Nanny Fine
A Andy78 skrev:
Tycker du inte själv att man lurar någon, om man sätter en prislapp på något och sedan inte säljer trots att budet är högre än utgångspris pga av att man vill ha mer?
Man har presenterat något som inte är korrekt och slösar med folks tid.
Lika väl så när man har en budgivning och återkommer till budgivare 2, då det visar sig att vinnande "budgivare" krånglar eller saknar lånelöfte och man erbjuder budgivaren som ej vann att köpa för sitt sista bud, i en budgivning som ej borde ha existerat.
Varför ha en budgivning med någon som ej ens kan köpa? för att ta ett exempel.

Mäklaren bestämmer inte vem som får köpa, men så här är det, köparen säljer till 99% till den som erbjuder högst pris bara pengarna landar på kontot, dom skiter fullständigt i vem du är eller vad du ska göra med bostaden när den är såld, det handlar nästan alltid bara om pengar inte välgörenhet.

Bara för att det kan gå till så lagligt innebär inte att det är moraliskt rätt.
Diskussionen har varit väldigt saklig, hur vet du att det folk skriver är ogrundande påståenden?

Du verkar ta detta väldigt hårt eller vill inte att argumenten ska vara sanna, man kan nästan tro att du eller någon i din närhet arbetar som fastighetsmäklare.
Är fortfarande inte mäklaren som väljer att inte sälja, det är säljaren.

De inlägg jag har sett i denna tråd har alla varit i stol med "alla mäklare bara luras". Inte särskilt sakligt...

För övrigt; om jag vore säljare o h min högsta budgivare hoppat av, så hade jag förutsatt att min mäklare försökt rädda upp situationen på bästa sätt och sälja så dyrt det bara går med de nya förutsättningarna. Allt annat vore tjänstefel. Synd vara om er andra som inte fattat att allt inte går som på ett snöre. Shit happens, liksom..

Om jag eller någon i min närhet är mäklare eller inte, är väl inte relevant för diskussionen ? Intressant dock, att du fick det att låta som en anklagelse... :)

Har all respekt för mäklarkåren som sliter hårt, ofta 60-70 timmar i veckan, bland folk som agerar med känslorna, är irrationella och överkritiska. Och dessutom sågar ALLA mäklare längs fotknölarna i diverse forum, bara för att.. Att de måste vara utrustade med en ängels tålamod..

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Nanny Fine Nanny Fine skrev:

De inlägg jag har sett i denna tråd har alla varit i stol med "alla mäklare bara luras". Inte särskilt sakligt...

För övrigt; om jag vore säljare o h min högsta budgivare hoppat av, så hade jag förutsatt att min mäklare försökt rädda upp situationen på bästa sätt och sälja så dyrt det bara går med de nya förutsättningarna. Allt annat vore tjänstefel. Synd vara om er andra som inte fattat att allt inte går som på ett snöre. Shit happens, liksom..

Om jag eller någon i min närhet är mäklare eller inte, är väl inte relevant för diskussionen ? Intressant dock, att du fick det att låta som en anklagelse... :)

Har all respekt för mäklarkåren som sliter hårt, ofta 60-70 timmar i veckan, bland folk som agerar med känslorna, är irrationella och överkritiska. Och dessutom sågar ALLA mäklare längs fotknölarna i diverse forum, bara för att.. Att de måste vara utrustade med en ängels tålamod..
Jag håller nog med dig i att mäklare generellt är lite hårt åtsatta här (tjänstefel kan dock bara begås av offentligt anställda i myndighetsutövning), men mina egna erfarenheter av mäklare är "sådär".

Anlitar gärna mäklare.Har köpt hus fast jag inte haft högsta bud.
Har även sålt 2 fastigheter själv . Och som det skrivits tidigare
är ju säljaren som bestämmer.

Nanny Fine Nanny Fine skrev:

Du verkar ta kritiken på mäklare hårt.
Av ren nyfikenhet hur vet du att dom jobbar 60- 70 timmar i veckan?

Har ingen aning om mäklare brukar jobba 60 - 70h i veckan. Men jag har insett att de har arbetstider som jag personligen inte skulle vilja ha speciellt länge.

Om man funderar lite. De skall skaffa nya uppdrag hela tiden. Om vi antar att de flesta som anlitar mäklare träffar 3 -4 mäklare innan man bestämmer sig. Då ger det att rent statistiskt får en mäklare träffa 4 "säljare" för att få ett uppdrag. Och troligen kostar det mer än ett möte med säljaren innan uppdraget är i hamn. Så säg 6 kundmöten för varje uppdrag.

De flesta av oss som vill anlita mäklare vill nog att mäklaren kommer på kvällen när jag inte är på jobbet. Så antag att mäklaren träffar framtida kunder fram till kl 20, 2 kvällar i veckan, bara för att få in ETT objekt.

Sedan får han in ett objekt. Då blir det en del arbete på dagtid med att ordna objektbeskrivning, fixa fram en del dokument. Arrangera fotografering, eventuell stylingfirma, troligen ett par timmar totalt i telefon med säljaren för att fixa fotograferingstider, diskussioner om ändring av möblering osv...

Och så är det dags för visning. Mäklare som är någorlunda populära visar 2 - 4 objekt på en Söndag, alltså i princip hela söndagen varenda vecka, sedan är det oftast visningar på vardagskvällar också. Så i snitt, om man räknar lättsålda objekt, och de som kräver flera om-visningar, är det troligen 3 - 4 visningar per objekt, när marknaden är bättre än vad den är nu.

Och sedan några timmar i telefon, mail osv. med spekulanter och säljare när budgivningen kommer igång.

Men OK, med en sådan takt på försäljningen så gissar jag på ett brutto på drygt 200 000 i veckan i intäkt. Från det går kostnader för assistent (er?), annonsering, fotografer och annonsering/hemnet osv.

Jag tror att det blir en hel del välbetald udda arbetstider. Inget jag skulle välja för någon längre tid.

• Gilla
Nanny Fine och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.