Vi håller på att köpa ett hus. har fått kontrakten hemskickat. har skrivit på och returnerar det till mäklaren.

Det skickades förra måndagen till mäklaren. Har inte hört något mer från honom. Vi har en besiktning bokad till måndag. Min man har tagit ledigt för att åka ner och vara med på den.

Ska inte mäklaren kontakta oss när säljaren har skrivit på?? För det måste säljaren göra innan vi kan besikta, enligt kontraktet.

Det borde väl ligga i hans intresse..........?

S
har ni pratat om något datum då dom ska va utflyttade?

Varför kontaktar du inte mäklaren och frågar?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S
har ni pratat ens med säljarna?

Överlåtelsedag är den 29:e Juni.

Vi har tänkt kontaskta mäklaren idag eller imorgon om inte han hör av sig.

VI har inte pratat med säljaren. Det är en gammal tant som vill att all kontakt sker med mäklaren.

Jag tänkte mest att det är väl så att hon ska skriva på papperen innan besiktningen.

Nu får du ursäkta att jag lite målar f...n på väggen.

En husaffär skall inte gå till så. Man samlas köpare, mäklare och säljare. Eller ett ombud med fullmakt från säljaren eller köparen. Och skriver samtidigt.

det som kan hända när man gör som i ert fall, är just att ni har skrivit på, men ni vet aldrig om säljaren skriver på. I princip så kan säljaren hålla er på halster till den 29e Juni, och då ex. meddela att det kom en som bjöd mer.

Nu går det ju oftast inte så illa. Men ni tar en risk.

Ni är bundna av avtalet ni skrivit på, men säljaren är inte bunden av någonting. Säljaren kan tom bedyra att det är påskrivet, har bara inte hunnit posta det. Men om inte signaturen finns där när ni skall träffas på tillträdesdagen så gäller inte avtalet.

Det är inte helt ovanligt att mäklare lägger upp försäljningar så här, men man skall inte acceptera det. Och jag tror att mäklaren skulle bli prickad för att ha utsatt er för den här risken, om ni anmäler till fastigehtsmäklarnämnden.

Nu får vi hålla tummarna att det går bra.

Men ta det här som en lärdom. Lita aldrig på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Fundera på vad mer mäklaren kan ha lurat i er. Kontrollera själva!

Har ni ex. kollat att säljaren verkligen är ensam lagfaren ägare till huset? Vanligt i fall med gamla att det kan finnas ett dödsbo efter maken som delägare. Det ger en massa strul och svårigheter om det säljs innan det retts ut. Och köpekontraktet är ogiltigt i så fall.

Kolla med kommunen att allt är OK med ex. vatten, avlopp, ev. eldningsförbud om det finns panna/ kammin eller liknande. Att tomten verkligen är så stor som den ser ut. Även om mäklaren har lovat att allt är OK, så har han nu visat att ni inte kan lita på mäklaren.

Mikael_L
Har skrivit under papperen - vad händer sen?
Hrmmm, låter som en fråga man bör veta svaret på innan man skriver under något, särskilt om det gäller en hel del pengar. :rolleyes:

Jag kan tyvärr inte något speciellt i ämnet, att bidra med.
Jag kan försöka med lite positiva vibbar ... ;)
Men lycka till, jag håller tummarna för att allt löper på bra.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
O
Bara en enkel fråga, varför inte kontakta mäklaren först, sedan starta en tråd om mäklaren inte ger det svaret du vill ha?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Bara en enkel fråga, varför inte kontakta mäklaren först, sedan starta en tråd om mäklaren inte ger det svaret du vill ha?
Om man läser Hempularens svar så tycker jag TS har gjort helt rätt. Deras mäklare är inte att lita på, det är bäst att de söker information på andra ställen.

(Om sedan mäklaren är lat, inkompetent eller oärlig, eller någon kombination av detta, det kan vi inte veta. Men helt att lita på är han inte.)

Som sagt klart att man skall fråga mäklaren om allt man kan komma på. Men det gäller att dubbelkolla precis allt.

Jag har skrivit om dte förr. Men det tål att upprepas.

Ett hus vi själva var och tittade på, hade konstiga grannhus, allihop såg lite förfallna ut. det fanns en idyllisk grusväg utanför huset, med stora syrenbuskar på tomterna ut mot grusvägen. En spekulant frågar mäklaren om det där med de förfallna husen. Mäklaren ger då det väldigt konstiga svaret, att kommunen har löst in husen för att det skall byggas en park där.

ca. 3 månader senare börjar man bygget av det som jag tror kallas Duvboleden ovanpå den idylliska grusvägen, en bitvis 6 filig genomfartsväg som huset fick som granne. Att det skulle kunna bli en stor väg där kändes som en totalt osannolik händelse.

Detta var ca. 20 år sedan, men jag såg att den "seriöse" mäklaren var fortfarande aktiv för 5 år sedan, så mäklarlagen dög inte för att få bort den skurken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.