Som sagt med reservation för att jag kan ha helt fel.

För fastighetsköp finns en massa formkrav, ex. att avtal skall vara skriftliga, muntliga avtal är inte bara olämpliga, de är helt ogiltiga i fastighetssammanhang.

På samma sätt finns regler (som jag bara har en grumlig uppfattning om) att du skall ha full oinskränkt äganderätt för att kunna vara lagfaren ägare. Ex. så är hembudsklausuler inte giltiga, eller rättare sagt OM det finns en hembudsklausul i köpebrevet så får du inte lagfart. Har man en sådan vid sidan om så kan den innebära att du inte presenterat korrekt underlag för lagfarten, och lagfarten kan ev. bli ogiltig.

Så en grundprincip vid fastighetsköp är att man skall ha helt rent avtal inga konstiga sidovillkor. Jag skulle tom. vara lite orolig om det specas att säljaren lämnar kvar gräsklipparen på köpet.

Sedan kompliceras det hela av att man tydligen (jag är mycket osäker) kan skriva in både hembudsklausuler och diverse nyttjanderättsvillkor i ett testamente. Så ärver du ett hus så är det tydligen helt giltigt med din lagfart även om testamentet stipulerar att du måste låta din halvbror bo i sommarstugan varje sommar, och du får inte sälja till någon annan än din kusin Affe, oavsett om han är i livet eller ej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.