Vad det gäller pris på olika obkekt så kan det vara en bra idé att sätta en prislapp på alla saker som behöver fixas och addera detta till priset. Prislappen på detta avgörs förstås av hur mycket ni kan göra själva och när ni behöver ta in hantverkare. Ett objekt som har ett pris på 5 Mkr och där ni behöver fixa för 700 000 kostar ju egentligen 5,7 Mkr. Det är detta pris ni ska bedöma gentemot marknadsvärdet och även räkna med i era kalkyler. Det påverkar såklart också kostnaden för lån och pantbrev.

Vi brukar helt sonika lägga bud med utgångspunkt i ovanstående kalkyl, dvs dra av kostnaden på utgångspriset - om detta är rimligt. Kan också vara bra att tänka på att många säljare på dagens marknad övervärderar sina objekt en del, så tveka inte att lägga bud 10-15% under utgångspriset.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
En till detalj som vi noterat den sista tiden är att många budgivare lägger högre bud än deras ekonomi klarar och än de har täckning för från banken. Så var iskalla och vänta ut andra budgivare - vi har fler än en gång stoppat våra bud och sedan har de som vunnit budgivningen klivit av.
Så se till att ni har lånelöfte med rejäl marginal, gärna 10-20% högre än objektet kostar. Då har ni mycket goda möjligheter att vinna en budgivning.

Men sätt en absolut gräns som ni absolut inte överskrider under några omständigheter - på objektets verkliga marknadsvärde med hänsyn taget till objektets fel och brister och priset för att åtgärda dessa.

Hade aldrig köpt huset som ligger inträngt bland massa lägenheter. Min personliga smak eller vad jag ska kalla det är att jag vill ha lugn och ro i en villa. Skulle aldrig vilja bo nära så mycket lägenheter där ungdomsgäng och så vidare kan dra runt på kvällarna. Fördelen är väl att där är nära till allt men huset är absolut inget för mig.

Det andra röda huset faller mer i min smak. Jag har bott nära stora trafikleder och aldrig störts av det (E6:an och järnvägen).Jag stör mig mer på att ha insyn på tomten och folk som dräller runt på gatorna runt omkring. Men allt är en smaksak. Det röda huset har ju även perfekt läge åt väster med allt vad det innebär. Sen skog runt hela huset vilket jag skulle uppskatta.

Jag skulle snarare se det som en fördel om där gick en motorväg där den gör eftersom ni kan vara tämligen säkra på att det inte kommer lägga sig fler hus i västlig riktning för er. Dock skulle jag kolla upp hur det ser ut med utbyggnadsplaner av motorvägen där. Så dör inte kommer fyra filer till. Högspänningsledningen är väl det stora minuset och den och motorvägen får man ta hänsyn till på plats. Även ett varningstecken att huset inte är sålt på länge? Eftersom det nu bara är sommarbilder. Ta även reda på vad det är för hustillverkare, ser nästan ut lite som Älvsbyhus?

Anledningen till sommarbilder är högst troligt för att säljaren bestämde sig tidigare för att sälja och tycker mäklaren att man skall ta bilder när trädgården är i full blom. Kan även säga att E6 hörs inte mycket eftersom det är en hög kulle bakom huset med höga träd. Detta gör dock även att det är marginellt med eftermiddags-/kvällssol på sommaren.

Det andra huset kräver rätt köpare. Det ser närmare ut till hyreshusen än vad det är. Dock är det huset närmast busstationen och det är ju svårt att räkna ut hur det är där på fre/lördagskvällar. Samtidigt finns det alltid något att titta på. Som bonus har man bara några hundra meter till Maxi, vårdcentral, skolor, Systembolaget och andra samhällsfunktioner.

Mitt tips är att gå på många visningar, man lär sig så oerhört mycket. Läget är nästan allt, samtidigt skall man inte ta ett renoveringsobjekt man inte gillar det.

Det finns mycket som styr. Arbete, vänner, barn eller inte. Fundera ut vad som är viktigt fö er, nu och för några år framåt.

För mig blev det väldigt litet område när jag köpte. Började med att leta i en radie på 5 mil. Till slut blev kravet max 5 km från Kungälvs centrum pga alla mina släktingar och vänner bor där, jag jobbade i Kungälv. Annars är det inte mer spännande än vilken annan håla som helst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.