48 476 läst ·
23 svar
48k läst
23 svar
lägga intresselapp i brevlåda
Precis, en personlig kontakt smäller alltid högre.Marlen Eskilsson skrev:
Min morsa och hennes gubbe passerade ett hus med en fin trädgård sisådär 20 mil hemifrån. Eftersom morsan är väldigt trädgårdsintresserad stannade de och pratade med det äldre paret som bodde där. Det blev en givande pratstund. När paret skulle sälja något senare hörde de av dig till morsan och hennes gubbe - som nu bott i huset i snart 30 år
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Erat finns visserligen med i ordlistan men med kommentaren att det är vardagligt och det stämmer inte överens med resten av brevet som känns rätt formellt med fraser och ord som "vi finner", "tilltalande" och "bosätta sig". Sen beror det förstås på åldern på de som ska läsa brevet, är det pensionärer så reagerar de antagligen på "erat" eftersom de fick lära sig i skolan att man inte skriver så, medan yngre människor inte reagerar så och då får man tänka ut vilken åldersgrupp som sannolikast kommer att vara säljare.
Vill man hålla det i en vardaglig ton kan man skriva typ "Vi gillar verkligen erat hus" i stället för det formella "vi finner ert hus väldigt tilltalande".
Vill man hålla det i en vardaglig ton kan man skriva typ "Vi gillar verkligen erat hus" i stället för det formella "vi finner ert hus väldigt tilltalande".
Som några redan kommenterat är språket formellt, och jag hade tonat ner det något och lagt fokus på er vilja att bo i huset/området.
En god vän skrev och delade ut sådana brev, fick svar av ett äldre par och gjorde affär. Hon bor idag ett hus som hon älskar!
Det gick så bra för henne att min fru och jag gjorde likadant. Fick ett svar, och tack gode Gud fattade vi misstankar efter ett par träffar med säljaren i huset. Det fanns tingsrättshandlingar med bifogade besiktningsprotokoll från förra ägarbytet med allt från omfattande elfel, buggfusk och vatten under huset. Inget var åtgärdat, istället hade han köpt flera motorcyklar för förlikningspengarna!
Lärdom: går ni vidare så ta in besiktningsmän och gör bakgrundskollen på säljarna noga! Tingsrätt-, kommunala- och lantmätararkiven svarar på frågor anonymt, och även din bank kan ge ledtrådar.
En god vän skrev och delade ut sådana brev, fick svar av ett äldre par och gjorde affär. Hon bor idag ett hus som hon älskar!
Det gick så bra för henne att min fru och jag gjorde likadant. Fick ett svar, och tack gode Gud fattade vi misstankar efter ett par träffar med säljaren i huset. Det fanns tingsrättshandlingar med bifogade besiktningsprotokoll från förra ägarbytet med allt från omfattande elfel, buggfusk och vatten under huset. Inget var åtgärdat, istället hade han köpt flera motorcyklar för förlikningspengarna!
Mina 2 senaste hus har jag köpt på detta sett.....
Stoppa i ett kuvert och skriv enbart mottagarens namn utanpå.
Klicka här för att svara