...byggt tidigt 80-tal - vågar man köpa en dylik kåk?

Har varit på visning och sett till läge, planlösning och övriga aspekter är det snudd på drömhuset - om det inte vore för konstruktionen...

Jag kände ingen konstig lukt men jag har hängt upp mig på vad jag läst om denna riskkonstruktion. Är jag helt irrationell i mina tankar eller vad tänker/tycker gemene man/kvinna på byggahus.se?

Tacksam för input, känner att jag inte tänker helt klart eller nyktert för närvarande.

Klart man vågar, men...

1. Gör en ordentlig undersökning i samband med besiktning. Det innebär att man sågar upp hål under t ex garderober och fuktmäter.
2. Se till att ha besiktningsklausul i kontraktet.
3. Ha i bakhuvudet att budgetera för åtgärder även om det ser OK ut nu.

Beror ju på... från slutet på 70-talet och början 80 (fram till -85) lade man ju ofta plast på plattan. Dock blev det ju ofta hål i den eller så slarvades det med takfilt under reglar så trä ändå har direktkontakt med fuktig betong.
Mycket beror ju också på marken under huset. Är det lite upphöjt med makadam/grus är det ju också mindre risk för fukt.

Näsan är nog en väldigt bra vägledning men tänk på att du bara har max. två inandningar innan din näsa vänjer sig vid lukten!

Jag köpte en kåk från -77 där det luktade apa. Har sedan rivit ut allt ända ner till betongen, rengjort och sen installerat Nivellgolv (mekanisk frånluft). Ha i åtanke att du kanske vill göra det när du sätter budget bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.