andersmc skrev:
Hur menar du då? 100 tusen är väl alltid 100 tusen, oavsett var och hur länge man bor?

Eller du menar kanske att man kan ta en sån förlust en gång var trettionde år, men inte så mycket oftare?
Det jag menade var att...OM man vill ha ett hus väldigt mycket beroende på att det ligger där det ligger...nära viktiga platser för familjen, nära en sjö eller what ever. Vad som helst som gör att JUST DETTA huset vill vi bo i. Då spelar det väl mindre roll om man tar risken att EVENTUELLT betala mer än vad huset skulle gå för om det fick chans att komma ut på Hemnet. För väl där finns ju risken att det går ännu högre desutom.

Och 100 tusen är mycket riktigt 100 tusen, även om man med alla möjliga olika sätt att se på det kan visa att värdet av 100 tusen idag är betydligt mindre än för 100 år sedan.

Jag vet inte vart resonemanget om förlust kom in, jag skulle vilja påstå att värdet av det man köper kommer stiga på 30 år sikt så risken för en förlust är inte direkt överhängande.

Som vid alla försäljningar som sker "utanför den öppna marknaden" så är det svårt att säga vem som tjänar eller förlorar på det....och tro det eller ej, inte ens mäklaren tjänar på att objektet säljs innan visning...oavsett om det går upp eller ner i pris - klura på den ni...

Demmpa skrev:
Oftast när det står "utgångspris" (gäller främst storstäder) så är detta pris ofta satt betydligt lägre än vad säljaren vill sälja bostaden för, främst för att locka till sig spekulanter som tycker att bostaden är billig, oftast hamnar säljpriset betydligt över det pris som säljaren vill sälja för efter lång och stor budgivning. Det händer (främst landsbyggd/"dåliga" ställen att säljaren säljer till lägre pris än "utgångspris".

Offast (kanske 99%) när "acceptpris" används så säljer säljaren bostaden till samma pris (inte så ofta) eller högre pris än acceptpris.

Oftast är det lite färre budgivare när det är "acceptpris" än när det är "utgångspris".
I den bästa av världar så är acceptpris och utgångspris precis samma sak. Man får inte använda sig av lockpriser oavsett och jag som mäklare jobbar inte på det sättet att ett utgångspris skulle innebära att vi väntar oss en annan budgivning än om det står acceptpris.

Termen acceptpris har främst kommit till för att stävja ett på vissa håll systematiskt användande av för låga utångspriser i större städer som typ Sth och Gbg.

I den mindre stad där jag jobbar så finns det ca 55 registrerade mäklare och man kan se skillnad från mäklare till mäklare på hur man jobbar med sin prissättning. Landets största byrå som finns representerade här är dom som systematiskt sätter lägre priser och därigenom får budgivningar som är %-ellt högre. Inte sällan annonserar man en 4 rummare för samma pris som vi annonserar en 2a i samma förening, vid samma tidpunkt. Ursäkterna är många och visst drar kunderna öronen åt sig när två lgh kostar lika mycket men det skiljer 50 kvadratmeter på dom....Att sedan slutpriset är avsevärt större får inte alla reda på...

13th Marine skrev:
Jämför med utgångspris där säljaren kanske inte vill sälja om det inte går högre än det (vilket jag å andra sidan tycker är ett udda sätt)
Helt enig med dig....konstigt sätt att sälja på men inte helt ovanligt. Beror ofta på att de tre olika priser som man kan prata om skiljer sig markant....Tre priser tänker ni kanske... Ja.
- Utgångspris/Acceptpris
- Säljarens önskade/förväntade slutpris (behöver inte vara uttalat på förhand utan detta är det som dom drömmer om att få för att göra en bra affär...) Når inte mäklaren hit så gäller det att "snacka ner" deras förväntningar till en realistisk nivå - eller ännu hellre se till så att utgångspriset är såpass högt att det kommer tillräckligt många spekulanter som gör att man iaf får ett eller några bud på utgångspriset eller strax över så att man får till affären.
- Marknadspris. Det pris som man de facto kommer att sälja bostaden för. Ett pris som kan se annorlunda ut och till stora delar styrs av försäljningsstrategi.
Egentligen kan man prata om ett psykologiskt utgångspris också...vilket iofs då blir samma som utgångspriset, men mitt resonemang här är ju det att...som mäklare känner man att vi borde gå ut med 3,1, men bara genom att gå ut med 2950 istället så kommer det fler personer på visningen som får chans att se att huset både har charm och potential som bara kan uppfattas på plats.... Ja ni förstår nog vad jag menar...

Jag brukar säga till mina kunder att jag vill ha ett utgångspris som är såpass högt att dom kan tänka sig att sälja till det priset om vi mot förmodan endast skulle få in ett bud. Då vet jag att det är dig som jag behöver komma för att nå en affär.... och det har ju funkat i 20+ år så (och ännu inte några anmälningar i FMN ;) Peppar peppar...

Byttorp>Klipper in "Jag brukar säga till mina kunder att jag vill ha ett utgångspris som är såpass högt att dom kan tänka sig att sälja till det priset om vi mot förmodan endast skulle få in ett bud. Då vet jag att det är dig som jag behöver komma för att nå en affär.... och det har ju funkat i 20+ år så (och ännu inte några anmälningar i FMN wink.gif Peppar peppar."

Det tycker i alla fall jag låter vettigt men som du själv skriver så jobbar inte dina kollegor/konkurrenter alltid så.

/Kent

Byttorp skrev:
Det jag menade var att...OM man vill ha ett hus väldigt mycket beroende på att det ligger där det ligger...nära viktiga platser för familjen, nära en sjö eller what ever. Vad som helst som gör att JUST DETTA huset vill vi bo i. Då spelar det väl mindre roll om man tar risken att EVENTUELLT betala mer än vad huset skulle gå för om det fick chans att komma ut på Hemnet. För väl där finns ju risken att det går ännu högre desutom.
Ja, det är ju precis det jag skriver. Om man köper ett hus i som man verkligen vill bo för 2 miljoner, och där man sedan bor i 30 år innan man säljer det för motsvarande 1,9 miljoner, då gör det inte så mycket, för man har haft 30 år på sig att spara ihop de där pengarna.

Men om man säljer huset men 100 tusen i förlust efter ett (1) år, då känns det betydligt hårdare. Särskilt om man gör samma sak nästa år, och nästa...

Byttorp skrev:
Och 100 tusen är mycket riktigt 100 tusen, även om man med alla möjliga olika sätt att se på det kan visa att värdet av 100 tusen idag är betydligt mindre än för 100 år sedan.
Jo, jag känner till det där med inflation. Men det spelar i det här sammanhanget ingen roll att penningvärdet försämras.

Byttorp skrev:
Jag vet inte vart resonemanget om förlust kom in, jag skulle vilja påstå att värdet av det man köper kommer stiga på 30 år sikt så risken för en förlust är inte direkt överhängande.
Inom vissa områden kan man vara väldigt säker på att huspriserna kommer att stiga. Men köper du ett hus i en avfolkningsbygd som kan du vara rätt säker på att värdet kommer att sjunka.

MEN, att huspriserna stiger ger inte den vinst som man kanske först tror. För i de flesta fall säljer man ett hus för omedelbart köpa ett annat. Och då har ju det nästa huset också stigit i värde, så den eventuella vinst man gjorde försvinner omedelbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.