Tja.

Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har spanat en tid på hur en del av en fastighet idag som bara står tom och förfaller skulle kunna användas bättre.
Jag har då tänkt att den borde man köpa loss eller hyra in sig på då övrig del av "nyare del" av fastighet nyttjas till annat.

Jag vet att fastigheten tidigare har använts som vaktstuga eller övernattning då tekniken inte var lika het idag. Därför är anledningen till att den finns och står kvar när övrig del av fastigheten har byggts om och moderniserats.

Det som talar för är att det är 2 separata huskroppar så man behöver inte fixa nya ingångar etc.
Jag råkar dessutom veta att det negativa i kråksången är att de planerar på att riva stället då det inte nyttjas.

Någon som köpt eller hyrt in sig som kan dela med sig lite? Vem ska man ha och göra med? Kommunen äger fastigheten eller bägge hur man nu ser det.
Jag vet inte om detaljplanen exakt just för detta hus men det byggs nya bara ett stenkast bort. och jag finner detta mindre troligt att det står i vägen för någon framtida bebyggelse.

EDIT: jag undrar även om man isf gör en besiktning innan köp. Det är mest fasad och tak som oroar mig alt grunden. Boytan är ju inget att lägga ner något om man isf skulle blåsa ut stället.

Redigerat:
Fastighet är jorden. Det som står på kallas byggnad. Så du inte förvirrar kommunen när du ringer dit. :)

Eftersom det är kommunen som äger byggnaden får du vara beredd på att det kan ta väldigt lång tid att eventuellt få den köpt/hyrd. Det är en massa pappersarbete och byråkrati de ska gå igenom innan det hela är klart. För det andra måste du sedan ansöka om bygglov för att ändra användningen och vill det sig illa står du med en byggnad du inte kan nyttja till det du vill, men det har du nog redan koll på.
Vi har nyligen köpt en fastighet av "vår" kommun men där hade de redan tagit beslutet att sälja det hela och gett exploateringsingenjören i uppdrag att genomföra försäljningen. Mitt råd är att du försöker få tag på någon av dessa personer i din kommun och ställa frågan till dem. De har garanterat koll på vad som är på gång och kan slussa dig vidare till rätt personer på kommunen om det skulle behövas.

Detalj- och översiktsplanerna är offentliga så ta en sväng förbi din kommuns hemsida, de brukar ligga tillgängliga där. Annars är det bara att begära ut dem så har du lite mer kött på benen. En besiktning är alltid bra att göra så att du har koll på byggnadens skick.

Nu har jag lite mer kött på benen.
En fundering då. Måste man ha köpt det innan man kan undersöka om det går att ansöka om bygglov? Borde ju kunna gå att kolla upp innan ett köp tycker man? isf faller hela iden.

Söka bygglov kan du alltid göra, du behöver inte ens äga den fastighet/byggnad som bygglovet gäller (roligt nog). Det är utfallet på bygglovet (ja/nej) du egentligen aldrig kan förutse förrän du söker och du får betala för bygglovet oavsett om det går igenom eller ej. Kostnaden beräknas dessutom efter byggnadens yta så ju större area desto högre kostnad.

I vårt fall hade huset använts som en näringsfastighet så vi var tvungna att söka bygglov för att ändra till bostad. I köpekontraktet fanns därför en klausul att vi kunde häva köpet om bygglovet inte skulle gå igenom. Det är en idé du skulle kunna ha med dig i dina fortsatta funderingar om byggnaden du är intresserad av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.