D09
M_Persson skrev:
Lånar tråden då jag är i samma sits...

Tjejen o jag tittar på hus, pga vissa omständigheter är det enklast att jag står på lånet.
Om hon nu lånar halva beloppet av mig, vi bor där i säg 5år sen vill hon dra. Hur gör man då med lånet? Eller ger det sig själv eftersom hon lånat av mig?

Och annars, när hon via sambolagen har rätt till halva huset, är det väl mest lämpligt om hon betalar halva amorteringen och halva räntekostnaden? Eller sitter jag på Monarken nu?
Varför inte låta huset stå på dig

Funkar det bra om några år och hennes ekonomi tillåter så låt hon köpa ( låna ) halva huset mot inköpspriset

Nu står du med alla risker och får ta smällen om det vill sig illa.

richardtenggren skrev:
Jo, syftade mer till att jag inte kan blåsa henne, då hon får 50% tack vare sambolagen om någon av oss mot förmodan skulle få andra idéer. Bilen kan bara ha en ägare på pappret, trots att vi delar på den egentligen, men även det reglerar ju sambolagen.

Vill man säkra upp det ändå mer kan man ju skriva ett skuldbrev eller något liknande? Finns ju jurister till det.
Sambolagen reglerar inga bilar, båtar, husvagnar osv. Den gäller bara för gemensamt boende och det som dit är införskaffat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.