2 998 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Dålig svenska i bostadsannons...
Ja, de är marknadsdominerande här med - och har ett gott rykte - och det är väl därför jag är dubbelt så irriterad över annonsen!O olofh skrev:
Kanske en Stockholmsföretelse, men det enda jag och min bekantskapskrets tittar på är bilderna, planlösningen och årsredovisning/besiktningsprotokoll. Beskrivningen är oftast bara menlöst, subjektivt ordbajs som inte tillför något
O olofh skrev:Du måste syfta på ”egenkontroll” förlåt, brukar verkligen inte besserwissra mig men är lagom uttråkad denna grå efm...Som Fredrik Lindström sa i På spåret. För mig får folk stava och skriva hur de vill men i en rättstavningstävling blir det inte rätt.
Jag håller annars med övriga gänget, skicka genast tillbaks och säg att felstavningarna inte är ok. Själv språkbyggnaden i beskrivning är nog svårt att göra något åt om inte någon annan person skriver om texten. Vilken mäklarfirman är det? Tycker de stora, bjurfors, Landgren etc verkar ha ganska ok uppbyggnad/ mall de följer.
Om man betraktar sig själv som en besserwisser bör man kanske korrekturläsa sitt inlägg innan man postar det
"lagom uttråkad denna grå efm"
"efm...Som"
"Själv språkbyggnaden"
"i beskrivning"
"Vilken mäklarfirman"
"uppbyggnad/ mall"
Nja, det var väl det jag liksom inte ville framstå som men ändå kunna skoja om den föregående särskrivningen. För skoj i skrivet format på fora har väl alltid funkat klockrentJ JuggeH skrev:
Edit: det är alltså på detta inlägg någon bör citera och påpeka att ironi/sarkasm sällan funkar i skriven form...
Du gjorde helt rätt i att påpeka detta. Även om mäklaren inte tänker tanken så vinner garanterat även denne på det hela i längden.
Ser något bedrövligt ut gällande meningsuppbyggnad och stavfel så kommer den gruppen av människor som jag själv tillhör att välja någon annan aktör när behov uppstår.
Detta gäller hemsidor såväl som övrig marknadsförning också.Inget ser mer oseriöst ut än just det du påpekade.
Se´n så skiter väl jag i hur folk skriver på ett forum, eller i kanske en Blocketannons, Det är inte samma sak. =)
Ser något bedrövligt ut gällande meningsuppbyggnad och stavfel så kommer den gruppen av människor som jag själv tillhör att välja någon annan aktör när behov uppstår.
Detta gäller hemsidor såväl som övrig marknadsförning också.Inget ser mer oseriöst ut än just det du påpekade.
Se´n så skiter väl jag i hur folk skriver på ett forum, eller i kanske en Blocketannons, Det är inte samma sak. =)
Klicka här för att svara