20 025 läst ·
47 svar
20k läst
47 svar
Hur göra vid visning vid oro för stölder?
Sida 1 av 4
Hej!
Huset är ju en grej, där går det att plocka bort det av värde samt att mäklaren är där. Men garaget? Där finns massor av värde som är väldigt enkelt att plocka med sig. Hur skyddar man sig mot det?
Är det en dum idé att inte ha garaget upplåst? Å ena sidan skyddar man sig, å andra sidan kanske det kan uppfattas som en negation. Eller är det bara jag som överdriver risken?
Huset är ju en grej, där går det att plocka bort det av värde samt att mäklaren är där. Men garaget? Där finns massor av värde som är väldigt enkelt att plocka med sig. Hur skyddar man sig mot det?
Är det en dum idé att inte ha garaget upplåst? Å ena sidan skyddar man sig, å andra sidan kanske det kan uppfattas som en negation. Eller är det bara jag som överdriver risken?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Precis, normalt sett får man inte tillträde till garaget om man inte uttryckligen ber om det.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vet inte hur vanligt det är med stölder i samband med försäljning. Känner till ett fall. Ett grannhus till en av mina vänner såldes, dödsbo.
Det var ett stort hus i "gräddhylleläge" i Bromma. Och inredning i motsvarande klass.
En vecka efter visningen stod en flyttbuss på gatan, flyttgubbar höll på hela dagen och tömde huset, ingen reagerade, huset var väl sålt...
Där försvann antika möbler och konst för många miljoner.
Det var ett stort hus i "gräddhylleläge" i Bromma. Och inredning i motsvarande klass.
En vecka efter visningen stod en flyttbuss på gatan, flyttgubbar höll på hela dagen och tömde huset, ingen reagerade, huset var väl sålt...
Där försvann antika möbler och konst för många miljoner.
Nu krånglar ni till det. Jag var på 24 visningar i våras samt sålde själv och det var fri tillgång till alla utrymmen under hela visningstiden på samtliga dessa objekt. Att börja låsa och krångla får inte köparna att lätta på plånboken. Man får väga den lilla risken att någon tar saker för ett par tusenlappar mot den möjliga uppsidan att det blir en budgivning som drar iväg ett par hundra tusen.
Många är väldigt försynta och försiktiga på en visning så är det låst till garaget går de inte in där och då kanske man tappar den potentiella köparen.
Många är väldigt försynta och försiktiga på en visning så är det låst till garaget går de inte in där och då kanske man tappar den potentiella köparen.
Vi var på en husvisning där damen hade åkt in på äldreboende eller avlidit.
I ett rum så fanns det en öppen rökkanal i väggen så jag frågade mäklaren vad som hade hänt då det fanns lite andra skador på huset.
Då bohaget skulle magasineras så hade en "flyttfirma" kommit dit och packat ner allt. Även kakelugnen och försvunnit för gott.
Till slut förvånas man inte längre...
I ett rum så fanns det en öppen rökkanal i väggen så jag frågade mäklaren vad som hade hänt då det fanns lite andra skador på huset.
Då bohaget skulle magasineras så hade en "flyttfirma" kommit dit och packat ner allt. Även kakelugnen och försvunnit för gott.
Till slut förvånas man inte längre...
Det är möjligt att jag krånglar till det, jag står och väger i frågan. Egentligen är det inte den ekonomiska aspekten som skulle störa mig mest om någon stal, snarare den trista känslan av ett missbrukat förtroende. Vet som sagt inte vad som är brukligt, men ser nu att en del har garaget stäng. De visningar jag varit på har garaget varit öppet, men där har i princip inte funnits några prylar, jag har mer åt verkstadshåll.daddydj skrev:Nu krånglar ni till det. Jag var på 24 visningar i våras samt sålde själv och det var fri tillgång till alla utrymmen under hela visningstiden på samtliga dessa objekt. Att börja låsa och krångla får inte köparna att lätta på plånboken. Man får väga den lilla risken att någon tar saker för ett par tusenlappar mot den möjliga uppsidan att det blir en budgivning som drar iväg ett par hundra tusen.
Många är väldigt försynta och försiktiga på en visning så är det låst till garaget går de inte in där och då kanske man tappar den potentiella köparen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast det där med slutna visningar är lite geografiskt betingat. Här i Stockholm är det helt nödvändigt med öppen visning om du skall få någon fart på budgivning. Många spekulanter struntar helt i slutna visningar. Undantag är extrema objekt, där man vill undvika att få in alltför många nyfikna som bara vill se huset.
I en del andra städer vet jag att slutna visningar fungerar bra.
I en del andra städer vet jag att slutna visningar fungerar bra.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du har ett rum som du är lite extra orolig över, så är jag övertygad om att du kan komma överens med mäklaren om att rummet hålls låst under visningen, men att mäklaren eller en assistent kan släppa in enstaka spekulanter som ber om att få titta även på garaget, men då med mäklare/assistent närvarande.
Om mäklaren sedan bryr sig om säkerhetsarrangemangen i praktiken är en annan femma.
Om mäklaren sedan bryr sig om säkerhetsarrangemangen i praktiken är en annan femma.
Du har bjudit in människorna, de är dina gäster. Kanske mäklaren har något försäkringserbjudanze?
En mäklare hjälper dig att sälja, han/hon tar inte över något ansvar (finns lite undantag kanske).
En mäklare hjälper dig att sälja, han/hon tar inte över något ansvar (finns lite undantag kanske).
