Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Vad är det för fel på den frasen? Man vill ju inte offra 10kvm till badrummet i en etta på 40kvm.
Själv tycker jag ofta att nybyggda lägenheter slösar bort en massa yta, visst det har med handikappanpassning att göra och är väl bra så, men jag är inte handikappad. Bor själv i en funkislägenhet och på den tiden de byggdes visste man hur man utnyttjade ytan. Inte ett utrymme som känns onödigt.
Själv tycker jag ofta att nybyggda lägenheter slösar bort en massa yta, visst det har med handikappanpassning att göra och är väl bra så, men jag är inte handikappad. Bor själv i en funkislägenhet och på den tiden de byggdes visste man hur man utnyttjade ytan. Inte ett utrymme som känns onödigt.
det är en väldig subjektiv fras som inte säger så mycket om huset men ändå ger en positiv känsla oavsett vilka behov man har, så den kvalar absolut in som bra exempel på mäklarspråkGnagare i Bajenhöjden skrev:
Det känns uppenbart att vi inte pratar om samma typ av objekt.Gnagare i Bajenhöjden skrev:
För att ta ett exempel, vad säger du om t.ex denna fastighet? Vad borde den kosta?
http://www.svenskfast.se/fritidshus...ineholm/ostra-granhed-namndemansgarden/108520
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Ingen aning eftersom jag aldrigt tänkt tanken på att köpa ett fritidshus utanför Flen. Men hade jag tänkt den tanken hade jag inte lagt alla pengar jag kunnat frambringa på första bästa objekt. Jag hade kollat av marknaden, kollat alla försäljningar i området de senaste åren och försökt jämföra huset med tidigare objekt. Annars vore jag ju dum.cpalm skrev:
Men visst, det är lättare att jämföra lägenheter i städerna än fritidshus på landsbygden. Men samtidigt kanske "problemet" med lockpriser och 7-8 budgivare är större i städerna också?
Även om det kan låta bra med en köpmäklare är det ju så att hen tjänar endast pengar om du köper ett objekt. Så även om köpmäklarens ersättning kan vara beroende av resultat (prissänkning) kan det i vissa fall vara mer lönsamt att använda energin till att övertala köparen till att acceptera säljarens bud.hempularen skrev:Lite googling ger att i USA är den normala taxan fr en mäklare 6%, som delas mellan köparens och säljarens mäklare. Enl. statistik ligger snittarvodet på 5,1%. På hus här där jag bor skulle det göra ett arvode på över 500 000, om vi hade det systemet här.
Tittar man på Londonområdet så ligger de rena mäklararvodena (tydligen) på typiskt ca. 200 000 kr. Osäker på hur de hanterar dubbelmäklandet. Där har man dessutom den extra "kryddan" att varken köpare eller säljare är bundna av affären förrän på tillträdesdagen.
Vet att i Frankrike anlitar man 3 "mäklare", en för säljare, en för köpare, och en "oberoende" som sköter den juridiska biten. Har dock dålig koll kostnadsnivån där. men jag hört att den oberoende, som ofta är advokat brukar kosta 20 - 50 000.
Men det gäller för alla mäklare oavsett om det är köp, sälj eller oberoende mäklare.kindvall skrev:Även om det kan låta bra med en köpmäklare är det ju så att hen tjänar endast pengar om du köper ett objekt. Så även om köpmäklarens ersättning kan vara beroende av resultat (prissänkning) kan det i vissa fall vara mer lönsamt att använda energin till att övertala köparen till att acceptera säljarens bud.
Men vad som är mest fördelaktig beror på omständigheterna.
- Jag köpte ett hus inom familjen utan mäklare alls.
- När vi sålde huset använde jag samma mäklare som grannhuset som var till salu
vårt hus var i något bättre skick och lite billigare, och genom att använda samma mäklare blev grannhuset inte en konkurrent till oss, men ett sätt att fånga upp extra spekulanter och leda dom till vårt hus. Mäklararvode var inte avgörande i mäklarvalet här
- Vi köpte tomt utan mäklare alls, eftersom priset förhållandevis var så låg att det kändes bättre att göra en smidig affär utan mäklare än att mäklarkostnader skulle belasta affären.
- Skulle vi däremot sälja huset blir det definitivt med mäklare som är bra på vårt område och som vi litar på.
Köpmäklare skulle jag själv inte lägga pengar på, men för vissa köpare skulle det vara smart
Klicka här för att svara