Vi har precis sålt vårt hus och efter köpet genomförts, men innan tillträdet, så påbörjade grannarna att bygga ett garage närmare än 4,5m från vår tomtgräns. Först då kom vi ihåg att för tre år sedan hade vi givit tillåtelse till detta i deras bygglovsansökan, dvs korrekt bygglov finns.
Min fråga är om vi hade upplysningsplikt att meddela detta under försäljningen? Eller går detta under undersökningsplikten då detta är offentliga handlingar?
Min fråga är om vi hade upplysningsplikt att meddela detta under försäljningen? Eller går detta under undersökningsplikten då detta är offentliga handlingar?
Det finns det säkert, men inget som jag kan hitta.
Det är i alla fall väldigt enkelt att ta reda på om det finns bygglov.
Kolla på tomtgränser på hitta.se och man ser direkt om det finns bygglov eller bygghändelser.
Så frågade köparen inte er och kollade hen inte upp det själv, blir det en reell uppförsbacke för hen.
Det är i alla fall väldigt enkelt att ta reda på om det finns bygglov.
Kolla på tomtgränser på hitta.se och man ser direkt om det finns bygglov eller bygghändelser.
Så frågade köparen inte er och kollade hen inte upp det själv, blir det en reell uppförsbacke för hen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Men om det är tre år sedan de fick bygglov, men inte har startat inom två år, så gäller inte bygglovet längre.
Klicka här för att svara