33 172 läst ·
137 svar
33k läst
137 svar
Filosofi kring att köpa ett hus
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, du behöver inte vara orolig.G Ganescha skrev:
Barnen ärver förälderns eventuella tillgångar, inte hans/hennes skulder.
Är dödsboets samlade tillgångar < 0 så blir det bara inget arv.
Tack för svaret. Som jag trodde då. Ville bara ha det bekräftat för man vet ju aldrig med detta landet och sinna konstiga lagar och regler ibland.KnockOnWood skrev:
Det jag ser som negativt i tankegångarna med att ej räkna med att vara skuldfri vid pensionen är förutom att du har mer kostnader du måste dra runt, faktumet att det blir svårare och svårare att behålla husen i släkten om vilken finns till det.. hus blir till skillnad från förr en "dussinvara", något man bygger och sen säljer. Finns få minnen kvar, mycket färre hus med anor så att säga.
Tidigare var det en gigantisk sak, första sonen (i regel) ärvde huset utan skulder och det fortsatte så. Sen nu, kanske en, två generationer tillbaka började man handla och renovera för pengar man inte hade.. räknade inte med att betala bort skulderna inom rimlig framrid, vilket gör att de bara späs på. I samband med detta har även värdet gått upp, ska du då lösa ut syskon vid ev arvsskkifte samt se till att föräldrarna har en bostad har ytterligare spätt på lånen.
Till slut kan man inte fortsätta såhär... och tvingas sälja en hemgård. Många som kommer i det läget också. Allt bara pga att man handlar för pengar man inte äger och har.
Nej, betala bort skulderna, spara till det man behöver använd krediter endast i nödfall.
Konsumentverket är det väl som rekommenderar 1-2 månadslöner på kontot i buffert och det tvivlar jag på många har i verkligheten..
Tidigare var det en gigantisk sak, första sonen (i regel) ärvde huset utan skulder och det fortsatte så. Sen nu, kanske en, två generationer tillbaka började man handla och renovera för pengar man inte hade.. räknade inte med att betala bort skulderna inom rimlig framrid, vilket gör att de bara späs på. I samband med detta har även värdet gått upp, ska du då lösa ut syskon vid ev arvsskkifte samt se till att föräldrarna har en bostad har ytterligare spätt på lånen.
Till slut kan man inte fortsätta såhär... och tvingas sälja en hemgård. Många som kommer i det läget också. Allt bara pga att man handlar för pengar man inte äger och har.
Nej, betala bort skulderna, spara till det man behöver använd krediter endast i nödfall.
Konsumentverket är det väl som rekommenderar 1-2 månadslöner på kontot i buffert och det tvivlar jag på många har i verkligheten..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden