Vi skulle gått på visning av en lägenhet i söndags, men den blev inställd. "Såld före visning", till ett pris av utgångspriset plus 1 miljon.

Hur går det till egentligen när försäljningen sker innan visning? Säljs bostaden osedd, eller är det någon som viftar med en rejäl sedelbunt och ber om att få komma före och lovar bra betalt?

(För oss spelade det väl ingen roll i det här fallet. Utgångspriset låg redan på smärtgränsen, så budgivningsrace var inte aktuellt för våran del.)

jarlh skrev:
Hur går det till egentligen när försäljningen sker innan visning? Säljs bostaden osedd, eller är det någon som viftar med en rejäl sedelbunt och ber om att få komma före och lovar bra betalt?
Ungefär så, de får en förhandsvisning och bjuder en del pengar över utgångspris.

Det var ett inslag på TV häromdagen. På vissa orter var köpintresset helt enormt.
Folk ringde och ville komma på förhandsvisning före ordinarie visning och t.o.m att man ville komma på förhandsvisning före förhandsvisning...... :x

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi har köpt båda våra senaste hus före visning... Jag har ringt mäklaren och frågat om säljaren är intresserad av snabbt avslut. I båda fallen har de varit det och vi har fått en privat visning innan den "offentliga" och efter det har vi gett ett bud som vi anser rimligt. Sen har säljaren kontrat och vi har "budat" mot säljaren till vi kommit överens och sen skrivit kontrakt innan datum för offentlig visning...

Svårare än så är det inte... :)

Fräckt? Ja, visst, kanske, men alla har möjlighet att göra likadant om man verkligen vill ha ett specifikt hus och det är ju säljaren som avgör vem den säljer till...

• Gilla
bett och 6 till
  • Laddar…
Vi sålde vårt senaste o köpte nuvarande på detta sätt. Det gäller att ringa runt o ligga på hos mäklarna, särskilt som i vårt fall-vi ville åt ett hus i ett attraktivt område där det säljs få hus per år. Många tycker säkert att det är galet men vill man får man jobba för det (och betala...)

Jäderberg skrev:
Vi sålde vårt senaste o köpte nuvarande på detta sätt. Det gäller att ringa runt o ligga på hos mäklarna, särskilt som i vårt fall-vi ville åt ett hus i ett attraktivt område där det säljs få hus per år. Många tycker säkert att det är galet men vill man får man jobba för det (och betala...)
Å andra sidan är husen i Dalarna mycket billigare så du behöver inte slanta upp så mycket som i storstadsområdena.

Köpt före visning är ju rätt vanligt, det gäller att hitta läget där både köpare och säljare anser sig vara nöjda och inte våga riskera budgivningen.
Har en bekant som nyligen hade ett par på förhandsvisning, de fick erbjudande om att köpa för typ 400k över utgångspris direkt. Tvekade något och lät visningen komma, samma par köpte sen huset för 650k över utgångspris.
Där hade de vunnit på att våga riskera, dock inte min bekante som blev nöjd med att de avvaktade...

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
Hubbe2 skrev:
...
Där hade de vunnit på att våga riskera, dock inte min bekante som blev nöjd med att de avvaktade...
Jag har också intrycket att det finns en "typ" av spekulanter, som tror att de skall kunna göra ett kap innan en budgivning har kommit igång, och alltså innan säljaren börjar inse sin fastighets värde.

Så de begär förhandsvisning, lägger ett bud något över utgångspriset och hoppas göra ett klipp helt enkelt.

Kan gå åt andra hållet också, några grannar till oss fick ett förhandsbud 100k över utrop som dom inte accepterade, dom ville vänta på visningen. Till visningen kom det.... -en- besökare, nämligen den första intressenten! Som då direkt sänkte då sitt bud till 100k under utrop...

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus så fick säljaren ett förhandsbud på 150k mer än utgångspriset, som de valde att inte acceptera. När det sedan blev dags för visning så hade förhandsintressenten redan hittat ett annat hus, och vi fick huset för utgångspriset + 50k.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
Jag ringde och gav ett bud per telefon på vårt hus - Säljaren nekade. Budgivning startade, vann hela budgivningen 50kkr under mitt första bud.

Förra lägenheten köptes över telefon, osedd. Bud lades baserat på bilder på lägenheten, läget samt föreningens ekonomi. Såldes 11 månader senare med 375.000 i vinst! :p

Så det är klart att det säljs en del innan visningarna ägt rum!

• Gilla
Joeeelllp
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
Kan gå åt andra hållet också, några grannar till oss fick ett förhandsbud 100k över utrop som dom inte accepterade, dom ville vänta på visningen. Till visningen kom det.... -en- besökare, nämligen den första intressenten! Som då direkt sänkte då sitt bud till 100k under utrop...
Det finns alla sorter och kan slå åt båda hållen så klart.
Jag/vi hade en förhandsvisning vid sista försäljningen och blev erbjudna 300.000 under vad huset sedan såldes för.

Men det är naturligtvis olika beroende på hur "het" marknaden är på orten.

Vi lämnade bud på vår nuvarande bostad osedd, 900 000 under utgångspris. Mäklaren skrattade bara åt oss. Huset förblev dock osålt så säljaren bytte mäklare. Därefter köpte vi huset till ännu lägre pris, fast efter visning. (Det var lägre tryck på marknaden 2004.)

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
Här i Stockholm är "Såld före visning" ganska vanligt verkar det som. När vårt hus kom ut för visning så ringde jag direkt för att fråga efter förhandsvisning, mäkaren la ut förhandsvisningen på internet också och det kom 7-8 par/spekulanter, sen blev det budgivning bland oss som var på förhandsvisningen. I vårt fall tror jag inte priset blev nån större skillnad från om det varit ordinarie visning, gick upp en bit från ursprungspriset.

iJenny skrev:
Här i Stockholm är "Såld före visning" ganska vanligt verkar det som. När vårt hus kom ut för visning så ringde jag direkt för att fråga efter förhandsvisning, mäkaren la ut förhandsvisningen på internet också och det kom 7-8 par/spekulanter, sen blev det budgivning bland oss som var på förhandsvisningen. I vårt fall tror jag inte priset blev nån större skillnad från om det varit ordinarie visning, gick upp en bit från ursprungspriset.
Om mäklaren lade ut datum för visningen på internet är det väl knappast en "förhandsvisning", snarare ändrat datum för första visningen,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.