Byggahus.se
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur gör man för att få ett FTX system till en villa att kosta 180'?
Man kontaktar närmaste firman och får en offert. Grannen gjorde det nyligen.
 
Det är ingen orimlig kostnad för eftermontering av FTX i ett befintligt hus med självdrag. Det ska ju dras kanalisation för både från- och tilluft, kanalisationen ska byggas in och ytskikten återställas i varje rum.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
180 är svindyrt om man inte har 300m2 boyta! 120 i ett normaltstort hus räcker långt.
 
Vänta här, om det står självdrag och FTX så ska det väl åtminstone finnas FTX någonstans. Är badrumsfläkten verkligen en FTX-fläkt? Det finns ju förvisso rums-ftx aggregat, t.ex. https://www.ventilation.se/smart1/p-3199.htm , men det vanliga är ju en enkel frånluftsfläkt för badrum. Har du kollat att den verkligen också tar in ny uteluft? Är det endast en frånluftsfläkt (t.ex. en fuktstyrd fläkt) så saknas ju uppenbarligen FTX. Dock är det väl omöjligt att veta hur mycket de skulle vara skyldiga om det bara delvis ska finnas ftx, men ospecificerat hur mycket.
 
F = frånluftsfläkt
T = tilluftsfläkt
X = värmeväxlare
 
L Lars48 skrev:
Det finns ju flera exemplar i uppsatsen. Rondellflytten Nja 1981 och fastighet som var grönområde Nja 1980.
Just i TS,s fall är solklart att säljaren visste om att fastigheten har en mekanisk ventilation. Säljaren har beställt energideklaration där framgår tydlig, ventilationssystemet.
Objektbeskrivningen är nuförtiden en del av köpeavtalet. Mäklaren går igenom det med både säljare och köparen punkt för punkt, kryssar och ber de signera den sida för sida.
Säljaren med kunskapet att huset har mekaniskventilation signerar och skriver under. Det vill säga tiger om felet därmed sviker köparen med sin handling.
Värdet är inte så där jätte litet heller. Ett FTX system kostar mellan 150 till 180 tusen.
Det finns goda chanser för stämning.
Nu har jag ögnat igenom de domar du hänvisade till. Jag konstaterade att det står ingenting nytt egentligen. Den första domen handlar om liknande motocross banan som du tog upp. I det här fallet kan du inte hänvisa till det fallet. Eftersom den uppfattningen jag fått så fanns det några frågetecken. Om jag minns rätt stod det självdrag och ftx. Om man pratar med en expert så kommer den människan direkt frågasätta den uppgiften. Annars så är det ett fall där säljaren inte verkar veta riktigt vad han pratar om. Alltså ganska långt ifrån dina redovisade domar.
Men om du själv funderar lite. Du säger ganska självsäkert att det finns goda chanser.
Det finns vissa svårigheter i den här frågeställningen som du kanske ser om du tänker till.
Först så står FTX och självdrag. Hade köparen haft en egen besiktningsman så borde denne ha konstaterat att det inte fanns FTX. I energideklarationen står det självdrag. Det finns alltså en del frågetecken. Så vad är det som gör att du är så pass säker? Energideklarationen finns med i köpehandlingarna. Sedan är det ett tips, när du sätter igång och letar domar där säljaren blivit hängd, leta rätt på de domar där han inte blivit det av olika orsaker. Då hade du lärt dig mer. Två av fallen du hänvisade till var egentligen lika extrema. Och ytterst lite med TS fall. JAg hittade snabbt när jag sökte för att hitta de domar du hänvisade till andra domar där säljaren friades. Det finns en väldigt till kunskap när det gäller fel i bostäder. Köparens undersökningsplikt är mycket tyngre.
I rätten handlar det inte om att ha rätt, utan att få rätt.
 
S johd01 skrev:
Det kan gå åt andra hållet också, mitt hus hade ett badrum från 92 enligt mäklaren och prospekt. Jag tyckte dock det var rätt fräscht men äldre brukar ju alltid slita mindre på saker och ting, sedan hittade jag kvitton att det var från 2007. :coffee:
Detta kan vara medvetet. Om man tex renoverat badrummet själv och inte uppfyllt då gällande regler, tex byte av golvbrunn, kan det vara bättre att skriva 92 istället för att utlova 07.
 
