MathiasS skrev:
Men du har sagt det själv tidigare - att ett rör från -57 går sönder är inte ett fel, dolt fel eller någon annan sorts avvikelse. Det är helt i linje med vad man förväntar sig.

Om marken runt röret inte är rörd de senaste åren så finns det ju inget yttre fel att åberopa heller.

Och, OM det mot förmodan skulle vara så att det faktiskt finns ett yttre fel (jag kan inte ens tänka mig ett sådant om marken är orörd) som är säljarens ansvar, så är det ju i detta fall upp till husägaren att visa detta. Det finns ingen anledning att delta i denna process.

Husägaren har en enorm uppförsbacke till att visa att ett rör från 1957 gått sönder av yttre orsaker man inte kan förvänta sig av åldersskäl.
I normalfallet är det absolut så att man kan förvänta sig att 60 år gamla rör går sönder, men det kan finnas undantag.

Köparen har helt korrekt en mycket stor uppförsbacke.

O
pelpet skrev:
I normalfallet är det absolut så att man kan förvänta sig att 60 år gamla rör går sönder, men det kan finnas undantag.

Köparen har helt korrekt en mycket stor uppförsbacke.
När kan det finnas undantag när det gäller 60 år gamla avlopps rör?

harry73
Undantaget beskrivs i artikeln som länkades till tidigare, där ett gammalt rör gick sönder, men det dolda felet var inte röret, men det geotekniska förhållandet och de sättningar det orsakade. Följden var att röret gick sönder.

Det är samma sak jag menar kan finnas här. Om nu röret gått sönder för att någon t.ex varit och borrat eller bilat i golvet så att röret gått sönder skulle det kanske kunna utgöra ett dolt fel.

Ett gjutjärnsavlopp i mark håller i genomsnitt 100 år, även om det så klart också kan vara helt slut efter 50 år.

Jag tänker att den tekniska åldern för gjutjärn är fastställd av en anledning? Sedan kan det givetvis finnas undantag hit eller dit och har man riktig tur så kan man nog uppföra ett hus utan att behöva göra någonting någonsin.
Men då borde det knappast vara någons fel utan det rör sig om rimliga och förväntade brister som kan och till och med borde uppstå förr eller senare.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
Stammarna i ett flerbostadshus börjar ofta bli riktigt risiga när de närmar sig 40år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.