Köpa & Sälja hus
sunqan: Ska vi gissa på att liljekonvalj menade fast pris upp till en viss köpeskilling och om den går över vill de ha 10% av det överskjutande. sätt gränsen på fyra mille...
Vandogen: Kan man göra så att vi får 85% av kåken som gåva och betalar resten genom någon form av lån?
MSjöström: Budlistan SKA lämnas till köpare och säljare vid kontraktskrivningen... Budlista med budgivarnas initialer har övriga budgivare rätt till. :-)
hempularen: har svårt att se att det skulle vara ett dolt fel. Här fanns en indikation på fuktskada- Säljaren påstår visserligen att den var gammal, det skulle ev. kunna anses vara en utfästelse som skulle minska undersökningsplikten. Men Det låter för mig som en ganska otydlig utfästelse. Han har egentligen bara sagt att det fanns en fuktskada där sedan tidigare. Det betyder ju inte att det inte
roland53: Så du menar, att redan idag så är det inte bärkraftigt nog att hyra in hjälp när behov uppstår? Skogsbruk är vad jag förstår, utan att vara i branschen, inte en investering på 5-6 år utan kanske 45-50 år eller längre? Då får man kanske tänka lite längre än ens egen generation framåt i tiden??
billy_baver: Troligen har LM försäkrat sig om att den nybildade fastigheten blir duglig för sitt ändamål. Sannolikt genom att ägaren redan har skaffat positivt förhandsbesked från byggnadsnämnden. I så fall följer förhandsbeskedet med "på köpet". I annat fall kan man själv ansöka om förhandsbesked och villkora köpet, som hempularen föreslår. Alltså: Först som sist, ring byggnadskontoret
LillaHon: Nä, fast å andra sidan ser man ett objekt på Hemnet och visningsdatum har passerat alt saknas- då sitter man ju som intresserad inte bara å väntar, då ringer man ju mäklaren för att få visningdag..!!! Men så funkar jag, vet att inte alla är lila företagsamma... ;)
mexitegel: Om badrummen är 20 år utan klämring borde eventuella fuktskador redan uppstått. Jag hade varit mer nervös om badrummen var renoverade nyligen...
MB77: Här är länken till den aktuella tråden. http://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/222780-nar-pa-aret-ska-man-salja-en-villa.html
Fred vom Jupiter: Jag skulle säga tvärtom att badrumslampor hör till huset och ska lämnas kvar.
mexitegel: Det är inte ens säkert att det omnämns. Om knarret föranleder att man misstänker en skada så kommer det givetvis med. Det beror till stor del om det kan förväntas knarr eller inte. Dvs. det behandlas olika om huset är nytt eller från 1800-talet...
Hemmakatten: Klokt att leta efter annat hus. Min, något lekmannamässiga bedömning, är att hus från 60-talet generellt är bättre och mer gediget byggda än hus från 70- och 80-talet.
Göran.W: Tror han vill ha sagt att man inte ska uppmuntra till fusk och det håller jag med om. Har man byggt nytt och haft svart arbetskraft så får man skylla sig själv och bita i det sura äpplet. I mitt fall var det inget fusk bakom utan allt hade gått rätt till men papper hade försvunnit på vägen.
Odjuret: Vill man sova gott och inte vill eller kan bygga själv så skaffar man sig en hyreslgh.... Där borde man kunna slippa använda hammaren eller skruvmejseln:D
Odjuret: Att fogen släppt kan både betyda mycket och inget... Svårt att sia om... släng ut en fråga i badrumsdelen på forumet vettja! Där kan du nog få bättre svar... Felaktigt fall är inget farligt normalt sett...
Goteborg: Av texten i TS första inlägg så tycker jag inte det är några konstigheter. Ventilera vinden, gräva rabatter är ju i princip standard att göra på gamla hus. Hur stort är huset? Och vad finns det för budget för att fixa till huset?
hempularen: [citat] Du behöver någon som hjälper dig med det formella även inför tillträdet. Det gäller ju att kontrollera att säljaren verkligen har rätt att sälja, vilka pantförskrivningar som finns, att alla pantbrev är under kontroll osv. Sådant hjälper ofta banken till med, eller så kan man låta en mäklare skötadet. Det jag menade med min kommentar tidigare är att köpekontraktet är
hempularen: Det kan ju vara allt från samma dag till åratal tror jag. En granne till oss på landet köpte huset av dödsboet efter vår förre grannes fru. Där blev en tvist mellan arvingarna, dödsboet hade sålt huset, med någon form av förbehåll eftersom arvingarna då inte hade lyckats komma överens om boupteckningen, strul med enskild egendom, Köparen fick vänta 7 år på att kunna slutföra
Nimajneb: btw, här kan du läsa om allt som gäller hyresgäster http://www.hyresgastforeningen.se/Sidor/default.aspx
kindvall: Ja, då borde det ju finnas utrymme för ett avdrag på 100.000 åtminstone. Tillräckligt mycket för att ni skall kunna fixa ett badrum. Samtidigt bör det ligga inom säljarens smärtggräns. Om ni hoppar av är chansen stor att han förlorar mer än så, då budtvåan inte lär stå för sitt sistabud, utan kommer att jämföra med när trean hoppade av.
Erik_X: Ingen som tänkt på att samera efter en brand kostar ca 1000 kr / kvadratmeter även ruckel. Banken vill inte ha dig med en dyr saneringsnota och en värdelös tomt. Mitt råd försäkra.
Globetrot: Att äga hus är förenat med krångel. Du kommer nog se fler fall framöver där tex ditt försäkringsbolag uppskattar en kosnad till xkr, men du kan inte efter tio offerter lyckas få priset under tio ggr mer. Så, lita inte på några förståsigpåare, kostnaden är ju det du lyckas få någon att göra jobbet för...
poker1970: [citat] jag har inte tagit reda på desto mer.om hur mycket man besparar men är det fönster som är i dåligt skick som karmar och kanske inte är tätt runt ikring får man ser över det. 120 000 kr lät mycket. Jag läste i denna tråd att man kan få fönster för 3500kr och jobbet gör man själv såklart. Men det viktigaste i ett hus är att det är bra ventilation så att huset andas och
ozon66: Tackar för svaret, Det enda av värde som fanns i dödsboet var just den här lägenheten men jag antar att det inte spelar så stor roll utan att det blir 40000 kr som anskaffningsvärde vid deklarationen.
Crispian Norrie: Tack så mycket för alla inlägg! Jag tror jag ska ta hit en rörmockare som kan hjälpa mig att trycksätta golvvärme slingarna. Se om vi kan komma fram till något. Vi hörs nästa gång!
Odjuret: Grattis till ditt nya boende! Nu får du se till att uppdatera projekttråden med massa bilder!:)