B Byggdjuret skrev:
Nu har jag ögnat igenom de domar du hänvisade till. Jag konstaterade att det står ingenting nytt egentligen. Den första domen handlar om liknande motocross banan som du tog upp. I det här fallet kan du inte hänvisa till det fallet. Eftersom den uppfattningen jag fått så fanns det några frågetecken. Om jag minns rätt stod det självdrag och ftx. Om man pratar med en expert så kommer den människan direkt frågasätta den uppgiften. Annars så är det ett fall där säljaren inte verkar veta riktigt vad han pratar om. Alltså ganska långt ifrån dina redovisade domar.
Men om du själv funderar lite. Du säger ganska självsäkert att det finns goda chanser.
Det finns vissa svårigheter i den här frågeställningen som du kanske ser om du tänker till.
Först så står FTX och självdrag. Hade köparen haft en egen besiktningsman så borde denne ha konstaterat att det inte fanns FTX. I energideklarationen står det självdrag. Det finns alltså en del frågetecken. Så vad är det som gör att du är så pass säker? Energideklarationen finns med i köpehandlingarna. Sedan är det ett tips, när du sätter igång och letar domar där säljaren blivit hängd, leta rätt på de domar där han inte blivit det av olika orsaker. Då hade du lärt dig mer. Två av fallen du hänvisade till var egentligen lika extrema. Och ytterst lite med TS fall. JAg hittade snabbt när jag sökte för att hitta de domar du hänvisade till andra domar där säljaren friades. Det finns en väldigt till kunskap när det gäller fel i bostäder. Köparens undersökningsplikt är mycket tyngre.
I rätten handlar det inte om att ha rätt, utan att få rätt.
Jag drar de här olika fallen plus TS,s fall över en kam. De har ett gemensam nämnare som heter brist i upplysningsplikten.
Säljaren visste om att rondellen ska flyttas närmare huset, upplyste inte köparen och förlorade i rätten.
Säljaren visste att huset ligger i gröntområde, upplyste inte köparen och förlorade i rätten.
Här har du en till: Mäklaren gav felaktiga uppgifter om lägenhetsytan och förlorade i rätten.
https://lagen.nu/dom/nja/1991s725
Alla har ett gemensam nämnare. När det gäller TS,s fall. Säljaren visste om att fastigheten inte har FTX system, gav felaktiga uppgifer till köparen om att fastigheten har delvis FTX !. Självfallet förlorar i rätten
 
Redigerat:
harry73
I rondell, grönyta och motorcrossbanafallet visste säljaren inte bara det, men hade säljaren varit väldig aktivt i att klaga på rondell, DP eller crossbana och yrkade att det var en stor olägenhet.
Sedan upplyste de inte köparen eller försökte tona ner problemet medan de visste eller borde insätt att det var viktigt för köparen.

Här vet vi inte om säljaren öht förstår vad ftx betyder, och om han förstår att det var viktig med ftx för ts.
 
L Lars48 skrev:
Jag drar de här olika fallen plus TS,s fall över en kam. De har ett gemensam nämnare som heter brist i upplysningsplikten.
Säljaren visste om att rondellen ska flyttas närmare huset, upplyste inte köparen och förlorade i rätten.
Säljaren visste att huset ligger i gröntområde, upplyste inte köparen och förlorade i rätten.
Här har du en till: Mäklaren gav felaktiga uppgifter om lägenhetsytan och förlorade i rätten.
[länk]
Alla har ett gemensam nämnare. När det gäller TS,s fall. Säljaren visste om att fastigheten inte har FTX system, gav felaktiga uppgifer till köparen om att fastigheten har delvis FTX !. Självfallet förlorar i rätten
Gör så här sätt igång och läs ett gäng domar i hovrätt och hd därefter kan du Fundera.
Att dra sådana slutsatser så enkelt visar på att du ännu fått så bra pejl på hur juridiken fungerar. Det är ok. Men det är viktigt då hur man lägger upp saken. Har du läst igenom domarna själv! Så du kan se hur domstolen resonerar.
Domstolen anser att säljaren normalt sett har låg kunskap. Att man skriver i prospektet ftx och självdrag, tyder på en okunskap. När det i energideklarationen står något annat är varningsklocka. En viktig detalj när man jämför med de domar du hänvisar till är att i båda fallen var säljaren väldigt driven ifråga. Det gick inte att ta miste på deras engeman och kunskap. Till skillnad från ts säljare
 
Om säljaren vill installera ett ftx åt dig kan han han ju bara sätta in ett rumsaggregat för 2500kr och kalla det ftx + självdrag. Då har han ju i sak gjort rätt.
För det står väl inte i vilka rum det är ftx eller självdrag.
 
Beställde precis ftx till vårt hus (kommer bli 250m2) då vi bygger ut, har självdrag idag, kostade i material 53000 från soliduct, sedan tillkommer arbete såklart samt återställning, men många mantimmar upp till 180k
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Pax har ett litet FTX agg, för 9900:-, verkar otroligt smidig för mindre boenden..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.