Jag och min sambo är sugna på att köpa ett sutteräng-hus som har haft en vattenskada i badrum på övervåningen. Priset återspeglar förstås detta. I besiktningsprotokollet står "Vattenskada i bad och duschrum och mellanbjälklag ej åtgärdad". Inför visningen undrar jag nu hur jag på bästa sätt förstår omfattningen av skadan i mellanbjälklaget. Försöker få till en förhandsvisning och köpa huset innan ordinarie visningar, kanske ska jag ta med en besiktningsman till förhandsvisningen? Badrummet lär kosta 100 000-150 000 kr att renovera, men jag vill förstås veta om konstruktionen är skadad och hur mycket det i så fall skulle kosta att åtgärda. Några tips?

Tack på förhand.

Ja för att verkligen ta reda på omfattningen får man nog börja att riva taket på våning 1, sen eventuellt även väggar runt omkring. eventuellt även någon vägg på våning 2. Förutom själva badrummet kan vissa reglar, golvbjälkar, isolering och skivor behöva bytas. :)

Vet man var det är för en vattenläcka? Har det stått och droppat/läckt under en längre tid, eller har det varit under en kort period?

Gissar på ett 70-tals hus....då kanske man även ska räkna med att byta ut allt vatten i huset för att slippa fler vattenskador......

Vem som än köper huset lär ju riva badrummet så det borde väl inte vara allt för svårt att ta upp någon lämplig öppning för att undersöka.
Nackdelen kan ju vara om det visar sig att skadan inte alls är omfattande utan bara en friskrivning från första besiktningskillen, då kan det ju vara svårt att få ner priset om skadan inte var omfattande.

C
Det kan ju vara en ersättningsbar skada från föregående ägares försäkring....väl värt att kolla....

Beroende lite på vilket bolag huset är försäkrat hos, kan dessa täcka följdskador. Dock inte själva badrummet pga åldersavdrag om det är gammalt.. Helt klart värt att fråga mäklaren om försäkringsbolaget varit konsulterat..
Hur gammalt är badrummet?

Tack för alla svar. Ska kolla på huset på fredag och återkommer då med mer info. Huset är byggt 1975 och enligt mäklaren har försäkringsbolaget varit där och tittat på det men utan framgång för säljaren vad jag förstår. Tydligen har det stått som det gör nu ett tag. Jag pratade idag med ett par fukttekniker som sade att om man ändå planerar att renovera hela badrummet så kostar det i normala fall inte väldigt mycket extra att torka ut mellanbjälklaget och byta ut några reglar vid behov. Någon som är av samma eller motsatt åsikt? Funderar lite på vad worst case-scenariot är. Det kanske inte är en så stor deal att byta reglar, bjälkar, isolering, eventuellt någon vägg, m.m. om man ändå ska renovera badrummet...

Worst case är at det stått och läckt i tio år eller så och nu finns ett kraftigt angrepp av hussvamp som tre månader efter att du köpt huset exploderar med fruktkroppar i halva huset och att hela mellanbjälklaget rasar ihop när du trampar på det. Detta händer händer du är ensam hemma och frugan tagit barnen med till svärföräldrarna så du ramlar ner i källarvåningen, bryter ryggraden, och det enda minne dina barn har av sin far är dom snyftvideos du laddat upp till Youtube med mobilen under de tre dagar det tar för dig att dö av törst.

Detta är kanske osannilikt men jag försörjer mig på att arbeta med kvalitetsstyrning av mjukvaruutveckling så min defaultinställning är att 1) allt som kan gå åt helvete går åt helvete 2) allt som garanterat inte kan gå åt helvete går ändå åt helvete 3) ALLTING är skit och i morgon blir det värre.

I ditt läge hade jag sett till att få ett avtal med klausul som säger att efter vunnen budgivning och påskrivet konstrakt har du uttryckligen rätt att backa köpet med handpenningen tillbaka och inga ytterligare krav från säljaren eller mäklaren i två veckor och under tiden tait in en välrenommerad besiktningsman och en fukttekniker eller vad det hetet som mäter fukten precis överallt. När jag köpte mitt nuvarande hus i GBG så vann jag budgivningen, prutade sedan rejält efter besiktning och det gick hem. Var hänsunslös med sådana här hus.

Jag är inne på mitt tredje renoveringobjekt (pga ekonomiska skäl) och jag säger dig att merkostnaden för ett renoverat hus ÄR ALLTID VÄRT DET. Jag har aldrig sett att renoveringsobekt lönar sig men eftersom min fru saknar inkomst tvingas jag köpa halvkassa hus och renovera. Får du inte huset med brutalrabatt så hitta en bättre hus. Om du inte hänger på gärsgården vad gäller lånelöfte vill säga. Ligger huset i GBG? I annat fall så blir det nog svårt at räkna hem större investeringar.

