V
Vi behöver köpa bostad så snart som möjligt då vi pendlar till jobbet 12 mil om dagen, det kommer inte att funka med barn och vi betalar i dagsläget 4000:-/mån på bränsle.
Kommunalt går inte att åka då tågen inte går efter arbetstiderna.

Vi är ett par som båda har fast jobb, 32.000-35.000 efter skatt.
Inga lån.
Inga anmärkningar.
10.000:-/mån spar

Vill köpa en 3:a för ca 2.5 milj

Började spara i juni så vi har bara 50.000 i dagsläget.

En plan är att spara minst 100.000 plus några tusen i buffert.
Ta resterande kontantinsats privat på förälders hus som just nu knappt är belånat.

Är detta en bra plan? Eller är det helt kört och vi får bo kvar här i några år till?

Efter bostadsköp som förhoppningsvis blir nära jobbet så kan vi bli av med hela bränslekostnaden på 4.000:-
Vi kan lägga hela sparbeloppet på 10.000 på boendelånen, de vi betalar i hyra nu kan vi istället spara.
Och det viktigaste, vi sparar minst 2 Tim om dagen på fritid:)

Var jobbar ni och var i Sthlm vill ni bo? 2,5 miljoner är rätt lite om ni vill ha en 3:a nära stan med vettig avgift.

Eller flyttar ni ut från Sthlm? Då är det ju såklart en annan femma.

Boka ett möte med några banker, det är gratis och de brukar kunna svara precis vilka förutsättningar man har :)

Redigerat:
Som sagt inkomtsmässigt ligger ni bra till, det blir kontantinsatsen som kommer att begränsa nivån.

Tänk på att en lägenhet med lägre avgift ofta ligger lite mer centralt (det handlar i stort sett om byggnadsår). Men att det kan vara värt med högre investering. Lägenheter med hög avgift har ofta högre lån i föreningen, vilket gör att NÄR det blir räntehöjning så kommer avgiften i vissa föreningar att öka i samma takt som räntekostnaden på ditt eget lån. Medan avgiften i bättre föreningar kommer att ligga i stort sett oförändrad även om räntan går upp.

V
Jobbar på norra sidan, vill dock bo på södra, runt Enskede, Gubbängen, hökarängen, Johanneshov, Kärrtorp, Högdalen, Hägersten kanske, helst gröna linjen söderut.

Vi kommer ju att få spara tills vi har den summa vi måste ha, har ingen panik att flytta men skulle gärna vilja göra det inom 2 år.
Tänkte gå till banken när vi har minst 100.000 sparat så man kommit en bit iaf:)

Men hur funkar det här med att låna av förälder till insats?
Vi har pratat om det och för honom är det absolut inga problem, det är mest jag som är tveksam.
Gör man det då via banken? vad är nackdelarna? Räntan?

V
Nu bor vi i en liten by med kanske 1000 invånare, du måste ta bilen för att bara köpa en mjölk, du kan inte åka kommunalt dygnet runt osv.
Jag är rätt less efter 25 år där så är inte allt för kräsen men vilka orter vi kan tänka oss:)
Jobbar förresten i Solna

Ok, känner till de områdena bra då jag är uppväxt i söderort och nu bor i Hammarbyhöjden. 2,5 miljoner kan bli tajt för en trea skulle jag tro, i Johanneshov till exempel får du max en tvåa på 40 kvm för de pengarna. I Gubbängen och Högdalen kan du kanske hitta en mindre trea med tur.

Vanja1234 skrev:
Jobbar på norra sidan, vill dock bo på södra, runt Enskede, Gubbängen, hökarängen, Johanneshov, Kärrtorp, Högdalen, Hägersten kanske, helst gröna linjen söderut.

Vi kommer ju att få spara tills vi har den summa vi måste ha, har ingen panik att flytta men skulle gärna vilja göra det inom 2 år.
Tänkte gå till banken när vi har minst 100.000 sparat så man kommit en bit iaf:)

Men hur funkar det här med att låna av förälder till insats?
Vi har pratat om det och för honom är det absolut inga problem, det är mest jag som är tveksam.
Gör man det då via banken? vad är nackdelarna? Räntan?
Bor ni söder om stan så kommer pendeltiden ändå vara uppåt timmen om ni behöver byta kollektivt färdsätt på vägen till jobbet...ni kanske har kompisar osv i de områdena och man vet ju aldrig vart man jobbar om ett par år, men iaf värt att tänka på :)
(Jag bor norr om stan och har jobbat både i stan och söder om stan och åkt T-bana, Buss, pendel, tvärbana och även Mc och cykel till olika arbetsplatser i och runtomStockholm i 20 års tid, restider under 30 min är en lyx här, 45 min uppåt en timme är mer regel än undantag)

