Vad man kan konstatera av ovanstående kommentarer är att det förmodligen har större betydelse vilken handläggare man får kontakt med på resp bank än vilken bank man anlitar. Det beror med säkerhet också på kontorschefen som i slutänden skall godkänna lånet. När vi för många, många år sedan köpte vårt hus (utan mäklarinblandning) så skulle vi låna viss del på HB och resten, 50' med borgen, på dåvarande Länssparbanken. Vi hade själva 40' på banken. Det var svårare att låna på den tiden, 1979. "Femtiotusen!" sa tanten bakom skrivbordet, såg ut som om hon fått en hink kallt vatten över sig och höll på att trilla av stolen. Efter några dagar ringde en chefsperson upp från nämnda bank: "Vi tar alltihopa (400')", sa han, och så var det inte mer med det.
En vän skulle sälja sin villa på en Dalaort och köpa en bostadsrätt på en näraliggande Dalaort. Man skulle alltså ha dubbla bostadslån på vardera c.a en mille under en kortare tid. Villan var i mycket gott skick på attraktivt läge. Villalånet låg hos SEB, där min vän hade sina konton, varför denna bank givetvis tillfrågades, Banktjänstekvinnan var negativ, men tog dock emot låneansökan. Min vän gick då in på LF Bank vägg i vägg; inga problem, fixade sig omgående. Efter ett par veckor ringde SEB-tjänstekvinnan upp och meddelade att man inte kunde bevilja låneansökan. Då min vän förtalte att det inte gjorde så mycket eftersom det redan hade löst sig med en konkurrerande bank fick han en rejäl utskällning, för att de hade fått lägga ned tid på (att avslå) låneansökan.