulant.

Nej, de måste de inte.

harry73
De har kanske speciella krav på vad som ska göras med gården eller vill sälja till en speciell målgrupp, men fragå vad som gäller och lägg bud

Inköp är reglerat i lag i all offentlig verksamhet, men när det gäller försäljning så är jag tämligen övertygad om att kommunen får göra sina egna regler.
Men om ni nu är intressserade av gården så anmäl intresse till komunen!

-MH- skrev:
Om man inte säljer en vårdcentral.
Det där är ju så dumt så man blir vimmelkantig.

Att Nyköpings kommun inte är intresserade av TS är precis lika korkat. Vore jag kommuninvånare skulle jag bli skitförbannad om kommunen inte försökte få ut högsta möjliga pris för mina tillgångar.

Den enda rimliga förklaring jag skulle kunna godta är om de två aktuella spekulanterna är någon form av föreningar eller liknande som vill köpa fastigheten för att bedriva någon form av fritidsaktivitet, typ judoklubb, dansskola eller liknande som kan anses utöka kommunens utbud. Då kan jag se att det finns ett mervärde utöver köpeskillingen.Men även om det är så så bör väl kommunen ändå höra vad TS har att säga.

Ah, de brukar kunna sälja fastigheter till exploatörer mot att de exploaterar såklart. Så det finns några varianter. Men jag hade liksom du gärna sett en fullständig förklaring, det är bara att stövla in på fastighetskontoret och prata med chefen tycker jag. Sen att man inte får som man vill, det är en annan femma. ;)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om det går att bevisa att en fastighet säljs till underpris kan det betraktas som otillåtet gynnande av enskild. Risken för fällande dom blir påtaglig om kommunen säljer utan vare sig öppen budgivning eller professionell värdering.

Kommunallagen 2 Kap 8§ - "Kommuner och landsting får genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen eller landstinget. Individuellt inriktat stöd till enskilda näringsidkare får lämnas bara om det finns synnerliga skäl för det".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.