Hej!
Har en vän som vill sälja sin BR. Häromdagen var en mäklare där och de gick igenom detaljerna kring försäljning och skrev ett kontrakt. Tyvärr hängde min vän inte med i alla termer och förstod säkert inte heller allt i kontraktet. Nu i efterhand upplevde hon situationen ungefär som när en dammsugarförsäljare kom förbi förr i tiden.
Hon ringde upp mäklaren och ville häva kontrakten men det går inte enligt honom.

Så då undrar ju vi, har hon någon som helst möjlighet att få kontraktet hävt och hur skulle hon isf göra?

Jag har bara skummat kontraktet men det ser ut som ett standardkontrakt. Det står även en friskrivning att inte behöva förhålla sig till distansavtalslagen, eftersom "säljaren vill att tjänsten skall exekveras omedelbart" typ. Vill minnas att det förekommer i andra sammanhang också.

En sidofråga men en anledning till att hon känner sig lurad är att han satt ett lågt utgångspris/acceptpris som är 500' lägre än vad andra liknande lägenheter sålts för. Provisionen ligger på 1.2% upp till acceptspris och 15% därutöver. Är det verkligen rimliga nivåer, undrar ju även jag?

Redigerat:
BirgitS
Hej!

Kommunens konsumentvägledare är experter på de lagar som gäller konsumenter så det kan ju vara bra att kontakta dem, men annars låter det inte så positivt för din vän.

Upplägget låter perfekt för att få ordentligt betalt för lägenheten. Lockpris och en väl motiverad mäklare.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Men om vi förutsätter att kontraktet har normala formuleringar, då behöver hon ju inte betala mäklaren förrän vid färdig affär. Det innebär i sin tur att hon kan välja att konsekvent säga nej till alla tänkbara köpare, behöver inte motivera.

Vill mäklaren verkligen lägga tid på en försäljning där säljaren kommer att stoppa affären?

Det borde gå att förhandla med mäklaren om ett avbrytande.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Att bryta kontraktet p. g. a. innehållet låter märkligt, man har väl läst på vad man kommer överens om. Det är väl inte påskrivet under hot, att man i efterhand blir girig är nog inget själ. Men om det är direkta felaktigheter så borde det inte vara några problem med hävning.

Det låter som ett riktigt uselt avtal som hon skrivit på, men i min värld får hon lite skylla sig själv. Vet man inte vad det är man skriver på skall man inte skriva på. Låter som att mäklaren kan tjäna en bra summa pengar.

Alternativet är väl att vänta ut tidsfristen som brukar finnas på den här typen av avtal. Mäklaren brukar väl ha ensamrätt till försäljningen i 3 månader. Där efter kan din kompis be denne flyga o fara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.