Byggahus.se

Svettig sits!

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag och min fru skrev på kontrakt igår för ett bostadsrättshus, idag av alla dagar fick min fru reda på att hennes anställning kommer ta slut i mars. Inflytt är först i Juni och frugan är mammaledig fram till september nästa år.

Hur fasen ska man lösa detta nu? Vi har ett lånelöfte och vi kommer få lån för bokningsavgiften från banken. Min fru har varit med i a-kassa i flera år och vi skulle utan problem kunna leva på min lön enbart om hon inte skulle hitta ett nytt jobb direkt i september.

Hur gör man med banken? Vi har ju tagit bostadslån där innan och har samma bankkontakt, så hon har stenkoll på vår ekonomi och att vi aldrig har missat någon betalning eller liknande på tidigare lån.

Ska man låtsas som det regnar och hålla tyst eller vara ärlig och säga som det är?

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Prata med banken direkt. Risken är att de kräver in ett aktuellt anställningsintyg innan de lpnar ut enl löfte och då står ni i dålig dager. Om banken säger nej nu, kn ni ju hoppa av affären. Ni bryter då kontraktet men den andra parten kan nog inte visa på någon större ekonomisk skada.

I bästa fall tycker banken att det är okej ändå.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Men vad jag minns av tidigare bostadsaffärer så läggs hela lånet upp nu i nästa steg. Allt kontrolleras och sen när tillträde närmar sig så betalas bara pengarna ut?

4. T
    Medlem · Nivå 11
    Tror inte det finns någon standard här för vad banken kontrollerar och när. Men om ni har uppgett att ni har fasta anställningar och inte har det när lånet tas, så känns det som att det kan leda till problem i värsta fall.

Hade det varit jag hade jag pratat med banken och förklarat läget, gärna med en kalkyl som visar hur ni klarar er och lite utsikter för att få jobb snabbt för din partner.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Jo du har nog helt rätt, ska ringa henne idag och se vad hon säger! Tack för all input!