6 957 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Hur ska vi agera?
Sida 1 av 3
Hej
Vi är intresserade av ett radhus byggt -78 och har en del funderingar inför ev köp. Hoppas på lite input härifrån.
Huset har legat som kommande försäljning hos mäklaren ett par tre veckor men har inte kommit ut på hemnet förrän igår och visning ligger planerad till den 12 jan.
Hur är marknaden i stockholm nu? Lika het som i höstas? I så fall, bör vi kontakta säljaren innan visning för större möjlighet till affär? Eller vill säljarna ha budgivning tro?
Vi har möjlighet att höja budet med 100' men anser nog att det max är värt 50' över acceptpriset som är satt.
Vi har bekanta som bor två hus bort i samma länga som också är bekanta med säljarna, kan de hjälpa oss på något vis?
Vi funderar också på att förhandla med friskrivningsklausul, vad innebär det för risk för oss? Den största faran jag kan se är om syllarna är ingjutna i plattan eller nåt annat dumt. Borde det ha genererat problem tidigare i så fall? Men det kanske inte ens räknas som dolt fel eftersom det var en vanlig konstruktionsmetod då. Andra risker?
Hur mycket skulle en friskrivning vara värd för säljaren?
Väldigt mkt frågor men jag hoppas som sagt att nån kan bistå med lite input =)
Vi är intresserade av ett radhus byggt -78 och har en del funderingar inför ev köp. Hoppas på lite input härifrån.
Huset har legat som kommande försäljning hos mäklaren ett par tre veckor men har inte kommit ut på hemnet förrän igår och visning ligger planerad till den 12 jan.
Hur är marknaden i stockholm nu? Lika het som i höstas? I så fall, bör vi kontakta säljaren innan visning för större möjlighet till affär? Eller vill säljarna ha budgivning tro?
Vi har möjlighet att höja budet med 100' men anser nog att det max är värt 50' över acceptpriset som är satt.
Vi har bekanta som bor två hus bort i samma länga som också är bekanta med säljarna, kan de hjälpa oss på något vis?
Vi funderar också på att förhandla med friskrivningsklausul, vad innebär det för risk för oss? Den största faran jag kan se är om syllarna är ingjutna i plattan eller nåt annat dumt. Borde det ha genererat problem tidigare i så fall? Men det kanske inte ens räknas som dolt fel eftersom det var en vanlig konstruktionsmetod då. Andra risker?
Hur mycket skulle en friskrivning vara värd för säljaren?
Väldigt mkt frågor men jag hoppas som sagt att nån kan bistå med lite input =)
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ang. friskrivningsklausul. Om vi tar ingjutna syllar i plattan. OM huset är av en sådan ålder så räknas oftast inte det felet som dolt, eftersom det var en vanlig byggteknik då, och man bör som köpare förvänta sig att det kan vara ingjutna syllar.
Om ni nu har gemensamma vänner så skulle jag börja med att prata med dom, försök få en känsla för hur säljarna är. Men tänk på att era bekanta kanske är lika måna om att deras vänner på gatan skall få en bra affär som att ni skall få det. Så jag skulle inte lägga upp diskussionen som "hur skall v få ett så lågt pris som möjligt".
Som säljare har man ofta en inställning att "har jag nu anlitat en mäklare som kostar oss typ. 100 000, då vill jag inte röra ihop det genom egna kontakter med köpare". Mäklaren har rätt till sitt arvode, även om ni skulle göra en tidig affär direkt med säljaren.
Om ni nu har gemensamma vänner så skulle jag börja med att prata med dom, försök få en känsla för hur säljarna är. Men tänk på att era bekanta kanske är lika måna om att deras vänner på gatan skall få en bra affär som att ni skall få det. Så jag skulle inte lägga upp diskussionen som "hur skall v få ett så lågt pris som möjligt".
Som säljare har man ofta en inställning att "har jag nu anlitat en mäklare som kostar oss typ. 100 000, då vill jag inte röra ihop det genom egna kontakter med köpare". Mäklaren har rätt till sitt arvode, även om ni skulle göra en tidig affär direkt med säljaren.
Friskrivning skulle jag säga är värd 0 för säljaren skulle jag säga för kör man stenhårt mot köparen och tvingar dom till rättegång så för det första lägger 99% ner sina försök mot att få det som dolt fel och skulle dom dra det till rätta så har man 99,99% chans att vinna i rättegången som säljare.
Hmm, nej friskrivning kanske inte är en väg att gå…
Vi är egentligen inte heller måna om att få så lågt pris som möjligt utan vill allra helst få till en affär inom en budget som är rimlig för oss….
