14 414 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Kan en mäklare över huvud taget påverka försäljningspriset?
Det är lite som jeppeknaster skriver, det handlar om exponering av fastigheten. Antingen kan man göra det själv eller låta mäklare göra det.jeppeknaster skrev:Tre veckor innan vi sålde vår bostadsrätt tog jag ett par sjyssta bilder och la in en teaserannons på blocket där det stod att lägenheten snart kom ut hos en mäklare i stan och att man skulle hålla utkik på hemnet. Innan annonsen ens kom ut på hemnet ringde och mailade det säkert 20-25 personer varav några var desperata och la bud över telefon...
Detta gav garanterat mer än vad någon mäklare skulle kunna åstadkomma genom att agera "säljare".
På visningen var det sen enligt mäklaren galet mycket folk.![]()
Vi har sålt en lägenhet och ett radhus med samma mäklare, han lägger ut det i alla möjliga forum. Det kom så mycket folk på visningarna att det blev kö utanför. Resultaten är 2 ordentliga försäljningsrekord i respektive område. Nu senast fick vi lika mycket som en gavelfastighet i området, samma standarn som oss fast gaveln är 20 kvm större och 400 kvm större tomt. detta är inte på dom populäraste platserna utan på Hisingen i gbg.
4 år efter att vi sålde lägenheten så är priserna uppe på den nivå vi fick. Denna mäklare har även lyckats otroligt bra med alla vpra vänners objekt som han har sålt.
Så jag vågar påstå att rätt mäklare görskillnad.
Självklart bestämmer marknaden nivån på slutpriset men inte det faktiska slutpriset, det gör ju den som köper. Varför den väljer att lägga det bud den gör är väl svårt att svara på men om 3hus i samma område säljs på kort tid och 2 sslutar på samma nivå och ett sticker iväg så finns det ju en anledning och den bör ju då vara vilket jobb mäklaren gjort/inte gjort
Nja... Nu ger du mäklaren för mycket cred. Det är mer troligt att det objektet hade nånting som folk ville ha. Mäklaren har ganska svårt att påverka budgivarna.... Det mäklaren lyckades med var troligtvis att locka dit köparna.
Men sen måste objektet ge nånting....
Men sen måste objektet ge nånting....
Kanvara så men jag vet inte hur man annars kan förklara att en mäklare som säljer bostadsrätter på hisingen kan slå sälj rekord för hela sverige.Odjuret skrev:
Men det är klart man får ju inte hur mycket pengar som helst om inte objektet har ngt speciellt.
Men jag tror ändå att rätt mäklare ger dig mer för huset.
En bra mäklare är också en bra säljare. Och det finns alltid säljare som säljer mycket mer än snittet och de som inte säljer alls. Är man själv säljare är man kanske tom bättre, är man inte det och inte intresserad av hantverket så gör man nog bäst i att ägna sig åt det man gör bäst och som de flesta köpa tjänsten.
"Se även till att det inte finns krav på ersättning om det inte blir försäljning".
Det är kanske bättre att mäklaren gör som i Danmark - låter säljaren stå för alla marknadsföringskostnader och där arvodet endast utgörs av själva arbetet för mäklaren. Då blir väl alla nöjda om det inte blir någon försäljning?
Det är kanske bättre att mäklaren gör som i Danmark - låter säljaren stå för alla marknadsföringskostnader och där arvodet endast utgörs av själva arbetet för mäklaren. Då blir väl alla nöjda om det inte blir någon försäljning?
Redigerat:
Definitivt JA! Men det gäller att välja Mäklare noga. Har tyvärr mest stött på halvkassa/trötta mäklare i de köp/försäljningar vi gjort. Men hittar man rätt kan det bli riktigt bra! Sists mäklaren vi hade då vi sålde huset hade som princip att försöka få alla spekulanter att lägga ETT bud till... Tex ringde hon upp de som hoppat av och höll de informerade ända till slutet. Var en spekulant som hoppade av och sen hoppade på tre ggr! Vi hade dit 4 olika mäklare alla var exakt överens om utgångspriset och slutpriset gick upp 37% över utgångspriset. Och nej hon var inte någon slipad mäklare som tjatade på spekulanterna. Hon var helt enkelt en naturbegåvning. Köparna som köpte huset gillade henne så mycket att de skänkte vissa av sakerna från huset till henne osv.
