11 394 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Privat husförsäljning närmar sig, vad behöver jag göra för att det ska ske korrekt?
Det är mest ordet "total friskrivning" jag ogillar eftersom det ger läsaren en felaktig bild av ett heltäckande säljarskydd. "Friskrivning så långt som möjligt" vore mer passande. Bara så att jag inte missförstås, det är helt klart möjligt som säljare att friskriva sig men att det är möjligt att formulera sig så att det blir 100 % skydd påstår jag inte är möjligt.Texas skrev:Haha, nja det kanske var jag som hittade på skottsäker, men jag förstår vad du menar. Eftersom denna formulering jag fick var billigt (gratis) så kanske formuleringen är värt lika mycket (lite) den dagen det behövs mest?
Kanske det fungerar bra med Villaägarnas formulering:
En säljare kan också friskriva sig från ansvar i någon del och då ligger det i säljarens intresse att få med den friskrivningen i köpekontraktet.
Antingen helt och hållet för alla dolda fel eller för någon del i köpet.
Exempel på total friskrivning för dolda fel:
§ Köparen har upplysts om att säljaren, (som avser att köpa en annan villa, flytta utomlands etc. - ange gärna motiv) inte vill stå något som helst ansvar för fastighetens skick. Köparen som godtager fastigheten i det skick den befinner sig friskriver härmed säljaren från allt ansvar för fel eller brister i fastigheten.
§ Fastigheten överlåtes härmed av säljaren i befintligt skick och säljaren friskriver sig härmed från allt ansvar för fel eller brister i fastigheten.
Köparen har beretts tillfälle att före köpet låta besiktiga fastigheten genom sakkunnig person och avstår härmed från alla anspråk mot säljaren p g a fastighetens skick.
Slut citat.
Om man som säljare vill friskriva sig så långt som möjligt måste man som säljare utöver såna svepande formuleringar som nämns i citatet ovan även vara mer specifik och beskriva fastigheten och vad man exempelvis inte tar ansvar för. En sådan uppräkning får dock inte ha karaktären av standardmässig uppräkning över tio sidor (tänk ett amerikanskt licensanvändaravtal med friskrivningar sida upp och sida ner), då finns det också risk för att "friskrivningen" inte anses tillämplig i ett speciellt fall.
Jag förstår att det kan ses som överförmynderi, men det är för att lagen även har till syfte att skydda parterna från såna saker som de inte tänker på kan hända. Jag kan ju utveckla mitt exempel som jag tog ovan. Ni kan ju vara överens om att ingenting i själva huset ska gå att åberopa. Köparna kanske t.o.m. har tänkt att riva hela huset och bygga nytt. De skiter således fullständigt i om det är något fel på huset och har därför inga problem med en friskrivning.Texas skrev:
Men så visar det sig efter köpet att det tidigare bedrivits dynamittillverkning på fastigheten och att hela marken är giftig och att köparnas barn riskerar att bli dödligt sjuka. Fastigheten betingar numera ett negativt värde.
Eller så visar det sig att det ska byggas en flerfilig motorväg precis intill husknuten vilket ni som säljare känt till men inte upplyst köparna om.
Det här är uppenbara exempel, men det går ju att hitta mer sannolika exempel på när en "total" friskrivning inte skulle vara giltig mot köparna. Men det är otvivelaktigt så att en friskrivning har en viss effekt och den ger om inte annat de flesta köpare en moralisk spärr för att påtala brister mot säljaren.
Lycka till!
Hej igen,
nu har vi en mäklare inkopplad för att få "Skrivhjälp", d.v.s vi betalar för att mäklaren framställer köpekontrakt med rätt friskrivningar, köpebrev, dokument, fixar alla pengatransaktioner och gör deklarationen nästa år p.g.a fastighetsförsäljningen. Han har även fixat en fullmaktsmall till exet som är utställd på hennes mor som bor på samma ort som fastigheten står.
Det är samma mäklare som skötte min bostadsrättsaffär och jag har bara gott intryck av honom.
Det var onekligen ganska skönt att kunna släppa allt, alla samtal och mejl hit och dit, även om de mesta kanske var gjort nu.
Köparens bankman som jag var i telefonkontakt med för att reda ut vilken dokumentation han ville ha, sa att han ville ha en värdering och undrade hur kontraktet skulle utformas. Jag svarade att den enda värdering som var gjord var en muntlig som samma ovan nämnda mäklare gjort i samma veva jag köpte lägenhet och att kontraktet var en mall från Villaägarna.
Då svarade han att detta var ingen barnlek. Han verkade inte förstå att anledningen till mitt samtal med honom var att få veta hans önskemål om dokumentation.
Nåväl, köparen var senare den veckan och träffade denna bankman och jag hade då lämnat en kopia av hur objektsbeskrivningen såg ut när jag köpte huset tidigare, men med de ändringar som var aktuella (Kommunalt VA istället för egna brunnar t.ex) och servitutshandlingar och kopia på lagfart och energideklaration.
Han hade då sagt till köparen att det verkade okej, men att de skulle behöva göra en värdering på huset.
När jag pratade med köparen så sa han att de (banken/värderingsmän) troligtvis inte ens skulle titta på fastigheten IRL, kanske gör de bara en undersökning om medelvärden på fastigheter i närheten vad vet jag.
Hur som, bankmannen och mäklaren är "bekanta" och jag tänkte att betala för denna skrivhjälp till denna mäklare skulle säkert underlätta ett ok från bankmannen gällandes affären.
Fick köpekontraktet på mejlen idag för genomgång som min "bra att ha kontakt" ska gå igenom, särskilt friskrivningen.
Så nästa vecka så ska vi skriva kontrakt om inget oväntat dyker upp.