Frågan är väl om det är större sannolikhet att få till det om vi tar tidig kontakt än om vi väntar till budgivning...
Vi är egentligen inte heller måna om att få så lågt pris som möjligt utan vill allra helst få till en affär inom en budget som är rimlig för oss….
Frågan är väl om det är större sannolikhet att få till det om vi tar tidig kontakt än om vi väntar till budgivning...
Friskrivningsklausul innebär väl att säljaren garanterar sig mot "dolda fel överraskningar". Om säljaren är trygg med att huset inte har allvarliga fel som denne inte vet om eller fördolt så är klausulen av nära noll värde. Om säljaren är osäker påhusets skick så kan värdet av en sådan klusul vara relativt stort. Kort kan man säga att om man som köpare erbjuder friskrivningsklausul och säljaren nappar på det mot en rejäl prissänkning så kan det vara anledning att dra öronen åt sig. Å andra sidan kan det vara bra för en säljare att skriva in en friskrivningsklausul om man har tänkt flytta från orten och vill försäkra sig om att det inte blir nåt trjafs i framtiden, försäljningsbeloppet blir ju då naturligtvis lägre än marknadsvärdet-
Hmm, ja vi får se om vi kontaktar säljaren i förväg. Men nu är det så nära visning att säljaren kanske redan är inställt på visning o budgivning ändå...?
I alla fall.. Andra funderingar som dykt upp:
Vi vill ju som sagt ha en så smidig affär som möjligt och eftersom jag är hyfsat kunnig om hus (blivande byggnadsingenjör) så skulle vi kunna köpa utan att göra en överlåtelsebesiktning och därmed utan klausuler som låter oss häva köpet sen. (Jag skulle alltså ta reda på allt jag kunde om huset innan vi ens la bud. Jag tror ändå inte att vi skulle häva köpet om det visade sig att det var nåt knas på överlåtelsebesiktningen).
Vi är dessutom rätt flexibla vad gäller tillträde...
Är detta nåt som är av intresse för säljaren och hur förmedlar vi det till dem i så fall? Går vi via mäklaren?
(Detta är vårt första husköp (bor i hyresrätt nu) så det är lite nervigt och många funderingar…
I alla fall.. Andra funderingar som dykt upp:
Vi vill ju som sagt ha en så smidig affär som möjligt och eftersom jag är hyfsat kunnig om hus (blivande byggnadsingenjör) så skulle vi kunna köpa utan att göra en överlåtelsebesiktning och därmed utan klausuler som låter oss häva köpet sen. (Jag skulle alltså ta reda på allt jag kunde om huset innan vi ens la bud. Jag tror ändå inte att vi skulle häva köpet om det visade sig att det var nåt knas på överlåtelsebesiktningen).
Vi är dessutom rätt flexibla vad gäller tillträde...
Är detta nåt som är av intresse för säljaren och hur förmedlar vi det till dem i så fall? Går vi via mäklaren?
(Detta är vårt första husköp (bor i hyresrätt nu) så det är lite nervigt och många funderingar…
Att inte göra besiktning på 70-tals hus tycker jag inte du ska ge dig in i. Det är - som du själv nämnt ovan - riskfyllt med ingjutna reglar/tryckimpregnerade syllar etc, som kanske inte gett några symptom ännu eller senare, men som sänker priset i nästa led ifall ni vill sälja vidare. Det är dessutom ytterst kostsamt att åtgärda.
Likväl kan det finnas fukt i badrum/tvättstuga/kök som du inte kan se med blotta ögat, men som hade kunnat upptäckas på en besiktning.
Även att detta verkar vara ert drömhus, stressa inte. Gör allt du ska - visning, besiktning, koll med kommunen etc. Blir det inte av, så var det inte meningen. Har själv förlorat vad vi trodde var drömhuset och vi var förkrossade. 1 månad senare dök dock "vårt" hus upp - allt kändes rätt och vi genomförde köp.
Stort lycka till!
Likväl kan det finnas fukt i badrum/tvättstuga/kök som du inte kan se med blotta ögat, men som hade kunnat upptäckas på en besiktning.
Även att detta verkar vara ert drömhus, stressa inte. Gör allt du ska - visning, besiktning, koll med kommunen etc. Blir det inte av, så var det inte meningen. Har själv förlorat vad vi trodde var drömhuset och vi var förkrossade. 1 månad senare dök dock "vårt" hus upp - allt kändes rätt och vi genomförde köp.
