Kan nog vara en bra väg framåt.

Tycker även att mäklarna borde ställa kravet att lånelöfte, eller på annat sätt säkrad finansiering borde vara villkor för att lägga bud. Bara Bank-Id visar ju vem som lagt bud, men ingen garanti för att den budgivaren har säkrat finansiell möjlighet att kunna köpa objektet. Sådan budgivare kan ju trots Bank-Id få priset att skena iväg utan täckning.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Förstår inte finessen med det. Annat än möjligen om mäklaren får lite mindre jobb. OM de överhuvudtaget har brytt sig om att kolla någonting på budgivarna, så kan de relaxa den saken lite om budgivaren gör en sådan här automatisk id kontroll.

Hemmakatten
Fattar inte heller vitsen med bank-id. Det förändrar ju inget då inga bud är bindande, endast påskrivet köpekontrakt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det verkar som de inte heller själva tror på det!

"Den som vill lägga bud på det vanliga sättet kan fortfarande göra det och Lars-Erik Nykvist försäkrar att det inte kommer att vara en nackdel för den som inte har något bank-id.
”Vi diskvalificerar inga kunder för att de inte använder bank-id. Man kommer inte bli sämre behandlad om man inte har bank-id, det tror jag inte” säger han."

Som sagt jag tror att det är ett sätt att minska mäklarens arbetsbörda. Om vi antar att de kollar budgivare mot ngt. register som ratsit, eller på annat sätt kollar att personen verkligen existerar. Det behöver de inte göra om budgivaren måste identifiera sig med bank-id.

Tror ni inte att det är för att minska på frestelsen för enskilda mäklare/hussäljare att själva lägga ett fuskbud? Jag är ganska säker på att mäklaren ljög för oss att han hade ett bud för att få upp priset, när vi skulle köpa lägenhet i Vasastan. Om då alla bud hade registrerats och budgivaren identifierat sig, så hade nog frestelsen att göra så minskat.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jo att mäklare lägger fuskbud är sannolikt vanligt, men de använder sig av äkta personer för det, namnen dyker ju upp senare på listan över budgivare.

Det var ju ett TV program häromåret, kanske uppdrag granskning, där en mäklare erkände att hon brukade lägga falska öppningsbud, för att få igång budgivningen.

Det kan jag nästan sympatisera med. Om mäklaren ser att det finns ex. 5 intresserade spekulanter, men ingen vill påbörja budgivningen, ju längre man kan vänta med att buda, desto större chans att andra budgivare hittar ngt. annat eller glömmer objektet. Då kan jag nästan förstå att man går in med ett falskt bud som "synar korten". Om jag är intresserad, och det finns bud, så måste jag ju gå med i budgivningen om jag skall ha en chans att få köpa. För mäklaren gäller det då bara att det falska budet ligger lagom lågt för att säkra att det inte vinner. Men inte så lågt att man riskerar en för låg budrunda. Fast formellt så är det ju helt fel.

Jag menar att de kanske ofta tar någon släkting då, eller någon som kollegorna kan veta vem det är och därför drar sig för att gå den vägen om det står där svart på vitt vem det är, det går att bevisa på ett annat sätt.

När vi budade på lägenhet i slutet på 1990-talet fanns inte listor över budgivare. Vi fick i alla fall inte se någon. :p

Vi råkade ut för samma sak. Mäklaren gjorde stora ansträngningar för att inte sälja huset, allt tyder på att firman satte i system att köpa in själva till lågt pris, när säljaren bodde i utlandet och kunde antas ha dålig koll på marknadsläget i Sverige. Jag var nämligen lite intresserad även av ett annat hus hos samma firma, där 3 olika mäklare på firman uttryckte "vill du verkligen titta på det huset, det är så dålig tomt", "det där huset är ju mest ett garage (det hade ca 170 kvm boyta, plus ett tvåvånings garage på 200 kvm)", "det där huset är i dåligt skick, allt måste göras om". Säljaren bodde i Spanien.

Huset vi bor i nu hade bara sluten visning på annandag påsk... I annonsen stod inget om ens vilket område huset låg i. På hemnet hade de fått in det som liggande i Skärholmen, det ligger i Spånga. Säljaren bodde iBryssel.

Först vägrade mäklaren visa huset, det var "i princip sålt", 15% under utgångspris. Sedan när jag lyckade tvinga mig till en visning, så pekade hon noggrant ut alla skavanker, och var väldigt noga med att beskriva de höga driftskostnaderna osv. Till slut försökte hon övertala min bankman om att jag nog inte hade råd med huset. Vi bjöd utgångspris. Bank-kvinnan var förbluffad.

När allt detta hade misslyckats, då plötsligt dyker det upp en ny budgivare... Vi kunde ju inte syna bluffen, för det var just det hon ville, då skulle hon kunna köpa det via sin bulvan för 15% under utgångspris. var inget annat att göra än att bjuda över oss själva.

Men tack vare mäklarens stora insatser för att hålla nere priset, så tror jag att vi ändå fick det lite billigare än om det hade varit en normal budgivning på huset.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Skrämmande historia!

Fairlane
Intressant tanke med Bank-ID vid budgivningarna, men jag ser inte heller riktigt vilket problem man löser.
Särskilt som även folk utan bank-ID får vara med på budgivningarna, så vad hindrar att den fejkade personen saknar bank-ID?

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
O
Vad är det för problem man löser med hjälp av bank id?

Fairlane
Odjuret skrev:
Vad är det för problem man löser med hjälp av bank id?
Min gissning: Man löser inget riktigt problem, men man försöker få folk att känna sig tryggare. Motsvarande har man på flygplatser där man tar ifrån folk små fickknivar vid säkerhetskontrollen, men efter denna är det fritt fram att gå till restaurangen och ta en större kniv, eller rent av köpa en ny kniv i någon butik. Eller när man tvingade alla att ta av sig skorna efter att en person smugglat ombord sprängämnen i skorna. Jag är glad att han inte smugglade sprängämnen i kalsongerna...
Man har inte löst något problem, men folk känner sig tryggare.

hsd
Säkerhetsmässigt är det fel att sprida bank-id på flera aktörer, bank-id borde vara till bankärenden och möjligtvis myndighetskontakter (tills staten får igång elegitimationen)
Med spridning skapas säkerhetshål och ingen vill väl få sina konton länsade

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.