I storstadsområdena har jag förstått att tiden från att en bostad kommer på marknaden till visningar och påbörjad budgivning är rätt snabbt? Eller har varit, i alla fall.

Blir så frustrerad för här i byhåla, där jag bor och ska köpa hus, var vi på visning igår. Önskade svar på om det fanns dokumentation på ett syllbyte så skickade ett mail igår. Upptäckte även att sophämtning inte stod med i beskrivningen så undrade mest för formens skull om den ingick i samfällghetsavgiften eller om den tillsammans. Skickade mail i går kväll.

Fick svar vid lunch att han skulle kolla med säljaren. Är inte det här ganska basic??? Säger man att ALLA sällan är bytte, frågar inte mäklaren om dokumentation? Och sopavgift... Har de inga checklistor?

Jag är av naturligtvis otroligt skeptisk mot mäklare, har träffat så många märkliga och inte minst läst om ännu fler ännu märkligare. Det känns så oproffsigt, vad mer måste jag kolla så han inte missat liksom. Eller ställer jag övermänskliga krav?

Njaaa.. Jag tror du har för höga förväntningar på mäklarkåren. Jag tror att det hör till undantagen om mäklaren har detaljkoll på vad samfälligheten sköter. Eller detaljer om påstådd renovering.

Men då får du vara glad att det inte är i storstaden, för här skulle inte mäklaren brytt sig om att svara att han skall kolla. Utan svaret hade mer varit i stil med "budet är nu XXX, vill du bjuda". För någon månad sedan iallafall.

Nu verkar mäklarna behöva börja göra lite jobb om de vill få något sålt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.