Stort lycka till!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag tror iofs att det kan finnas en ordentlig "konkurrensfördel" vd ett köp, om man erbjuder säljaren en ren affär utan bes, klausul. Men jag tycker ändå inte att du skall köpa utan en riktig besiktning.
En (bra) bes, man upptäcker med sin erfarenhet ex. ingjutna syllar. Även om du är blivande byggn. ingenjör så låter det som din erfarenhet är begränsad. Och du skall givetvis inte köpa ett hus med ingjutna syllar för samma pris som om huset inte har detta "fel". Att låta bli att besiktiga ett 70 tals hus tycker jag man möjligen kan göra om man köper det som rivningsobjekt och ändå skall blåsa bort huset direkt efter köp.
En (bra) bes, man upptäcker med sin erfarenhet ex. ingjutna syllar. Även om du är blivande byggn. ingenjör så låter det som din erfarenhet är begränsad. Och du skall givetvis inte köpa ett hus med ingjutna syllar för samma pris som om huset inte har detta "fel". Att låta bli att besiktiga ett 70 tals hus tycker jag man möjligen kan göra om man köper det som rivningsobjekt och ändå skall blåsa bort huset direkt efter köp.
Tänkte på en annan sak - du kan du beställa konstruktionsritningar/beskrivningar hos kommunen eller av mäklaren. Där kan stå om det är ingjutna regler eller tryckimpregnerade syllar. Sen kan du fatta ditt beslut om besiktning eller inte efter vad det står. Är en risk, men är du villig att ta den så är det ju helt ditt beslut. Brukar bara ta någon dag att få dessa... Tänk bara på att även om det inte är noterat i dessa beskrivningar om det är ovanstående problem, så är det INTE ett dolt fel om det ändå skulle finnas..
Nej, jag förväntar mig väl inte egentligen att jag ska hitta allt som en erfaren besiktningsman hittar, men man har ju en känsla för vad man kan förvänta sig av ett 70-talshus i detta skick…
Säljaren har genomfört en besiktning (vilket ju är ganska vanligt) är denna inte tillräcklig? Måste man komplettera med överlåtelsebesiktning i alla fall?
Säljaren har genomfört en besiktning (vilket ju är ganska vanligt) är denna inte tillräcklig? Måste man komplettera med överlåtelsebesiktning i alla fall?
Finns många svar på den frågan - men det juridiskt korrekta svaret är att ja, du måste göra egen besiktning för att säkerställa undersökningsplikten.weyk skrev:Nej, jag förväntar mig väl inte egentligen att jag ska hitta allt som en erfaren besiktningsman hittar, men man har ju en känsla för vad man kan förvänta sig av ett 70-talshus i detta skick…
Sen med din kunskap som blivande byggnadsingenjör kan du med all säkerhet tolka protokollet på ett sätt som gör att du vet ungefär vad du kan förvänta dig.. MEN - skulle besiktningsmannen ha missat något står du med skägget i brevlådan.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ja säljarens besiktning kan vara bra och välgjord, men den kan också vara usel (ur köparens perspektiv). Efterssom man inte kan veta något om kvaliteten, och bes. mannen har inget som helst ansvar mot dig som köpare för ev. brister i besiktningen, så bör man betrakta en säljarbesiktning som vilket reklamblad som helst. En del av marknadsföringen av huset.
Är det sant? Det trodde jag inte...hempularen skrev:Ja säljarens besiktning kan vara bra och välgjord, men den kan också vara usel (ur köparens perspektiv). Efterssom man inte kan veta något om kvaliteten, och bes. mannen har inget som helst ansvar mot dig som köpare för ev. brister i besiktningen, så bör man betrakta en säljarbesiktning som vilket reklamblad som helst. En del av marknadsföringen av huset.
På många visningar jag har varit har det varit möjligt för köparen att gå igenom protokollet med besiktningsmannen (mot avgift tror jag) men det skulle alltså inte räknas som att man har gjort sin undersökningsplikt i ev feltvist?
Hur kan man som säljare och mäklare vilja mörka ev fel som finns genom att köpa en "usel" besiktning? Självklart för att få ett högre pris men då åker man ju på en tvist istället när köparen upptäcker felet. Det borde ligga i säljarens intresse att tala om hur huset mår. Eller? Är det jag som är naiv?
Men det kanske är så svårt för köpare att få ersättning för dolda fel att det är värt att chansa? Då är det väl nåt fel på systemet i så fall om dåliga hus säljs för höga priser...
En för säljaren väldigt lätthanterlig tvist. Om felet skulle ha upptäckts vid en noggrann besiktning så är det inte ett dolt fel och därmed köparens, inte säljarens, problem.weyk skrev: