Nyfniken skrev:
Det beror nog mest på att vi är trevligare här i Uppland. ;)

Och ödmjuka!
Och lite smådumma.

Så vi f.d. göteborgare får känna oss lite överlägsna ;)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det finns väl generellt sätt inga svar på detta då det beror på vilken enskild marknad det handlar om och hur läget ser ut i övrigt.

Det handlar ju om utbud och efterfrågan. Försöker man tänka logiskt och taktisera sin säljning så kanske flera tänker likadant och utbudet ökar då. När utbudet är litet finns det ju möjlighet för priset att dra iväg.

Det är dessutom inte alla som resonerar så kring semestern som någon skrev. Skulle jag själv köpa ett hus hade jag gärna köpt det innan semestern för att kunna använda den till att flytta in och göra i ordning ev. saker som behövs åtgärdas.

Tittar man på läget just nu så verkar det ju vara lite hybris på marknaden och det beror väl till stor del på någon form av hösttristess.

joflopp skrev:
Hur tänkte du nu..?
Tänkte fel, tänkte skolavslutning. Lite yr i bollen...

Jag tror iofs. att ett hus i rimligt attraktivt läge troligen får ett högre pris när det finns många spekulanter, dvs. inte på sommaren.

Personligen tror jag att hösten är bästa tiden att sälja. Spekulanterna har god tid att sälja sitt hus, innan nästa sommar osv. Våren närmare sommaren tror jag av samma skäl är en relativt dålig tid, dvs. det finns nog många som är ute och tittar, men köpmotståndet ökar.

Jag har ett färskt exempel. Här i närområdet såldes ett hus i våras, någon gång i April/Maj, tillträddes mitt i Juni. Det lades ut för 4 775', såldes för 5 100'. Huset var i toppskick, Byggt i mitten på 90- talet, alla ytskikt, badrum o kök renoverade de senaste 2 - 5 åren. Välunderhållet utvändigt.

Någonting hände, så de nya ägarna lade ut huset till försäljning i Sept. de hade iofs målat några rum, De begärde 5 275', och fick 5 500000.

Nu är jag medveten om att en affär gör ingen statistik. Men det är lite intressant att jämföra två försäljningar av exakt samma hus, med så kort tid mellan.

Det behöver inte vara tidpunkten som avgör denna uppgång, det kan också vara så att det ursprungliga priset var för lågt satt, jag tror att det finns en "spärr" mot att buda upp mer än en "standardhöjning", dvs. lägger man priset inom ett rimligt fönster för priser, som uppfattas som rimliga. Så kommer spekulanter att buda upp, eller pruta ungefär samma summa oavsett om man lagt sitt pris i det lägre eller högre området av prisfönstret.

Och vad som uppfattas som en "standardhöjning" (eller sänkning) beror på marknadsläget för just det området.

Vad gäller sommaren, eller andra tider med låg omsättning på marknaden. Så tror jag att även om det finns få objekt, men få spekulanter, så blir det lite mer slump, för attraktiva objekt. Har du tur så kommer det två spekulanter som gärna vill ha huset, och du får ett vettigt pris. Men om huset är attraktivt så skulle samma försäljning under en högomsättningsperiod, ge 5- 10 seriöst intresserade, du får en mer förutsägbar försäljning. Sedan kan man givetvis även då ha tur och få två som bara skall ha huset, så att försäljningen går orimligt bra.

Har man däremot ett lite mer svårsålt hus, då kanske sommaren är ganska bra, man slipper konkurrens från "bättre" objekt. De få spekulanter som finns, har såpass lite att titta på att de blir mindre kräsna i valet över vilka hus man skall titta på.

Jag tror att under 2014 är det bäst att sälja tidigt på året. I September är det val, och vi kan räkna med att man kommer skrämma livet ur varandras väljare med diverse påståenden om skattehöjningar, amorteringskrav, minskade ränteavdrag och liknande. Valrörelser har ju kommit att handla om att påstå vad motståndarnas politik leder till och inte så mycket om vad man själv vill göra. Inte precis vad husköpare tycker känns tryggt.

