9 372 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Låna på "halvt hus" som i dagsläget inte är belånat?
Hej forummedlemmar.
Jag är ny här och skapade precis mitt konto på grund av denna undran som framgår nedan. Det blir säkert fler framöver.
Jag och en släkting till mig äger ett hus vilket inte är belånat (vi äger det alltså 50/50). Vi bor båda två i huset. Nu är det så att jag och en polare köpt ett annat hus på Kronofogdeauktion hyfsat billigt. Till min fråga:
Är det möjligt att låna på min del av huset som jag bor i nu, som alltså inte är belånat i dagsläget, för att finansiera köpet av det nya huset + renovering? Jag har ingen fast inkomst, utan tänker mig att renoveringen och försäljningen av det nya huset ska vara mitt jobb under några månader framöver. Jag tänker mig ett lån på ca 250.000. Huset jag bor i nu är värderat till strax över 2.000.000
Behövs ytterligare information för att frågan skall kunna besvaras korrekt kompletterar jag självklart med denna information. Just tell me!
Har jag postat inlägget i fel forumdel ber jag vänligt nån moderator flytta det till rätt del av forumet.
Tacksam för svar!
Hälsningar
Micke
Jag är ny här och skapade precis mitt konto på grund av denna undran som framgår nedan. Det blir säkert fler framöver.
Jag och en släkting till mig äger ett hus vilket inte är belånat (vi äger det alltså 50/50). Vi bor båda två i huset. Nu är det så att jag och en polare köpt ett annat hus på Kronofogdeauktion hyfsat billigt. Till min fråga:
Är det möjligt att låna på min del av huset som jag bor i nu, som alltså inte är belånat i dagsläget, för att finansiera köpet av det nya huset + renovering? Jag har ingen fast inkomst, utan tänker mig att renoveringen och försäljningen av det nya huset ska vara mitt jobb under några månader framöver. Jag tänker mig ett lån på ca 250.000. Huset jag bor i nu är värderat till strax över 2.000.000
Behövs ytterligare information för att frågan skall kunna besvaras korrekt kompletterar jag självklart med denna information. Just tell me!
Har jag postat inlägget i fel forumdel ber jag vänligt nån moderator flytta det till rätt del av forumet.
Tacksam för svar!
Hälsningar
Micke
Jag tänker väl som så att eftersom jag inte har en tillsvidareanställning utan tänkt renovera detta hus tillsammans med min vän, för att sedan sälja det vidare, så är detta mitt jobb. Och banker brukar kunna vara rätt hårda när det kommer till att låna pengar om man inte har någon tillsvidareanställning som tryggar lånet.hsd skrev:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Vad säger släktingen? Om ni äger säkerheten för ditt lån ihop riskerar väl denne att få betala ditt lån om det går i stöpet av något skäl. Släktingen är kanske inte intresserad av att huset utmäts av kronofogden?
Får du inget lån på din nya fastighet borde det väl vara lika svårt på din gamla?
Starta ett bolag som kan äga och hyra ut huset när det är färdigt istället?
Får du inget lån på din nya fastighet borde det väl vara lika svårt på din gamla?
Starta ett bolag som kan äga och hyra ut huset när det är färdigt istället?
Det ska inte vara några problem, det beror väl på hur villkoren hos banken ser ut. Typ: "Har du inte råd att betala inom en månad efter förfallodatum tar vi hela huset av dig. Utan pardon!" Då går han nog inte med på det, men det verkar inte troligt. Tycker ju själv att det bör gå att göra upp något vettigt med banken.
Tänker att jag kan få lån på denna gamla fastighet eftersom den är värderad så pass högt som den är och att det alltså finns ett stort värde i den som med råge överstiger det jag behöver låna.
Vadå menar du, skulle det hjälpa om jag sa det till banken när jag lånar pengar att jag tänker hyra ut det när det är klart, och på så sätt skulle det fungera som en säkerhet?
Tänker att jag kan få lån på denna gamla fastighet eftersom den är värderad så pass högt som den är och att det alltså finns ett stort värde i den som med råge överstiger det jag behöver låna.
