S
M mili_d skrev:
Vi ordnade ett avtal(via jurist) med personen som utfört renoveringen att han skulle ta fullt ansvar för båda badrummen under kommande tre år(då blir badrummet ~10 år gammalt)

Han som ordnade badrummet tyckte inte att det var något problem då han vet att jobbet var schyst utfört. Han äger tre företag(ett från 1994). Avtalet var mellan privatpersoner, så jag känner mig skyddad ifall något händer.

För mig var ett sådant avtal mer värt än att dra ner 10000kr från priset.

Hade jag inte fått till något avtal (eller 100000 i avdra)så hade jag nog hävt köpet.

Detta är första gången jag köpt hus, jag har själv inte någon uppfattning om hur omfattande skador det kan bli ifall det blir en vattenskada. Jag vet inte om jag själv skulle kunna avgöra om man har en pågående fuktskada i badrum. Därför var avtalet viktigt för mig, så att jag får ro ett par år frammåt.
Sjukt att en tredje part går med på ett sådant avtal. De enda anledningarna jag kommer på, är att säljaren är släkt med hantverkaren. Alternativt att säljaren på något sätt kompenserat hantverkaren ekonomiskt.

S Stadsfiskalen skrev:
Sjukt att en tredje part går med på ett sådant avtal. De enda anledningarna jag kommer på, är att säljaren är släkt med hantverkaren. Alternativt att säljaren på något sätt kompenserat hantverkaren ekonomiskt.

Jag håller med, det var det jag oroade mig mest för, därav sköttes allt av jurist(så att det blir bindande).

Jag hoppas att jag aldrig får nått strul med badrummen, så jag slipper utnyttja avtalet.

En hantverkare som inte tar ansvar för sina jobb har nog att få nya uppdrag.

S
D Daniel 109 skrev:
En hantverkare som inte tar ansvar för sina jobb har nog att få nya uppdrag.
Finns väl inga hantverkare som har 10 års garantier, oavsett hur bra jobb man gjort? Bad och värme har 6 eller 7 års garanti för sina jobb och då är det en stor kedja.

S Stadsfiskalen skrev:
Finns väl inga hantverkare som har 10 års garantier, oavsett hur bra jobb man gjort? Bad och värme har 6 eller 7 års garanti för sina jobb och då är det en stor kedja.
Så som jag har förstått det så har dom flesta 10 års ansvar, och två års garanti.

Skillnaden mot ansvar och garanti är väl att i fallet ansvar så måste jag bevisa(via besiktningsman) att det är företaget som gjort fel. Är inte insatt, men det är så jag uppfattat det!

Jag fick iaf 3 års garanti enligt avtalet.

S
M mili_d skrev:
Så som jag har förstått det så har dom flesta 10 års ansvar, och två års garanti.

Skillnaden mot ansvar och garanti är väl att i fallet ansvar så måste jag bevisa(via besiktningsman) att det är företaget som gjort fel. Är inte insatt, men det är så jag uppfattat det!

Jag fick iaf 3 års garanti enligt avtalet.
Garanti räknas som att felet är ursprungligt om något uppstår. Om inte man själv varit vårdslös.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.