Byggahus.se
Vi köpte hus i höstas. Fick tillträde i december och flyttade in vid årsskiftet efter lite renoveringar. I objektsbeskrivningen står det självdrag + FTX vilket jag tyckte var lite konstigt. Antingen är det väl det ena eller det andra tänkte jag, men tänkte inte så mycket mer på det. Nu när man bott in sig lite så börjar man ju fundera på hur allting fungerar i huset och jag har börjat undra var den värmeväxlade luften kommer in igen. Hittar inga tilluftsventiler?
Nu har jag gått igenom dokument över huset, ritningar m.m. och dom ritningarna som jag hittar på ventilationen är då på vanlig mekanisk ventilation utan återvinning. Så jag börjar misstänka att det är det jag har!

Nu har jag 2 frågor.

1. Hur kan jag säkerställa vad för ventilation jag har?

2. Om jag nu har vanlig mekanisk ventilation så har jag ju betalt för något som jag inte fått. Borde jag kunna kräva att säljaren konverterar ventilationen till FTX. Eller i varje fall någon kompensation?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T Tompatomat skrev:
2. Om jag nu har vanlig mekanisk ventilation så har jag ju betalt för något som jag inte fått. Borde jag kunna kräva att säljaren konverterar ventilationen till FTX. Eller i varje fall någon kompensation?
Eftersom det är mycket enkelt att upptäcka ett FTX-system vid en besiktning, har du inget att hämta från säljaren. Objektbeskrivningen är inget mer än ett reklamblad och redan sammanblandningen med självdrag och FTX borde leda till frågor innan köpet.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jo men ändå! Inte skriver man väl saker som ej finns?? Och inte alla som har järnkoll, samt gör besiktning.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Eftersom det är mycket enkelt att upptäcka ett FTX-system vid en besiktning, har du inget att hämta från säljaren. Objektbeskrivningen är inget mer än ett reklamblad och redan sammanblandningen med självdrag och FTX borde leda till frågor innan köpet.
Hur vet jag om jag har FTX då. I besiktningsprotokollet står det bara FTX och inget om självdrag.
 
T Tompatomat skrev:
I objektsbeskrivningen står det självdrag + FTX vilket jag tyckte var lite konstigt.
Hur skall du ha det? Jag läste det jag citerade här ovan.
FTX har inluft i sovrum och vardagsrum, samt utluft från kök, toalett, badrum, tvättrum. Brukar märkas att det finns ventilationsdon i taken. Sen hade en besiktning upptäckt FTX-aggregatet som vanligtvis finns på vind eller ovanför spis, bakom vägghyllan.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men ändå! Inte skriver man väl saker som ej finns?? Och inte alla som har järnkoll, samt gör besiktning.
Som du säkert vet ställer lagen, Jordabalken, rätt stora krav på dig som köpare att själv hitta de fel som kan finnas i en fastighet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ta ett snack med säljaren och fråga vart aggregatet sitter. Man ska ju byta filter regelbundet, så det kan vara bra med en snabb genomgång...
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Du skriver att i besiktningsprotokollet står det FTX. Är det en säljar besiktning? Har du i så fall avtalsmässigt fått del i den besiktningen?

Om det är en besiktning du själv har betalat så kan du kräva bes. mannen på skadestånd (om det nu inte finns FTX).
 
thomas33 thomas33 skrev:
Eftersom det är mycket enkelt att upptäcka ett FTX-system vid en besiktning, har du inget att hämta från säljaren. Objektbeskrivningen är inget mer än ett reklamblad och redan sammanblandningen med självdrag och FTX borde leda till frågor innan köpet.
jag har läst detta med reklamblad flera gånger på bygga hus. Men jag undrar om det är så. I prospektet när vi köpte stod att det fanns diskmaskin (vilket vi inte ens noterat då det var helt uppenbart på alla bilder att det inte fanns). Vid kontraktskrivning tog mäklaren upp detta och vi fick skriva på ett tillägg att det var fel och vi var införstådda med att ingen diskmaskin fanns. Så jag tror att det faktiskt är viktigt prospektet. Att likna vid en utfästelse.
 