Vadå menar du, skulle det hjälpa om jag sa det till banken när jag lånar pengar att jag tänker hyra ut det när det är klart, och på så sätt skulle det fungera som en säkerhet?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Tanken om företag var mer en långsiktig lösning, och satsa på att bli fastighetsmogul. Det kanske finns fler gamla hus du kan köpa upp billigt och renovera? Som företagare kan du ju dra momsen på materialet som går åt, dock måste du ju ha en inkomst i firman att kvitta det mot, därav hyran.
Beroende på vilken företagsform separerar du ju också din ekonomi från företagets och lånevillkoren blir ju också andra. Om de blir bättre har jag ingen aning om.
Men jag kan ingen företagsekonomi, så se det här mer som lösa tankar.
Beroende på vilken företagsform separerar du ju också din ekonomi från företagets och lånevillkoren blir ju också andra. Om de blir bättre har jag ingen aning om.
Men jag kan ingen företagsekonomi, så se det här mer som lösa tankar.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Banken tittar på två saker när de lånar ut pengar.
1. Säkerhet. Dvs. är huset som belånas värt tillräckligt.
2. Betalningsförmåga. Banken vill se att du kan klara att betala ränta och amortering på lånet även om räntan går upp mot 6 - 7%.
Och det är väl där det framförallt kan bli problem om du inte har en inkomst.
Om du vill belåna det samägda huset, så måste din släkting acceptera det. Och som sagt, ifall du får problem att betala till banken, så blir det i praktiken din släkting som får betala. Annars tar banken huset.
2. Betalningsförmåga. Banken vill se att du kan klara att betala ränta och amortering på lånet även om räntan går upp mot 6 - 7%.
Om du vill belåna det samägda huset, så måste din släkting acceptera det. Och som sagt, ifall du får problem att betala till banken, så blir det i praktiken din släkting som får betala. Annars tar banken huset.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Kan dom "ta hela huset"? Eller kan de bara tvinga fram en försäljning av hälften? (Dvs tvinga släktingen att delta i en budgivning för att köpa ut TS).H hempularen skrev:Banken tittar på två saker när de lånar ut pengar.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Banken tar panten, vilket är hela huset. Efter försäljningen så får ägarna tillbaka överskottet från försäljningen, om det blir något. Det blir också lite orättvist om EN lånar på sin halva. För panten räknas på hela huset. om den andre delägaren vill låna senare, så kommer den panten med sämre säkerhet, eftersom den hamnar ovanpå den bef. panten. Ofta vägrar banker att överhuvudtaget låna ut om de inte får bästa rätt. Så den enes lån kan helt blockera belåningsmöjligheten för den andre ägaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om det gäller en annan skuld där huset inte är pant, ex. en kreditkortsskuld. Då kan kronofogden utmäta. I det fallet kan fogden (nog) bara utmäta maximalt halva huset, och försöka sälja den halvan. Men en delägare kan alltid tillämpa samägandelagen och tvinga fram en försäljning av hela den samägda tillgången. Jag tror med betoning på tror att kronofogden då nyttjar den möjligheten för att få ett bättre pris vid försäljningen. Dvs. brodern får sin halva såld samtidigt.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Antar att du fått svar på om det gått eller inte, men vill du ha mer råd om det är en bra ide kanske lite mer info om din/er ekonomi vore bra ..M Mikeson skrev:Jag tänker väl som så att eftersom jag inte har en tillsvidareanställning utan tänkt renovera detta hus tillsammans med min vän, för att sedan sälja det vidare, så är detta mitt jobb. Och banker brukar kunna vara rätt hårda när det kommer till att låna pengar om man inte har någon tillsvidareanställning som tryggar lånet.
Har ni lån på den nyinköpta fastigheten? Hur mycket är den värderad till i dagsläget? Pantbrev?
Nu vill jag inte låta som en dysterkvist, men min uppfattning är att ett bra sätt att gå från "vän" till "ovän" är att göra affärer ihop...
Innan du lånar några pengar, eller påbörjar något renoveringsarbete; skriv ett bra kontrakt med din vän. Hur ska din arbetsinsats värderas? Vad ska renoveras? Vad händer vid försäljningen? Om det går med förlust eller vinst?
Klicka här för att svara