17 523 läst ·
48 svar
18k läst
48 svar
Är huset värt att köpa - besiktning?
Köp en egen fuktmätare, när vi letade hus så var det ett flertal med fuktproblem som vi snabbt kunde avfärda utan att lägga pengar på en besiktningsman.
Jag har den dyrare av dessa 3, den mäter ca 40mm in i materialet om det inte ligger plast och liknande innanför ytmaterialet.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Fuktmätare
Jag har den dyrare av dessa 3, den mäter ca 40mm in i materialet om det inte ligger plast och liknande innanför ytmaterialet.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Fuktmätare
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Bra tips att mäta fukt! men det är också bra att vara uppmärksam på att fukt mögel skadan kan ha torkat, det kan ligga en stor och utbredd fukt ock mögelskada som är dold av tex nya golv el i väggar(vilket inte är ovanligt) den kan då dessutom vara torr och svårare att upptäcka.
En ofta fel uppfattning är att en fukt och mögelskada måste vara fuktig för att orsaka besvär.
Det är alltså viktigt att komma ihåg att en torr mögelskada kan ibland vara ännu sämre för hälsan(beroende på mögelsort) än en fuktig bla pga att mögelsporer då lättare frigörs till inneluften.
Den duktigaste expertisen i Sverige säger att alla fukt och mögelskador ska åtgärdas!(jag har själv 20 års erfarenhet av detta)
Med detta sagt så innebär ju förstås inte det att det finns de skadorna i det här huset men kanske kan det ytterligare visa på vikten av att anlita en duktig besiktningsman mm
En ofta fel uppfattning är att en fukt och mögelskada måste vara fuktig för att orsaka besvär.
Det är alltså viktigt att komma ihåg att en torr mögelskada kan ibland vara ännu sämre för hälsan(beroende på mögelsort) än en fuktig bla pga att mögelsporer då lättare frigörs till inneluften.
Den duktigaste expertisen i Sverige säger att alla fukt och mögelskador ska åtgärdas!(jag har själv 20 års erfarenhet av detta)
Med detta sagt så innebär ju förstås inte det att det finns de skadorna i det här huset men kanske kan det ytterligare visa på vikten av att anlita en duktig besiktningsman mm
Ja det ser ju fint ut men som marknaden är nu så är det ju iaf ingen brådska .
Dyrt att göra om badrum och ev radon.
Såg i protokollet att det var läckage i avlopp kök ?
Lycka till det finns ju att fixa om du köper ...
Glöm inte att du ska sälja en dag oxå.
Ligger inte Bromma flp i närheten , inte så kul att höra kanske ?
Glöm inte kolla upp vilka som är grannar och parkerings möjligher .
Dyrt att göra om badrum och ev radon.
Såg i protokollet att det var läckage i avlopp kök ?
Lycka till det finns ju att fixa om du köper ...
Glöm inte att du ska sälja en dag oxå.
Ligger inte Bromma flp i närheten , inte så kul att höra kanske ?
Glöm inte kolla upp vilka som är grannar och parkerings möjligher .
Redigerat:
Det är ju mycket prat om mögel och dess inverkan på material och hälsa. Troligen med all rätt.
Materialskador kan man se och ta på. Men när det kommer till hälsa är det ju lite oklart.
Alla människor reagerar ju inte på samma sätt för "mögel".
Vissa äter t om mögel...
Jag vet människor som bott i rejält "mögliga" hus i flera år och ändå mått utmärkt.
Det skulle vara intressant att få höra om det ens finns medicinsk bevisning om möglets negativa inverkan på människokroppen. En forskning som kan generalisera effekter på en större population.
Speciellt med tanke på att allt som mögel kommer ifrån, redan finns i luften vi andas in dagligen.
Sen att vissa är känsligare än andra, det råder det nog inga tvivel om..., precis som med allt annat.
Men är mögel, generellt, farligt för alla, eller överdriver vi effekterna en aning, av nån anledning?
Materialskador kan man se och ta på. Men när det kommer till hälsa är det ju lite oklart.
Alla människor reagerar ju inte på samma sätt för "mögel".
Vissa äter t om mögel...
Jag vet människor som bott i rejält "mögliga" hus i flera år och ändå mått utmärkt.
Det skulle vara intressant att få höra om det ens finns medicinsk bevisning om möglets negativa inverkan på människokroppen. En forskning som kan generalisera effekter på en större population.
Speciellt med tanke på att allt som mögel kommer ifrån, redan finns i luften vi andas in dagligen.
Sen att vissa är känsligare än andra, det råder det nog inga tvivel om..., precis som med allt annat.
Men är mögel, generellt, farligt för alla, eller överdriver vi effekterna en aning, av nån anledning?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden