Bostad som bostad. Jag har vid de två tillfällen som jag själv köpt en fastighet betalat långt under marknadsvärdet. Tror inte att de som sålde till mig fick straffskatt för det. Vill inte lämna ut för detaljerade uppgifter om en annans förhållanden. Var det mina egna affärer så kunde jag vara öppnare. Nu är det principen jag vill åt.

Hade det gällt mina egna problem hade jag föresten gjort som jag brukar. Formulerat en direkt fråga till skatteverket om vilka regler som gäller och skickat med snigelpost. Om det är ett konkret ärende är de skyldiga att svara. Allmänna frågor kan de skjuta åt sidan.

Mvh Findus

harry73 harry73 skrev:
Problemet är att reavinstbeskattning görs på samma sätt som för fastigheter.
Intressant, har man lärt sig något nytt ...

• Gilla
findus42
  • Laddar…
harry73
findus42 findus42 skrev:
Tror inte att de som sålde till mig fick straffskatt för det.
Säljaren får inte straffskatt. Det blir snarare en fördel för säljaren att se till att priset är så lågt att det räknas som gåva

Du får givetvis sälja hur lågt du vill. problemet är att om det låga priset villkoras av att något annat skall säljas lika billigt åt andra hållet. Då är det inte ett äkta pris, utan en dold bytesaffär. Och det är dels ett skattebrott, dels om det då gäller fastigheter så blir lagfarten ev. ogiltig, köparen blir aldrig riktig ägare.

Det är ungefär samma upplägg som att jag ger dig mitt hus som gåva, med förbehållet att du skall ge mig 8 milj i gåva. En sådan affär är inte två gåvor utan en försäljning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.