1 560 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Jämföra kvadratmeterpris med närliggande hus
Ett hus vi är intresserade av har ett utgångspris per kvm som är 35% högre än de hus som sålts senaste i åren i området. Vet att minst ett av dessa hus var i bättre skick dessutom.
Hur kan man tänka kring kvadratmeterpris, är det tillförlitligt och jämförbart mellan hus? Tycker det är väldigt stor skillnad då detta hus verkligen inte är något speciellt men kvadratmeterpriset är så himla mycket högre än de tidigare sålda.
Men att vid en budgivning gå ner 35 % som första bud känns kanske lite väl mycket skambud.... eller?
Hur kan man tänka kring kvadratmeterpris, är det tillförlitligt och jämförbart mellan hus? Tycker det är väldigt stor skillnad då detta hus verkligen inte är något speciellt men kvadratmeterpriset är så himla mycket högre än de tidigare sålda.
Men att vid en budgivning gå ner 35 % som första bud känns kanske lite väl mycket skambud.... eller?
Är inte kvm pris mer en indikation på ortsnivå (eller stadsdel i större städer)? sen varierar det stort utifrån tomtstorlek, läge etc. och i slutänden, marknade bestämmer. Men rakt av så låter det ju lite högt om referensobjekten är likvärdiga och sålda i närtid
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Du skriver att kvm priset är mycket högre. Det får mig att misstänka att totalpriset är liknande de jämförda objekten? Dvs. att detta är ett mycket mindre hus?
Om jag tror rätt, så kan man inte riktigt jämföra kvm. priser annat än på objekt som i övrigt är likvärdiga.
Om vi antar att det inte finns andra likvärdiga att jämföra. Så kan man ev. försöka jämföra den relativa skillnaden i kvm. pris i ett annat område.
Ex. Antag att i området du tittar så har alla hus varit 180 kvm eller mera, det aktuella huset är på 120 kvm. Du hittar inga andra jämförbara i området på mindre än 180 kvm.
Men i ett annat område kanske du hittar jämförelseobjekt, i det området kanske du då ser att ett 120 kvm hus verkar ha 20% högre kvm pris, än ett 180 kvm hus.
Då skulle man kunna anta att ungefär 20% högre kvm pris för det aktuella mindre huset är marknadsmässigt.
Om jag tror rätt, så kan man inte riktigt jämföra kvm. priser annat än på objekt som i övrigt är likvärdiga.
Om vi antar att det inte finns andra likvärdiga att jämföra. Så kan man ev. försöka jämföra den relativa skillnaden i kvm. pris i ett annat område.
Ex. Antag att i området du tittar så har alla hus varit 180 kvm eller mera, det aktuella huset är på 120 kvm. Du hittar inga andra jämförbara i området på mindre än 180 kvm.
Men i ett annat område kanske du hittar jämförelseobjekt, i det området kanske du då ser att ett 120 kvm hus verkar ha 20% högre kvm pris, än ett 180 kvm hus.
Då skulle man kunna anta att ungefär 20% högre kvm pris för det aktuella mindre huset är marknadsmässigt.
Detta hus är 140 kvm. Två av de jag jämfört med är 160 resp 220 kvm. Dessa två hus såldes för 6100 resp 6800 kr/kvm, försäljningar gjorda nu i höst i samma område som det aktuella huset. Går kanske inte ens att dra någon slutsats av det här. Kändes bara konstigt att priset här är så mycket högre (9200/kvm).
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Ja 140 kvm jämfört med 160 borde ju inte bli en så stor skillnad. Men det kan finnas andra faktorer. Det andra huset kan ha sålts av en dålig mäklare, med en nervös säljare som tackat ja till första bästa skambud.
Eller så finns det lägesmässiga skillnader som man inte inser förrän man känner området detaljerat. Här i Stockholm ex. så kan ena sidan av en gata ha skoltillhörighet i en känd stökig problemskola, andra sidan av gatan hör till skolan "alla vill ha sina barn i". Även om mycket med skoltillhörighet går att fixa genom det fria skolvalet, så kan en sådan skillnad lätt göra 20 - 30% på priset, för de som känner till det. Men så ibland kommer någon köpare som inte har koll på de båda sidorna av gatan....
Eller så finns det lägesmässiga skillnader som man inte inser förrän man känner området detaljerat. Här i Stockholm ex. så kan ena sidan av en gata ha skoltillhörighet i en känd stökig problemskola, andra sidan av gatan hör till skolan "alla vill ha sina barn i". Även om mycket med skoltillhörighet går att fixa genom det fria skolvalet, så kan en sådan skillnad lätt göra 20 - 30% på priset, för de som känner till det. Men så ibland kommer någon köpare som inte har koll på de båda sidorna av gatan....
Jag hade sagt precis vad jag tyckte till mäklaren. Att jag var intresserad men tyckte det var väldigt dyrt med tanke på vad det andra huset gått för. Fråga vad anledningen till det högre priset är, och sedan säga vad du tycker är ett rimligt bud. Skambud? Ja det är ju fritt valt för säljaren att bara neka eller komma med motbud.
Klicka här för att svara