Risken är dessutom överhängande att det blir ett besvärligt parlamentariskt läge. Det kan leda till rejält högre räntor tills man hittat ett styre som bevisligen kan sköta finanserna. Vi ser ju redan nu att Alliansen har en del problem att få igenom sin budget, och jag tror det blir ännu värre för ett rödgrönt styre med Sd i vågmästarroll. Det kan leda till en rad eftergifter till förslag som inte alltid är så logiska eller bra. I det läget vill jag inte försöka sälja ett hus.

Rimligtvis bäst att köpa när det är sämst att sälja, eller? :)

Njaa. Det beror kanske lite på vad man vill ha, det kan ju vara dåligt urval när marknaden är dålig, de som har möjlighet undviker att sälja då.

Hur många kan tänka sig att köpa/sälja utan mäklare då?
Själv har jag både köpt och sålt på båda sätten...även med nätmäklare...

Enk Projektet skrev:
Hur många kan tänka sig att köpa/sälja utan mäklare då?
Själv har jag både köpt och sålt på båda sätten...även med nätmäklare...
Ja, delge gärna dina erfarenheter med de olika varianterna :)

hempularen skrev:
Njaa. Det beror kanske lite på vad man vill ha, det kan ju vara dåligt urval när marknaden är dålig, de som har möjlighet undviker att sälja då.
Givetvis, jag utgår från att man endast köper hus man faktiskt vill ha :) Finns det inga intressanta hus är köpläget dåligt, eller obefintligt...

roland53 skrev:
Ja, delge gärna dina erfarenheter med de olika varianterna :)
Har man ett hus i skapligt skick i ett populärt omr skulle jag nog kunna tänka mig att sälja både med vanlig mäklare och nätmäklare...även privat med hjälp av banken med alla papper....prisnivån på liknande hus i omr kan man i många fall hitta på tex Booli.se....
Ett hus i sämre skick gör att det kanske är en annan typ av köpare som kanske har andra/svårare frågor....så där hänger det ju även på hur man är själv....
Att köpa hus privat ser jag som bara fördelar....om man läser på om sina skyldigheter och tar en tidigt kontakt med sin bank.....

Jag har sålt 3 hus, 1 i april, ett i juni och det sista i oktober. Oktoberhuset var det ju ett jäkla drag i även om de var budgivning på junihuset. Jag tror stenhårt på hösten. Min mäklare sa dock att det inte spelar någon större roll mest mäklare som är lata och inte vill sälja kring jul och sommar...

Men som vanlig spelar ju objektet mest roll för hur lätt det är att sälja ett hus.

Vi har sålt två hus, ett i augusti och ett i maj. Båda gick bra men hösthuset blev jobbigare att flytta ur då de ville in för att fira jul (och vi var mesiga och gick med på det). Vårköpet blev önskemålet att inflytt skulle ske före skolstart. Särskilt viktigt önskemål för de som byter stad så barnen ska byta skola. Men erfarenhetsmässigt så känns det roligare o lättare att rensa, städa o fixa fint under våren.

Swetrot skrev:
Jag tror att under 2014 är det bäst att sälja tidigt på året. I September är det val, och vi kan räkna med att man kommer skrämma livet ur varandras väljare med diverse påståenden om skattehöjningar, amorteringskrav, minskade ränteavdrag och liknande. Valrörelser har ju kommit att handla om att påstå vad motståndarnas politik leder till och inte så mycket om vad man själv vill göra. Inte precis vad husköpare tycker känns tryggt.

Risken är dessutom överhängande att det blir ett besvärligt parlamentariskt läge. Det kan leda till rejält högre räntor tills man hittat ett styre som bevisligen kan sköta finanserna. Vi ser ju redan nu att Alliansen har en del problem att få igenom sin budget, och jag tror det blir ännu värre för ett rödgrönt styre med Sd i vågmästarroll. Det kan leda till en rad eftergifter till förslag som inte alltid är så logiska eller bra. I det läget vill jag inte försöka sälja ett hus.
Det ligger nog något i detta och det gör mig lite rädd för nu börjar mina planer bli mer klara och det kommer nog bli till att lägga ut huset till försäljning i slutet av sommaren 2014...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.