Swedbanks prognos: http://www.di.se/artiklar/2016/5/2/swedbank-amorteringskrav-pressar-storstadsbor/

Som jag tidigare skrivit så tror jag prispressen blir som störst högre upp i värdekedjan dit få förstaköpare når dvs 3-rummare och högre, villor, radhus etc. Amorteringskravet i dessa kategorier är sannolikt tusentals kronor högre per månad än vad bankerna tidigare krävt vilket så klart sätter press på hur mycket boendet får kosta. De mindre bostäderna har större tryck på sig och påverkas nog inte lika mycket eller inte alls.

Det som jag tror får bägaren att rinna över till en prissänkning på sikt är de stora samhällsutmaningar vi har med skenande kostnadsökningar inte minst för migrationen men även eftersatta områden inom andra välfärdsområden. Kommunerna kommer drastiskt att behöva höja skatterna och även staten kommer att behöva göra det. Det betyder nedskärningar, skattehöjningar eller lån. Sannolikt en blandning av dem alla men slutsatsen blir att sämre tider väntar. Dessa två faktorer tror jag väger upp trycket på bostadsmarknaden eftersom det ju finns en gräns för hur mycket ett boende faktiskt får kosta. Högre boendekostnader leder ju också till minskat konsumtionsutrymme.

Om man kommer se effekten redan efter sommaren eller först 2017 är svårt att veta.

En annan faktor i ekvationen att tänka på som stänger ute, eller i alla fall gör det väldigt svårt för förstagångsköparna att komma in på marknaden är ju kravet på kontantinsats. Under den senaste tiden har ju prisökningen varit större än vad de flesta klarar av att spara vilket i princip gör det omöjligt att spara ihop till kontantinsatsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.