Innan jag bodde i Hammarbyhöjden bodde jag i Högdalen, och visst jag har 5-6 minuter kortare tunnelbanetur nu än innan, men i sanningens namn går det relativt fort att åka in till stan oavsett var du bor så länge du bor nära en tunnelbanestation. I Högdalen tog jag mig in till söder på en kvart (bodde väldigt nära t-banan), det är smidigt i mina ögon. Sen är det ju också så att bor du på gångavstånd till tunnelbanan så har du regelbunden kollektivtrafik mer eller mindre jämt.
Som Hemnet-junkie brukar jag följa med hur marknaden ser ut häromkring, gillar framförallt att följa budgivningar. Tendensen som jag sett är att de lägenheter som är billigast är ofta de som är relativt nyrenoverade, men antingen fult renoverade eller i en stil som 3-4 år senare inte alls överlevt så väl. Så vill du ha en bra deal bör du leta efter en lägenhet med laminatgolv som imiterar drivved och kök med blanksvarta luckor

. De här lägenheterna får sällan så många intressenter efter sig så budgivningarna får sällan fart.
Fint och tidlöst renoverade lägenheter är såklart alltid dyrast i inköp, men rena renoveringsobjekt där allt måste göras om är ofta dyrare om man lägger på renoveringskostnaden. Min lekmansanalys är att dessa lägenheter ofta drar till sig många intressenter från början, sen tror de att de kan göra ett klipp och fäster sig vid lägenheten (och sina egna drömmar). Det leder till många intressenter i budgivningen och därmed ett högt pris.