Hej,

Jag har läst här ett par gånger men nu är det dax för att visa sig för första gången.

Jag och min sambo skrev kontrakt på ett hus och betalade handpenning i förra veckan.
Idag ringde mäklaren och meddelade att säljaren ville backa ur affären.
Huset köptes på en annons med avslutningen "först till kvarn" och vi ringde mäklaren, tittade på huset och skrev kontrakt inom 28 timmar.
Vi prutade inte på den summa mäklaren nämnde i telefon vid första kontakten och handpenningen betaldes i god tid innan datumet på kontraktet.

Kan säljare tvinga oss att avstå affären?
Motiveringen verkade vara att säljarna inte fick ihop/fick låna pengar till ett hus dom ville köpa.

Vid kontraktsskrivandet så gick vi igenom kontraktet paragraf för paragraf och det enda som skulle kunna göra att affären inte gick igenom var att jag och min sambo blev överkörda, då skulle inte säljarna kunna tvinga vår son att genomföra affären (han är 18 månader). Detta var vad mäklaren sa, ord för ord.
Dessutom så betonade han med kraft att det inte finns "ångervecka" i husaffärer utan har man skrivit på så har man skrivit på.

Vi som köpare vill inte att affären ska hävas, vi vill ha huset. Vi har redan flyttat "mentalt" samt satt igång försäljningsmaskineriet på vår nuvarande bostad (utan att koppla in mäklare).
Vi är inte inrresserade av en summa pengar och vill inte bo kvar där vi bor idag, vi vill flytta.

Kan vi tvingas till att inte fullfölja affären?
Varför skriver man i så fall kontrakt?

Det blev långt men jag hoppas någon orkar läsa och kanske svara.

Om säljaren skrivit under och det inte finns villkor i kontraktet i stil med att "säljaren kan häva avtalet om ......" så har denne nog mycket svårt att backa ur. I alla fall inte utan att det kan svida rejält.

Men jag är ingen expert. Dock en liknande tråd: http://www.byggahus.se/forum/juridik/91709-saeljare-angrar-efter-avtal.html. Se speciellt inlägg #14, så skulle jag nog också gjort.

Redigerat:
Säljaren kan häva avtalet, men inte utan en ganska häftig ersättning till er för merkostnader ni får. I praktiken handlar det om att ni köper ett annat likvärdigt hus, och kostar det mera än vad huset ni tittade på, så får de står för mellanskillnaden. Utöver det skall de erlägga ränta på handpenningen, en rimlig ersättning för den tid ni lagt ned, en väl tilltagen ersättning för att ni börjat göra er av med nuvarande bostad och alla eventuella merkostnader.

Jag tycker att ni kan meddela mäklaren att er avsikt är att fullfölja köpet, och att ni kontaktar en advokat som får driva ärendet åt er om säljaren framhärdar. Ta gärna en advokat från en grannstad så det inte finns några risker för att mäklare och advokat är med i samma Rotary eller så.

Rimligen borde mäklaren vara medveten om att säljarna inte har ett särskilt starkt fall. Säkert som amen i kyrkan har de redan betalat ett mäklararvode också och frågan är väl om de är beredda att ta en smäll till.

Ni kan inte tvinga dem att genomföra affären rent absolut. Men ni kan ha rätt till ett så stort skadestånd att de inte har råd att bo kvar.

Det finns inte så himla mycket rättsfall såvitt jag förstår så just köparens rätt till skadestånd kan nog vara svår att överblicka.

Men i princip (åtminstonde i teorin) så kan ni sälja ert nuvarande boende och på tillträdesdagen flytta in på hotell, ni kan köpa ett likvärdigt hus (vad nu det är) och om det blir dyrare så får er nuvarande säljare stå för mellanskillnaden. Dvs ni skall kunna bo i ett likvärdigt hus i en nära frmatid och alla merkostander jämfört med den nuvarande affären blir säljarens kostnad.

Detta är i teorin, det funkar ungefär så om en köpare hoppar av, han kan få stå för ev. mellanskillnad om säljaren inte lyckas få ut samma pris senare, plus alla drifts och kapitalkostnader för huset tills det säljs.

Jag tror att det är svårare för er som köpare att få kompensation annat än för mycket direkta kostnader som ex. hotellkostnader, kostnader runt försäljningen av ert nuvarande boende osv.

Men om ni vill ha huset så tror jag att ni måste ställa ett ekonomiskt krav mot säljaren som är så stort att säljaren inte anser sig ha råd att hoppa av (om ert krav skulle hålla), men samtidigt måste nivån vara så låg att kravet verkar realistiskt (annars kommer de bara att bortse från det).

Såvitt jag förstår så kan inte säljaren häva kontraktet om ni inte är överens, men de kan inte tvingas skriva på köpebrevet på tillträdesdagen. Det är iom. det som de har brutit mot det upprättade kontraktet, och ni får då rätt till skadestånd.

Det låter oerhört märkligt att säljaren direkt efter avslutad affär upptäcker att de inte kan fullfölja sitt eget köp. Jag misstänker att någon kommit och erbjudit mera under mellantiden. Mycket möjligt att säljaren ångrar sitt tilltag om de inser att skadeståndet till er överstiger vad de hoppas få ut mer, av en annan spekulant.

Jag tror att ni måste anlita en advokat, både för att få ett avslut på affären, men även för att få ut ett rimligt skadestånd ifall affären trots allt skulle falla. Jag skulle rekomendera att du dels ställer frågan till juristen här på byggahus (från startsidan) det kan ta för lång tid för dig, dels att du kontaktar villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning direkt till medlemmar (medlem kan du bli samtidigt som du ringer in). På så sätt kan du få lite proportioner på hur du kan gå vidare. Att faktiskt sätta ihop ett skadeståndskrav bör du nog betala en advokat för att göra.