Att låna av föräldrarnas hus innebär att dom ökar sitt lån - får ut pengar som dom i sin tur lånar till er.
Skriv papper mellan er rekommenderar jag - särskilt om det skulle köra ihop sig mellan dig och sambon så -är det bra att reglera detta. Där kan ni också avtala om att ni tex betalar honom aktuell ränta plus eventuell amortering (om ni kommer överens om det)

/K

2.5 räcker i Bandhagen/Högdalen/rågsved iaf, dvs linje 19.
Linje 17 som är Hammarby mot Kärrtorp/Skarpnäck får ni nog kliva närmare 3-3.5, det har varet högre eftertraktan där längre.
Linje 18 mot Farsta är nog lite mittemellan, rätt mycket hyresrätter längst ut, och inte så mycket BRF tidigare på linjen. Men rätt mycket nybygge.

V
Jo, vet att dom flesta av dom områdena är dyrare, när jag kollar hemmet så kollar jag främst priset och sedan får man se var det blir.

Pendlingen blir nog inte jättemycket i tidsskillnad, kanske 30-45 min mindre om man har tur, oavsett var man bor.
Däremot så kommer bränslekostnaden att minska då vi i lgh kommer att kunna åka kommunalt, jämfört med nu, 6 mil med bil enkel väg och 1,5 Tim i köer och inget annat val än att åka bil. Sen kommer dessutom trängselskatt snart på Essingen, då blir det ännu en till kostnad.
Vi har iaf turen att båda jobbar i samma ort och jobbar samma tider:)

Jag försöker intala mig att bo på norra sidan, livet skulle vara så mkt smidigare och billigare då! Men det går sådär med den saken..

V
Mycket kan ju hända innan vi flyttar men
Säg att vi flyttar nästa höst.
Hittar en lgh för 2.5
Lägger 120.000 kontant
Resterande privatlån på pappas hus
30.000 i buffert
Vi har råd med en månadskostnad på 10.000 upp till 15.000 om räntan skulle höjas mycket. Säkert mer men man vill ju gärna leva också.

Skulle det bli en dålig deal av detta?

Jag vill gärna köpa en lgh med renoveringsbehov, har byggt mitt kök och badrum från grunden, kakla, tätskickt, byggt in badkar, gjort alla ritningar, glasbetong, lister, byggt väggar, lagt golv, tapetserat, satt lister, byggt ihop hela köket osv, förutom el o VVS och golvgjutning som jag fått hjälp med av släkt. Så helt värdelös är jag inte:D
Såklart fattar jag att man inte kan göra allt detta själv utan att vara fackligt ansluten om man bor i lgh och vill att försäkringar ska gälla.
Men drömmen är ju att köpa snart, bo där tills framtida barn klarar sig själva efter skolan, och sen sälja med vinst och köpa hus på landet:)

Priserna stiger något helt galet just nu i Söderort.

En trea för 2.5 miljoner. DÅ måste ni nog söka er ut mot Bandhagen, Kärrtorp, Bagarmossen, Stureby osv..

Just nu går tvåorna i Årsta, Gröndal, Telefonplan/hägersten för 2.7 och uppåt...

Klart det är rimligt. Kontaktinsatsen är svårast, men den verkar ni ha en lösning på.
En trea för max 2.5 med månadsavgift på 4k är rätt vanligt härute.

oobum skrev:
Priserna stiger något helt galet just nu i Söderort.

En trea för 2.5 miljoner. DÅ måste ni nog söka er ut mot Bandhagen, Kärrtorp, Bagarmossen, Stureby osv..

Just nu går tvåorna i Årsta, Gröndal, Telefonplan/hägersten för 2.7 och uppåt...
Är det något fel på att bo längre ut i söderort? ;)

Fairlane
Vanja1234 skrev:
Jag vill gärna köpa en lgh med renoveringsbehov, har byggt mitt kök och badrum från grunden, kakla, tätskickt, byggt in badkar, gjort alla ritningar, glasbetong, lister, byggt väggar, lagt golv, tapetserat, satt lister, byggt ihop hela köket osv, förutom el o VVS och golvgjutning som jag fått hjälp med av släkt. Så helt värdelös är jag inte:D
Såklart fattar jag att man inte kan göra allt detta själv utan att vara fackligt ansluten om man bor i lgh och vill att försäkringar ska gälla.
Jo, du kan göra det utan att vara fackligt ansluten. Facket har inte ett skvatt med detta att göra. Däremot ska du se till att den som gör det (de eller någon annan) gör det fackmannamässigt. Du kan anlita ett företag, en privatperson eller göra det själv utan att någon behöver vara fackansluten.
Det enda du inte kan göra själv är elarbete om du saknar behörighet.

V
Bandhagen, Kärrtorp, stureby går ju absolut att bo i:)
Bagis är jag nog inte så sugen på av någon anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.