Köpa & Sälja hus
hempularen: Så skall man ju inte glömma att det finns en hel del annat än själva huset att kontrollera. Kolla med kommunen om vad det finns bygglov för. Finns det några förelägganden, ex. underkänd avloppslösning. Utdömd skorsten. Vad har kommunen för planer i området, blir det 4 filig motoväg på granntomten, soptipp i kvarteret bredvis etc. Stämmer tomten i storlek och form.
billy_baver: Vad man menar med "besiktningsklausul" lämnar jag därhän. Men innan du som köpare skriver under ett avtal bör du självklart ha gjort klart för dig vad du gör. Det kan hända att säljare och mäklare tycker du ska lita på att någon annan har klart för sig vad du gör. Men det räcker givetvis inte. Inte ens till en radiosketch. Du ska också ha klart för dig att en normal
billy_baver: Detta koncept är ett uttryck för att småhusbranschen är i kris. Man letar desperat efter nya marknader. Konceptet har viss likhet med "BoKlok", dvs IKEA:s samarbete med Skanska. När det nu blivit närmast tvärstopp på villamarknaden tycks det nämligen fortfarande finnas plats för konkurrens på objektsmarknaden med exempelvis bostadsrätter, kategorihem i hyresrätt.
Getsome: När vi behövde värdera inför utökning av lån så fick vi först värderat med Swedbanks fastighetsbyrå som värderade huset till 780 000 och värderingsmannen fick jag inget större förtroende för då han började gnälla om en massa som var fel och så skulle ni inte gjort och jag ville bara slänga ut honom ur huset för han gick rätt hårt på mina nerver , året efter värderade vi
MSjöström: Besiktning vid köp är INTE värdehöjande åtgärd som någon sagt ovan, utan upptas som en omkostnad vid inköp precis som lagfartskostnaden.
corre: Jag har haft nytta av två i Kristianstdsområdet, dels när jag köpte huset, och sen när jag sålde. Båda två var duktiga och gjort ett bra jobb. Förklarade tydligt och var mkt grundliga i besiktningen. Båda kan utföra djupare undersökningar på begäran, samt arbeten runt konstruktionsbesiktning och KA http://www.huskonsultskane.se/ http://www.byggkontrollisyd.se/
MSjöström: Många garage har fuktproblem, ofta inte beroende på marken, utan för att man kör in en blöt bil vid regn och en bil med kopiösa mängder fukt (snö och is) under vintertid... Så där är också en fråga - var i garaget är det fukt? Det där med att köpa hus är fruktansvärt svårt... Lita på magen. Låter det mycket för dig, titta på ett annat hus. När du väl flyttat in sen kommer
daddydj: [citat] Vid köp där köpeskillingen understiger taxeringsvärdet räknas köpet inte längre som ett köp utan som en gåva. Ovanstående gäller under förutsättning att ni är släktingar och att det finns en gåvoavsikt. Om ni får huset via gåva behöver inte säljaren skatta 22 % av "vinsten" utan ni tar över hans anskaffningsvärde och får skatta om ni säljer i framtiden.