• Gilla
namor och 3 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Worst case är at det stått och läckt i tio år eller så och nu finns ett kraftigt angrepp av hussvamp som tre månader efter att du köpt huset exploderar med fruktkroppar i halva huset och att hela mellanbjälklaget rasar ihop när du trampar på det. Detta händer händer du är ensam hemma och frugan tagit barnen med till svärföräldrarna så du ramlar ner i källarvåningen, bryter ryggraden, och det enda minne dina barn har av sin far är dom snyftvideos du laddat upp till Youtube med mobilen under de tre dagar det tar för dig att dö av törst.

Detta är kanske osannilikt men jag försörjer mig på att arbeta med kvalitetsstyrning av mjukvaruutveckling så min defaultinställning är att 1) allt som kan gå åt helvete går åt helvete 2) allt som garanterat inte kan gå åt helvete går ändå åt helvete 3) ALLTING är skit och i morgon blir det värre.

I ditt läge hade jag sett till att få ett avtal med klausul som säger att efter vunnen budgivning och påskrivet konstrakt har du uttryckligen rätt att backa köpet med handpenningen tillbaka och inga ytterligare krav från säljaren eller mäklaren i två veckor och under tiden tait in en välrenommerad besiktningsman och en fukttekniker eller vad det hetet som mäter fukten precis överallt. När jag köpte mitt nuvarande hus i GBG så vann jag budgivningen, prutade sedan rejält efter besiktning och det gick hem. Var hänsunslös med sådana här hus.

Jag är inne på mitt tredje renoveringobjekt (pga ekonomiska skäl) och jag säger dig att merkostnaden för ett renoverat hus ÄR ALLTID VÄRT DET. Jag har aldrig sett att renoveringsobekt lönar sig men eftersom min fru saknar inkomst tvingas jag köpa halvkassa hus och renovera. Får du inte huset med brutalrabatt så hitta en bättre hus. Om du inte hänger på gärsgården vad gäller lånelöfte vill säga. Ligger huset i GBG? I annat fall så blir det nog svårt at räkna hem större investeringar.
Tycker detta var ett mycket bra svar!
En sådan klausul finns i mäklarens standardavtal. :)

Anders_Nilsson skrev:
ALLTING är skit och i morgon blir det värre.
Gott nytt år! :)

Men bra inlägg. Renoveringsobjekt ska man ta sig an för att man vill lägga ner arbetet på att få det som man vill osv, inte för att tjäna pengar, då är man fel ute...

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi har renoverat "upp oss" bara i syfte att öka värdet och kunna köpa större/finare objekt.
Det tog oss 10 år, 3 lägenheter och 2 hus men nu har vi HUSET!

Så, det beror ju på vad man vill... Att säga att vi varit fel ute kan inte vara mer fel...

På 10 år kan man jobba ihop rätt bra pengar på andra sätt än att renovera :)

Hur mycket tid och pengar la ni på varje renovering, och hur mycket ökade värdet på bostaden när man drar bort den generella prisökningen på marknaden under de senaste 10 åren (som har varit sanslös)?

Givetvis finns det de som lyckas köpa renoveringsobjekt där det BLIR en bra affär. Men jag är övertygad om att generellt sett är det dumt att utgå från att man kommer tjäna på det.

• Gilla
KungAnka
  • Laddar…
stefancrs skrev:
På 10 år kan man jobba ihop rätt bra pengar på andra sätt än att renovera :)

Hur mycket tid och pengar la ni på varje renovering, och hur mycket ökade värdet på bostaden när man drar bort den generella prisökningen på marknaden under de senaste 10 åren (som har varit sanslös)?

Givetvis finns det de som lyckas köpa renoveringsobjekt där det BLIR en bra affär. Men jag är övertygad om att generellt sett är det dumt att utgå från att man kommer tjäna på det.
Jag jobbar på timme (anställd konsult). Om jag jobbar över får jag betalt för det. En snickare här ikring tar ca 300-350 i timman före rot och jobbar ca dubbelt så snabbt som mig, inte på att slå i spik i en fasad, men inräknat allt forumsurfande och funderande. Jag har alltså drygt 75 kr i timman när jag renoverar. Slutsatsen är att jag bara gör sånt som är lätt och roligt. Gör jag sånt som måste göras och är tråkigt är det bättre att hyra in nån.

Liknande sits här, fast egenföretagare. Fakturerar timmar som kostar mycket mer än en snickares timmar :)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.