Hej,

Tack för visat intresse.

Det var idag på förmiddagen som mäklaren ringde, än har vi inte hunnit bestämma hur vi ska göra.
Rent spontant så vill jag avvisa alla förslag som leder till att affären inte genomförs, vad ska jag med ett par tusen kronor i skadestånd till när det är huset jag vill ha.

Ett likvärdigt hus kan bli svårt att hitta, vi pratar om små samhällen där inte många affärer görs varje år

Sen tycker jag mäklarens agerande är en smula märkligt. Vi var fyra vuxna personer som skrev under kontraktet med mäklaren som vittne.
Sen ringer han min sambo, borde inte sånt här ha skötts med ett brev riktat till oss bägge? Vi har gått in i affären med 50%var vilket han (mäklaren) är fullt medveten om.

Jordabalkens 4:e kapitel § 13-14 torde vara det lagrum som gäller, om inte köpeavtalet innehåller några särskilda klausuler om hävning etc. Dessa paragrafer säger inte att SÄLJAREN har rätt att häva köpet, endast köparen.

Så jag gissar att ni strikt juridiskt inte kan tvingas till att avstå köpet. Hur processen sedan skulle arta sig i praktiken är en annan sak.

Att mäklaren hör av sig till din sambo är ren taktik, man väljer alltid den lättaste vägen in i en sådan här match.

Jag tror inte att skadeståndet stannar vid "ett par tusen". Med hjälp av en advokat kan ni säkert framföra krav på gott och väl sexsiffriga belopp. Detta därför att ni var fyra vuxna människor som visste vad ni gjorde när ni skrev under pappren. Då blir det DYRT att sedan försöka ändra det utan att alla är överens.

Jag pratade med en annan mäklarfirma som jag gjort äffärer med förr och har förtroende för, där sa de att det bara var för säljaren att skaffa annat boende.
Att banken ändrar sig ska inte drabba oss, vill säljaren processa mot någon ska det vara Banken, inte oss.

Jag tycker att det luktar högre bud från annan intressent (vilket jag vet att dom fått, men vi var snabbast och det var det som var viktigast för säljarna då).

Sen ska jag ta tillbaka mitt tidigare uttalande om mäklaren, han ringde samtalet på "Good will" mot säljaren, han fick altså inte betalt, då behöver han inte heller skriva något formellt brev tycker jag.

Pratade med sambon precis, vi är överens, vi vill genomföra affären, så nu börjar det...

Redigerat:
Vi var i liknande sits för några år sedan och tillsammans med en jurist la vi upp ett förslag till förlikning med skadeståndskrav på ett femsiffrigt belopp (nedlagt arbete, tillfällig bostad etc) + den ev mellanskillnad en kommande försäljning skulle inbringa. Huset blev vårt.

vad menar du "inte betalt". Hr du alltså fått reda på att mäklaren inte komemr att debitera säljaren för affären, om den blir upphävd? Det är i så fall ytterligare ett tecken på att det finns en annan köpare som, väntar. För att mäklaren frivilligt skulle avstå från sitt arvode, det köper jag inte. Han har ju om inte annat haft en del direkta kostnader.

Hej,

Jag menar att efter vad min sambo förstod så var själva telefonsamtalet om att säljaren ville häva köpet på "good will". Jag förutsätter att han redan har tagit sitt arvode ur den handpenning jag betalat och att säljaren får stå för den hur det än blir. Mäklaren har trots allt gjort sitt och fått till en affär.

Men som jag sagt tidigare så är vi inte intresserade av att häva affären, jag ska meddela säljaren det i veckan så får vi se vad som händer.

För övrigt så känns förklaringen om att det skulle vara svårt med pengar som struntprat, det stod motorcyklar och bilar för i stort sett samma pengar som huset kostade på uppfarten och i garaget. Har säljarna svårt att få fram pengar kanske det är dax att sälja lite fordon (högst personlig reflektion)

Redigerat:
Säg nej, och bollen hamnar på deras spelplan ända till tilträdesdagen. Allt som säljaren gör innan dess kan ni ignorera.

Gör ingenting förren tillträdesdagen. Ha ett papper med skadeståndskrav föreberett att överlämna till säljaren om han/hon tex:

1) Har bränt ner huset
2) Vägrar skriva på.
3) Sålt det till någon annan

Till dess, läs boken "Fastighetsköp" av Folke Grauers. Lycka till. :)

(Jag är ingen jurist, men jag leker en på internet)

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Hej,

Tack för boktipset, ska se om jag kan hitta tid att läsa kring jul.

Det hela har blivit lite mer spännande nu då vi har fått ett bud som vi accepterat på vårt nuvarande boende. Så får vi inte tillträde när det är tänkt så är det jag och min familj som är bostadslösa.

Himla otur för säljaren att de lät förståndet ta semester när de såg pengarna..
Tror inte ni behöver betrakta er som bostadslösa. Avtalsrättens grundregel 1är "pacta sunt cervanda" och det betyder att ingånget avtal skall hållas.

Men såvida ni inte har fått klartecken att säljaren har tagit sitt förnuft till fånga så bör ni nog konsultera en advokat. Om säljaren på tillträdesdagen vägrar flytta så blir det visserligen oerhört dyrt för säljaren, men det kan bli ganska tungt för er också att behöva akut lösa tillfälligt boende, magasinering etc. Även ekonomiskt, det kan ta tid innan ev. skadestånd blir klara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.