Var och kollade på ett hus häromveckan som legat ute ett par månader. Någon vecka innan jag åkte dit anmälde jag intresse till mäklaren via annonsen eftersom man skulle kontakta mäklaren för visning. Ingen hörde av sig. Till slut ringde jag upp mäklaren. Denne lät stressad, det kändes som om man ringde och störde. Till slut ordnades det så att säljaren fick visa huset själv. Jag åkte dit på vad som skulle visa sig vara en mycket trevlig 6 timmar lång visning/ kafferep. Jag fick i lugn och ro gå igenom huset så mycket jag ville, och säljaren kunde naturligtvis berätta mycket, också sådant en mäklare nog inte hade sagt någonting om om de hade känt till det.
Det kändes mycket lugnare, trevligare och definitivt ärligare än en halvstressad 45-minuters visning med en mäklare som bara agerar folderutdelare.
Kort sagt, köper jag det huset har mäklaren inte haft någonting alls att skaffa med saken, tvärtom. Att huset inte hade haft många spekulanter har nog mer med mäklarens agerande än själva huset att göra. Det är nog så att denne mäklare känner att det finns mer intressanta objekt att lägga sin arbetstid på. Besiktning har jag ordnat med själv, det hade mäklaren inte tid att hjälpa till med, jag fick bara några telefonnummer till folk som alla hade semester. Vid varje kontakt med mäklaren har det känts som om jag ska vara tacksam, som om mäklaren gör mig en tjänst. Stackars säljare...
Men 6,3% av försäljningspriset ska mäklaren ha enligt den siffra jag fick av säljaren. Egentligen skulle man vänta en månad tills mäklarens exklusivitet till affären gått ut och sedan köpa huset av säljaren direkt.
Det är säkert en jättetrevlig människa rent privat, men enligt mig inte särskilt professionell. Vilken mardröm att få en oengagerad mäklare. Det riskerar ju inte att bara påverka priset, är det ett objekt som inte finns bland de mest eftertraktade kan det ju resultera i att det inte blir sålt alls. Blir man dissad av en mäklare vid första kontakt kollar man vidare om man inte är riktigt intresserad av huset från början.
Samma mäklare håller i en annan försäljning i samma område där huset borde vara högattraktivt för målgruppen fritidshusspekulanter i medelåldern där det också verkar gå trögt trots rimligt pris. Är nog ingen slump.
Det kändes mycket lugnare, trevligare och definitivt ärligare än en halvstressad 45-minuters visning med en mäklare som bara agerar folderutdelare.
Kort sagt, köper jag det huset har mäklaren inte haft någonting alls att skaffa med saken, tvärtom. Att huset inte hade haft många spekulanter har nog mer med mäklarens agerande än själva huset att göra. Det är nog så att denne mäklare känner att det finns mer intressanta objekt att lägga sin arbetstid på. Besiktning har jag ordnat med själv, det hade mäklaren inte tid att hjälpa till med, jag fick bara några telefonnummer till folk som alla hade semester. Vid varje kontakt med mäklaren har det känts som om jag ska vara tacksam, som om mäklaren gör mig en tjänst. Stackars säljare...
Men 6,3% av försäljningspriset ska mäklaren ha enligt den siffra jag fick av säljaren. Egentligen skulle man vänta en månad tills mäklarens exklusivitet till affären gått ut och sedan köpa huset av säljaren direkt.
Det är säkert en jättetrevlig människa rent privat, men enligt mig inte särskilt professionell. Vilken mardröm att få en oengagerad mäklare. Det riskerar ju inte att bara påverka priset, är det ett objekt som inte finns bland de mest eftertraktade kan det ju resultera i att det inte blir sålt alls. Blir man dissad av en mäklare vid första kontakt kollar man vidare om man inte är riktigt intresserad av huset från början.
Samma mäklare håller i en annan försäljning i samma område där huset borde vara högattraktivt för målgruppen fritidshusspekulanter i medelåldern där det också verkar gå trögt trots rimligt pris. Är nog ingen slump.
Redigerat:
Vi letar hus och en mäklare på orten vi vill flytta till är så fruktansvärt i kompetent (i mina ögon) att jag vägrar gå på visning om han håller i den. Såvida inte det där drömhuset man bara ser var tionde år dyker upp då. Men då får mannen sköta snackandet.
Så visst spelar de roll. De kan både höja priset genom att dra till sig spekulanter och sänka priset genom att skrämma bort spekulanter. Förutom alla andra redan nämnda parametrar.
Så visst spelar de roll. De kan både höja priset genom att dra till sig spekulanter och sänka priset genom att skrämma bort spekulanter. Förutom alla andra redan nämnda parametrar.
Klicka här för att svara