4 206 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Sälja besiktningsprotokoll
Hej!
Vi vann en budgivning men har efter överlåtelsebesiktning valt att hoppa av köpet. Vi har även fått handpenningen tillbaka. Nu har mäklaren hört av sig och vill köpa protokollet av oss, så vi undrar om det finns några risker för oss om vi säljer det?
Tack,
Bengt
Vi vann en budgivning men har efter överlåtelsebesiktning valt att hoppa av köpet. Vi har även fått handpenningen tillbaka. Nu har mäklaren hört av sig och vill köpa protokollet av oss, så vi undrar om det finns några risker för oss om vi säljer det?
Tack,
Bengt
Vilka risker ska det vara?
Du har köpt en tjänst av ett bolag. Det är alltså du som äger protokollet.
Om mäklaren vill köpa det av dig så ser jag inga problem med det. Sen om dom kan använda sig av det tror jag knappast, det är ju du som är registrerad som köpare av tjänsten.
Dom vill antagligen se det för att kunna använda vissa punkter som säljande vid nästa visning.
Exempel "Ingen fukt i taket"
Du har köpt en tjänst av ett bolag. Det är alltså du som äger protokollet.
Om mäklaren vill köpa det av dig så ser jag inga problem med det. Sen om dom kan använda sig av det tror jag knappast, det är ju du som är registrerad som köpare av tjänsten.
Dom vill antagligen se det för att kunna använda vissa punkter som säljande vid nästa visning.
Exempel "Ingen fukt i taket"
Tack för ditt svar!
Är väl lite rädd för att det blir en tvist som gör att jag helt plötsligt måste betala tillbaka handpenningen eller tvingas fortgå med köpet.
Mäklaren har sagt på telefon att det inte ska gå att använda emot mig. Är kanske lite paranoid, men har lite svårt att lita på mäklare.
Är väl lite rädd för att det blir en tvist som gör att jag helt plötsligt måste betala tillbaka handpenningen eller tvingas fortgå med köpet.
Mäklaren har sagt på telefon att det inte ska gå att använda emot mig. Är kanske lite paranoid, men har lite svårt att lita på mäklare.
När vi genomförde en överlåtelsebesiktning framgick det av avtalet vi slöt med besiktningsmannen att vi inte fick sälja det vidare. Det stod både i avtalet och besiktningsmannen var noga att berätta det för oss.
Läs avtalet ni slöt med besiktningsmannen. Utan att veta skulle jag gissa på att det är praxis.
Läs avtalet ni slöt med besiktningsmannen. Utan att veta skulle jag gissa på att det är praxis.
Intressant. Minns inte att det nämnts något om det, men värt att undersöka mer.varmkorv skrev:När vi genomförde en överlåtelsebesiktning framgick det av avtalet vi slöt med besiktningsmannen att vi inte fick sälja det vidare. Det stod både i avtalet och besiktningsmannen var noga att berätta det för oss.
Spännande!EPetterW skrev:
Jag ska ner i källaren och riva fram mitt eget besiktningsprotokoll och kika om jag har den klausulen också?!
Klicka här för att svara