  • Gilla
Inagröbo
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Hur skall du ha det? Jag läste det jag citerade här ovan.
FTX har inluft i sovrum och vardagsrum, samt utluft från kök, toalett, badrum, tvättrum. Brukar märkas att det finns ventilationsdon i taken. Sen hade en besiktning upptäckt FTX-aggregatet som vanligtvis finns på vind eller ovanför spis, bakom vägghyllan.
OK Jag hittar inga ventilationsdon i sovrum eller vardagsrum så jag börjar bli ganska säker på att det är vanlig FT jag har.
 
H hempularen skrev:
Du skriver att i besiktningsprotokollet står det FTX. Är det en säljar besiktning? Har du i så fall avtalsmässigt fått del i den besiktningen?

Om det är en besiktning du själv har betalat så kan du kräva bes. mannen på skadestånd (om det nu inte finns FTX).
Jag kollade igenom besiktningsprotokollet nu, och det som inte omfattas av besiktningen är El- ventilation- värme- vatten och sanitetsinstallationer. Det förklarar en del.
 
L Lane skrev:
jag har läst detta med reklamblad flera gånger på bygga hus. Men jag undrar om det är så. I prospektet när vi köpte stod att det fanns diskmaskin (vilket vi inte ens noterat då det var helt uppenbart på alla bilder att det inte fanns). Vid kontraktskrivning tog mäklaren upp detta och vi fick skriva på ett tillägg att det var fel och vi var införstådda med att ingen diskmaskin fanns. Så jag tror att det faktiskt är viktigt prospektet. Att likna vid en utfästelse.
Visst är det så!
 
@Lane Om man tittar på vad mäklare kan hitta på, när det skriver objektbeskrivning och det leder till en varning, så är det i princip riskfritt att försköna verkligheten. Sen har inte säljaren något självklart ansvar för vad mäklaren skriver.

Klipp från artikel från Metro 2013:
https://www.metro.se/artikel/mäklarna-varnas-allt-oftare-för-fel-xr
Det här har mäklare varnats för det senaste året
• Sålde soprum som enrummare. Utrymmet har beskrivits som både soprum och cykelrum utan elektricitet, men mäklaren marknadsförde det som en lägenhet med ett rum och kök med el, vatten och avlopp.
• ”Egen tomt med näckrosdamm” var uteplats. ”Privat tomt” och ”pittoresk näckrosdamm” löd annonsen, men när köparna flyttade in fick de veta att endast en uteplats om 40 kvadratmeter tillhörde huset.
• Sålde bostad innan bouppteckningen var klar. När säljaren avled tilläts en arvtagare att teckna säljkontrakt – innan bouppteckningen var klar. Av den framkom att ytterligare tre personer var dödsbodelägare.
• Uteplatsen i sydväst låg i nordost. En mäklare fick en erinran i januari för att ha skrivit i en annons att uteplatsen låg i sydväst. När den nyproducerade lägenheten stod klar visade det sig att den låg i nordost.
• Gav felaktig uppgift om att båtplats ingick. I objektsbeskrivningen skrev mäklaren att en båtplats ingick i en sjönära fastighet, men om detta stod inget i kontraktet – och säljaren behöll båtplatsen själv.
 
Så då kan man skriva bergvärme, men det sitter Flvp, och hoppas inte ev köpare ser detta?? Inte helt okej..ger inte mycket för dessa besiktningar, när vi sålde vårt gamla hus var jag med på denna, står och provar om köksfläkten funkar på alla lägen! Öppna vindsluckan och lyser med ficklampan, klart! 11000:-.! Nej tack
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Ja, det verkar som att i princip alla på forumet tycker att det alltid är köparens fel om inte fastigheten motsvarar det man förväntat sig.
Måste vara en helt genomrutten bransch om det är ok att ljuga hur mycket som helst utan att riskera att ställas till svars.
 
  • Gilla
blackarrow och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.