47 344 läst ·
125 svar
47k läst
125 svar
Värsta "annekteringen" jag någonsin sett
Intressant, vad baserar du det på? Borde i så fall inte också det omvända gälla, d v s att kommunen själv måste markera var deras mark slutar så att inte missförstånd uppstår, eller har en kommun som fastighetsägare en särställning?harry73 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Vet inte om kommunen har ngn. särställning, eller vilka möjligheter de har att kräva att strandnära fastighetsägare markerar sin tomt tydlgt.
Men det är en klar skillnad mellan en fastighetsägare utan bebyggelse nära stranden (kommunen i det här fallet), och en fastighetsägare med bebyggelse som kräver strandskyddsdispens för att få byggas.
Men det är en klar skillnad mellan en fastighetsägare utan bebyggelse nära stranden (kommunen i det här fallet), och en fastighetsägare med bebyggelse som kräver strandskyddsdispens för att få byggas.
Tomt och fastighet (eller mark som du skriver) är två olika begrepp. Jag syftade på tomt (=den delen som blir din hemfridszon) och jag menade att kommunen kan kräva att det är tydligt vilken del av din fastighet ingår i din tomt och vilken del inte gör det pga strandskyddet. Jag kan inte direkt hänvisa till en lagtext, men det skrivs ofta om dessa saker i tidningen.krillek skrev:
Här är situationen lite annorlunda eftersom det handlar om mark som inte ingår i de fastigheter det handlar om, men som olovligen togs i anspråk. Och dessa fastighetsägare får öht inte göra någon åtgärd utanför deras tomtgränser (och fastighetsgränser)
Kommunen ska säkert på samma sätt som alla andra fastighetsägare göra tydligt var gränsen går för hemfridszonen och strandskyddet, men jag antar att det bara är aktuellt när kommunen äger hus i närheten av stranden.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Kommunen kan inte kräva eller bestämma hur tomten/hemfridszonen ska se ut (bortsett nedskräpning mm), vill jag ha naturtomt så får jag. Men om man verkligen vill ha en egen fredad zon så kan det vara smart att markera det på ett tydligt sätt. Fast här var det tvärt om (som många andra gånger).
harry73 skrev:Tomt och fastighet (eller mark som du skriver) är två olika begrepp. Jag syftade på tomt (=den delen som blir din hemfridszon) och jag menade att kommunen kan kräva att det är tydligt vilken del av din fastighet ingår i din tomt och vilken del inte gör det pga strandskyddet. Jag kan inte direkt hänvisa till en lagtext, men det skrivs ofta om dessa saker i tidningen.
Här är situationen lite annorlunda eftersom det handlar om mark som inte ingår i de fastigheter det handlar om, men som olovligen togs i anspråk. Och dessa fastighetsägare får öht inte göra någon åtgärd utanför deras tomtgränser (och fastighetsgränser)
Kommunen ska säkert på samma sätt som alla andra fastighetsägare göra tydligt var gränsen går för hemfridszonen och strandskyddet, men jag antar att det bara är aktuellt när kommunen äger hus i närheten av stranden.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Och då blir strandremsan lika otrevlig för fastighetsägaren bredvid/bakom, eller hur.kindvall skrev:
Så vad vinner man på det?
Göra det lika otrivsamt för alla eller
Såklart får du ha naturtomt, men det kan påverka din hemfridszon och just med strandtomt kan det vara bra att hålla din hemfridszon så stor som möjligt.Autodidak1 skrev:
Klicka här för att svara