Kommer kännas som en lönehöjning från nästa månad
nu har vi en mäklare inkopplad för att få "Skrivhjälp", d.v.s vi betalar för att mäklaren framställer köpekontrakt med rätt friskrivningar, köpebrev, dokument, fixar alla pengatransaktioner och gör deklarationen nästa år p.g.a fastighetsförsäljningen. Han har även fixat en fullmaktsmall till exet som är utställd på hennes mor som bor på samma ort som fastigheten står.
Det är samma mäklare som skötte min bostadsrättsaffär och jag har bara gott intryck av honom.
Det var onekligen ganska skönt att kunna släppa allt, alla samtal och mejl hit och dit, även om de mesta kanske var gjort nu.
Köparens bankman som jag var i telefonkontakt med för att reda ut vilken dokumentation han ville ha, sa att han ville ha en värdering och undrade hur kontraktet skulle utformas. Jag svarade att den enda värdering som var gjord var en muntlig som samma ovan nämnda mäklare gjort i samma veva jag köpte lägenhet och att kontraktet var en mall från Villaägarna.
Då svarade han att detta var ingen barnlek. Han verkade inte förstå att anledningen till mitt samtal med honom var att få veta hans önskemål om dokumentation.
Nåväl, köparen var senare den veckan och träffade denna bankman och jag hade då lämnat en kopia av hur objektsbeskrivningen såg ut när jag köpte huset tidigare, men med de ändringar som var aktuella (Kommunalt VA istället för egna brunnar t.ex) och servitutshandlingar och kopia på lagfart och energideklaration.
Han hade då sagt till köparen att det verkade okej, men att de skulle behöva göra en värdering på huset.
När jag pratade med köparen så sa han att de (banken/värderingsmän) troligtvis inte ens skulle titta på fastigheten IRL, kanske gör de bara en undersökning om medelvärden på fastigheter i närheten vad vet jag.
Hur som, bankmannen och mäklaren är "bekanta" och jag tänkte att betala för denna skrivhjälp till denna mäklare skulle säkert underlätta ett ok från bankmannen gällandes affären.
Fick köpekontraktet på mejlen idag för genomgång som min "bra att ha kontakt" ska gå igenom, särskilt friskrivningen.
Så nästa vecka så ska vi skriva kontrakt om inget oväntat dyker upp.
Kommer kännas som en lönehöjning från nästa månad
Hej alla som deltagit.
Igår skrev vi alla papper och avslutade affären. Alla inblandade är nöjda än så länge.
Jag pös tillbaka till jobbet efteråt, köparna åt lunch "på stan" och åkte sedan ut till huset där den enes farsa redan väntade och så satte de igång med att plocka ner köksskåp och liknande.
Jag pratade med köparen idag efter jobbet och då var han ute vid huset igen och donade.
För min del känns det jättebra och en stor del av glädjen är ju faktiskt att huset lever vidare och att det är någon med ork och idéer som har tagit över, och som jag tror kommer göra något fantastiskt av denna fastighet.
Någon som faktiskt till skillnad från mig som låg vaken på sena kvällar och undrade hur man skulle mäkta med, både
renoveringsbiten och den ekonomiska aspekten, istället ligger sömnlösa för att de planerar planlösningar och funderar på vilka tapeter de vill ha.
Så om du som köpare någon gång läser detta och känner igen dig så önskar jag er även genom detta forum er all lycka och glädje med huset som vi aldrig orkade plocka fram själen i.
Lycka till!
Igår skrev vi alla papper och avslutade affären. Alla inblandade är nöjda än så länge.
Jag pös tillbaka till jobbet efteråt, köparna åt lunch "på stan" och åkte sedan ut till huset där den enes farsa redan väntade och så satte de igång med att plocka ner köksskåp och liknande.
Jag pratade med köparen idag efter jobbet och då var han ute vid huset igen och donade.
För min del känns det jättebra och en stor del av glädjen är ju faktiskt att huset lever vidare och att det är någon med ork och idéer som har tagit över, och som jag tror kommer göra något fantastiskt av denna fastighet.
Någon som faktiskt till skillnad från mig som låg vaken på sena kvällar och undrade hur man skulle mäkta med, både
renoveringsbiten och den ekonomiska aspekten, istället ligger sömnlösa för att de planerar planlösningar och funderar på vilka tapeter de vill ha.
Så om du som köpare någon gång läser detta och känner igen dig så önskar jag er även genom detta forum er all lycka och glädje med huset som vi aldrig orkade plocka fram själen i.
Lycka till!
Hej, tack för det. Det känns underbart att det är klart, och som jag skrev tidigare så kommer det kännas som en lönehöjning nu den 25:e, då huset har kostat 9-10.000 i månaden ungefär.
Mäklaren vi använde oss av tog en avgift på 10.000:- för att sköta affären och jag tror att det är normal summa. En f.d arbetskamrats hustru som jobbar som mäklarassistent sa att de tog samma belopp.
Jag inbillar mig att jag hade gjort en stor del av arbetet när mäklaren blev inkopplad, men när man blir osäker på hur saker måste göras och utformas för att vara korrekta så tyckte jag att det var skönt att lämna över rodret till någon som har det som levebröd.
Jag tycker att det var värt det.
Mäklaren vi använde oss av tog en avgift på 10.000:- för att sköta affären och jag tror att det är normal summa. En f.d arbetskamrats hustru som jobbar som mäklarassistent sa att de tog samma belopp.
Jag inbillar mig att jag hade gjort en stor del av arbetet när mäklaren blev inkopplad, men när man blir osäker på hur saker måste göras och utformas för att vara korrekta så tyckte jag att det var skönt att lämna över rodret till någon som har det som levebröd.
Jag tycker att det var värt det.
aleica skrev:
Klicka här för att svara