26 041 läst ·
166 svar
26k läst
166 svar
Hur blev bomarknaden så het?
Sida 1 av 12
Inflyttningen är större än byggandet av bostäder....
Hur lände uppgången fortsätter är nog omöjlig att svara på....i rätt omr kommer priserna troligen öka så länge det inte händer något drastiskt med räntor, amorteringskrav och ränteavdrag.....
Hur lände uppgången fortsätter är nog omöjlig att svara på....i rätt omr kommer priserna troligen öka så länge det inte händer något drastiskt med räntor, amorteringskrav och ränteavdrag.....
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Bubblan fortsätter! Hela ekonomin bygger på kreditskapande så det finns inget incitament att minska skuldbördan.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Man tog (nästan) bort fastighetsskatten och minskade möjligheten att skjuta upp beskattningen av vinst när man säljer bostad. Det medför att det är rena förlusten att sälja sin villa eftersom mycket går i skatt. Därför är utbudet lågt och då blir priset högt.
Ja, jag skall erkänna att jag inte följer hans artiklar om lånepolitik särskilt noga. Är själv relativt lågt belånad så det har gått mig förbi - det är utrikes- och försvarspolitik som lockar för min del. Däremot såg jag att han förutspådde Bitcoin krasch för en tid sedan - det ligger nog en del i det du säger. Vi får väl se om han får rätt med Bubblan snart...-MH- skrev:
Jag tror orsakerna är en kombo av (i Sthlm)
- hög inflyttning (netto ca 100 personer OM DAGEN) i kombination med otillräckligt nybyggande
- för stunden lågt utbud
- låga räntor
- högt förtroende för svensk ekonomi, individer bedömer riskerna för krascher och massarbetslöshet som låg
- hög inflyttning (netto ca 100 personer OM DAGEN) i kombination med otillräckligt nybyggande
- för stunden lågt utbud
- låga räntor
- högt förtroende för svensk ekonomi, individer bedömer riskerna för krascher och massarbetslöshet som låg
jLocke skrev:Ja, jag skall erkänna att jag inte följer hans artiklar om lånepolitik särskilt noga. Är själv relativt lågt belånad så det har gått mig förbi - det är utrikes- och försvarspolitik som lockar för min del. Däremot såg jag att han förutspådde Bitcoin krasch för en tid sedan - det ligger nog en del i det du säger. Vi får väl se om han får rätt med Bubblan snart...
Ja, fastighetsbubblan har han haft fel på i många år. Är "Bubblan" en annan stor hemskhet han målar upp?
Domedagsprofetior är inte svårt att göra. Har man fel är det ingen som bryr sig, eftersom allt funkar som vanligt. Och man kan oftast skjuta upp upp prognoserna i många år.
Ja han gav väl bort sina bitcoins när dom stog i $10 eller vad det var.Locke skrev:Ja, jag skall erkänna att jag inte följer hans artiklar om lånepolitik särskilt noga. Är själv relativt lågt belånad så det har gått mig förbi - det är utrikes- och försvarspolitik som lockar för min del. Däremot såg jag att han förutspådde Bitcoin krasch för en tid sedan - det ligger nog en del i det du säger. Vi får väl se om han får rätt med Bubblan snart...
Kursen passerade f.ö. $1200 igår
http://bitcoinity.org/markets
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Har också tänkt på det där och undrar vad det är som händer och sker. Man ser ofta objekt på hemnet exekutiv auktion, sänkt pris eller objekt som ligger ute länge, börjar vi nå toppen? Eller börjar 15% regeln ge effekt sådana förändringar brukar ju inte visa sina effekter direkt. När det pratas om het bomarknad så är det alltid baserat på intervjuer av de stora mäklarna. Troligtvis kommer vi se priserna öka eller ligga på en stabilare nivå där utsatt pris inte skiljer sig så mycket från slutpris. Räntan kommer nog vara låg, att höja räntan när situationen är som den är i sverige och övriga världen skulle få förödande konsekvenser. Är det inte snack om att öka den obiligatoriska kontantinsatsen till 25% om det händer så kommer det vara omöjligt för unga att ta sig in på bomarknaden endast dem som ärver eller köpt tidigare har möjlighet. luften gick väl lite ur bomarknaden 2008 eller vilket år det nu var. Hur som helst kommer priserna alltid vara höga i storstan då det är brist på bostäder och det finns möjlighet att låna pengar så länge utlåningen inte bromsas så kommer ingen förändring att ske. Personligen tror jag att många har nog maxbelånat sig redan nu och kommer att få det väldigt svårt vid en eventuell räntehöjning det finns även andra faktorer som gör att man kan behöva byta till en billigare bostad. Jag tror dock att det alltid kommer att löna sig att köpa hus eller bostadsrätt även om det är en berg och dalbana. Vi får se hur länge det håller.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visst är det något skumt med mäklarnas prisstatistik?
Det är ju inte som när man undersöker matprisernas utveckling.
Då jämför man priset på en liter mjölk eller ett kilo lövbiff, och räknar ut hur mycket priserna har förändrats.
Men när det gäller fastighetspriser jämför man av naturliga skäl aldrig samma objekt, utan genomsnittspriser för alla försäljningar under perioden på orten.
Exempel
Säg att 1000 lågavlönade "arbetare" varslas i en kommun. Då stannar marknaden av för de billiga stugorna och radhusen.
Men för de dyrare husen, som Rotary-medlemmarna, byråcheferna och överläkarna köper rullar affärerna på ungefär som vanligt.
Vips, så stiger de genomsnittliga priserna, trots dåliga tider.
Eller tänker jag fel
Det är ju inte som när man undersöker matprisernas utveckling.
Då jämför man priset på en liter mjölk eller ett kilo lövbiff, och räknar ut hur mycket priserna har förändrats.
Men när det gäller fastighetspriser jämför man av naturliga skäl aldrig samma objekt, utan genomsnittspriser för alla försäljningar under perioden på orten.
Exempel
Säg att 1000 lågavlönade "arbetare" varslas i en kommun. Då stannar marknaden av för de billiga stugorna och radhusen.
Men för de dyrare husen, som Rotary-medlemmarna, byråcheferna och överläkarna köper rullar affärerna på ungefär som vanligt.
Vips, så stiger de genomsnittliga priserna, trots dåliga tider.
Eller tänker jag fel
Nej du tänker rätt, men du har fel om att det är så som priserna beräknas. Det beror nämligen på vilket index vi talar om. Det mer rimliga indexet, Valueguard, kvalitetsjusteras och är sålunda betydligt rimligare än Mäklarstatistiks aritmetiska medelvärde.