mexitegel: Nja, ingjutna syllar börjas det med på 60-talet. Det skulle inte förvåna mig om det finns några exemplar från slutet 50-talet också. Men som jag påpekade tidigare så håller man bara konstruktionen under uppsikt så är det ingen fara. Fördelen med hus från denna tid är att de är rymliga och praktiska. Vårt hus är tex. utrustat med både en stor tvättstuga, torkrum , gott om
stefancrs: I vissa kommuner råder givetvis ingen bubbla, och i andra är den betydligt "större" än vad genomsnittspriser för landet visar på: http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/har-har-husen-minskat-i-varde/
Anders_Nilsson: Fuktfläckar invändigt är aldrig bra. Ägaren köpte huset för ett år sedan och vill nu sälja? Har han kommit på något? Radonsug installerad, alltså detta är ett radonhus. Källardörren ser ut att vara bortom räddning. Höga fuktvärden i WC1 och det har varit en vattenskada eftersom en koppling gått sönder, varför går kopplingen sönder? Hemmameck av klåpare?. Avlopp i gjutjärn
weyk: Ja, självklart. Grejen är ju att man måste bilda sig själv en uppfattning om vad huset som man vill köpa är värt för en själv. Hade jag inte fått reda på allt detta om badrummet hade jag värderat huset högre än vad jag gör nu. Dvs jag är ganska klar över var vår budgräns för just det här objektet går. Det tror jag är ett fel som många gör när de letar hus. Att de sätter
stefancrs: Liknande sits här, fast egenföretagare. Fakturerar timmar som kostar mycket mer än en snickares timmar :)
larv4: Blev tyvärr ingenting med huset, det stack iväg för mycket. Det som var mest oroande var att det enl besiktningsmannen var en kraftig lukt av katturin i huset, något som inte alls märktes under visningen. Det var inte överdrivet vädrat under visningen, så jag misstänker att katturinet hade satt sig i gardiner, möbler m.m. som var utslängda innan visningen. Tack för trådtipset,
stefancrs: Säkert. Min empiriska studie är faktiskt askass :)
Odjuret: Ja ett par jet-kopplingar ett rör och en vinkelkap eller tigersåg, tigersåg är bättre egentligen.... Är det i källaren och ljuden inte spelar någon roll så kör med plaströr annars så kör du med gjutjärn Oavsett... Det är så när man bor i hus! Du kan inte lasta säljaren för att du inte gjort en besiktning.
hempularen: Ja OM de hittar ett fel som kvalar in som ersättningsbart dolt fel (ganska ovanligt) då kan de begära ersättning från er. Huvudregeln då är att ersättningen skall beräknas som värdeskillnaden på fastigheten om felet hade varit känt. Den bedömmningen är oftast omöjlig, så jag tror att det vanligaste är att kostnaden för åtgärd (ev. efter åldersavdrag) används. Men som sagt
Odjuret: Klockrent! Se till att nosa besiktningsmannen i hälarna under besiktningen, så kan du säkert lära dig en hel del! Nästa steg är nästan givet, det är inflyttning på ByggaHus forumet:D
Per Eskilsson: Jag har redigerat bort ett ortsnamn i trådskaparens första inlägg eftersom trådskaparen tyckte att det blev för öppet annars.
hempularen: OK att ni inte vill hänga ut firman här, men anmälan till fastighetsmäkalrinspektionen borde ni göra.
Farfalle: Söka bygglov kan du alltid göra, du behöver inte ens äga den fastighet/byggnad som bygglovet gäller (roligt nog). Det är utfallet på bygglovet (ja/nej) du egentligen aldrig kan förutse förrän du söker och du får betala för bygglovet oavsett om det går igenom eller ej. Kostnaden beräknas dessutom efter byggnadens yta så ju större area desto högre kostnad. I vårt fall hade huset
stefancrs: Att bara gå på arvode skulle jag aldrig göra. Som köpare har man man stött på riktigt förtroendeingivande och riktigt kassa, sliskiga mäklare. Den mäklare som har ett bra kontaktnät och får in en budgivare till kommer nog dra upp försäljningspriset betydligt mer än den skillnad som det finns i arvode.
stoffe88: Tack för svaren, har meddelat mäklaren nu att jag måste prata med banken först.
Odjuret: Som ovanstående talare.... tänk på att den processen du skulle föra mot din säljare är inte alls säkert att man vinner...
nino: ja det var ju några år sen nu, så du har helt rätt
mind3: Jo.. jag håller med Och tyvärr har de bara erkänt en liten del av problemet med taket (rutten råspont i takfot). Dock är det bra att de har åtgärdat just den delen även om den plåtslagare vi kallade ut ansåg att lösningen inte vara fackmannamässig. Men eftersom taket i sig är felaktigt gjort (felaktiga falser, enkelfals där det bör vara dubbelfals, felaktiga skarver, felaktiga
P-plats: [citat] Det ligger nog något i detta och det gör mig lite rädd för nu börjar mina planer bli mer klara och det kommer nog bli till att lägga ut huset till försäljning i slutet av sommaren 2014...