Hej! Är i processen att köpa bostad och har haft mindre framgångar vid budgivningarna. Har budat på en lägenhet med utgångspris 1495 000 kr. Det var jag och en budgivare till, budgivningen stannade av igår vid 1600 000, mitt bud. Mäklaren hörde aldrig av sig efter det så ringde honom idag och frågade hur det såg ut och han berättade att budgivare 2 hade dragit sig ut. Härligt tänkte jag! Han berättade då att säljaren tyckte mitt bud var för lågt då han hade sett andra lägenheter säljas för dyrare i området. Frågade då vad säljaren vill ha för lägenheten. För 1970 000kr får jag skriva på papprena. Nästan 500 tusen över utgångspris. Kommer aldrig hända sa jag. Är detta okej, att mäklaren sätter så lågt utgångspris i förhållande till säljarens accepterade pris? Jag har iallafall tappat respekt för mäklare och säljare. Kommer ej förhandla med någon av dom.

Inte värt att lägga tid och energi på det, gå vidare till nästa objekt. Normalt sett får väl inte mäklaren betalt om det inte blir affär, så det borde ligga i dennes intresse att sätta ett pris som fångar in rätt kunder och rör affären i hamn. Nu sket det sig och mäklaren får lära sig till nästa gång.

Om mäklaren har vetat om vad säljaren ville ha så är det ett väldig oansvarigt att sätta ett så lågt utgångspris. Det är ju dock inte enbart upp till mäklaren utan görs tillsammans med säljaren. Inte ovanligt att säljaren då nickar och säger ok till mäklarens förslag, vilket i det här fallet verkar varit ett rimligt utg pris eftersom budgivningen stannade 105' över.

Sen kommer det fram att säljaren önskat mycket mer.. Är en oerhört frustrerande situation för dig som köpare, men även mäklaren. Mäklaren får oftast endast betalt när en affär är i hamn, samt att det är oerhört dålig reklam för mäklaren när sådant här händer.

Har varit med om samma sak, vunnit budgivning ca 100' över utg pris men då har säljaren begärt 250' till. Slutade med att de efter ett par veckor fick deras begärda pris av en annan köpare.

I slutändan så bestäms ju värdet av vad någon är villig att betala. Just nu har ni högsta budet, säljaren kan då vänta och hoppas på att någon ny dyker up, sälja till er eller inte sälja alls. I de flesta fall har säljaren redan köpt något nytt och badar inte i pengar, så att inte sälja är inte ett alternativ. Då återstår att se om det dyker upp någon annan köpare som vill ge mer än er eller inte, med risken att tappa er. Jag skulle ändå säga att ni har ett bättre förhandlingsläge än säljaren i det här läget, men det beror lite på hur marknaden ser ut på orten och hur länge säljaren kan vänta.

Om ni inte vill lägga mer än ert nuvarande bud, sätt en deadline på det. Jag hade satt deadline så att de kan ha en extra visning, är det fortfarande ingen som är intresserad då så finns chansen att säljaren börjar mjukna. Ni är givetvis inte bundna till budet ändå, så fortsätt kolla på andra objekt :)

• Gilla
sulfobus och 1 till
  • Laddar…
Om du orkar så släng in en anmälan till fastighetsmäklarinspektionen. De har prickat mäklare för lockpriser.

Fast just det faktum att priset stannar såpass nära utgångspriset kan användas som "bevis" att mäklaren inte har satt ut ett för lågt pris.

Om man skulle vilja tolka situationen välvilligt, så kan det vara så att säljaren till slut accepterar ett pris i närheten av vad ni ligger på nu. Men att han vill få mäklaren att jobba lite till med några extra visningar osv.

Om du verkligen vill ha lägenheten, och om du kan bedöma att du skulle kunnat tänka dig att gå upp till ex. 1,7 milj, om budgivningen fortsatt. Då skulle jag erbjuda en sista höjning till säljaren, men tidsbegränsat budet. "Jag ger 1,7 milj. Men i så fall kontrakt nu ikväll". Om vi antar att ni båda budgivare låg rätt nära varandra, så kan säljaren känna sig rätt trygg i att neka sälja. Om fortsatt försäljning misslyckas, så borde han kunna få iallafall 1,6 +/- 20 000.

men om du då ger ett extra lyft, som han inte kan vara säker på att nå vid fortsatt försäljning, så kan det vara värt för honom att inte låta det budet gå förlorat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.